شناسهٔ خبر: 48038 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ملاصالحی «مبانی فلسفه باستان‌شناسی» را نوشت

حکمت‌الله ملاصالحی دو کتاب «مبانی فلسفه باستان‌شناسی» و «مبانی و مبادی باستان‌شناسی ادراکی شناختی» را در دست تالیف دارد.

ملاصالحی «مبانی فلسفه باستان‌شناسی» را نوشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حکمت‌الله ملاصالحی، عضو هیات علمی در گروه باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و نخستین پژوهشگر فلسفه باستان‌شناسی در ایران در گفت‌وگو باخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از تالیف کتاب  «مبانی فلسفه باستان‌شناسی» خبر داد و گفت: نگارش این کتاب را به پایان رساندم.

وی ادامه داد: در این کتاب به این موضوع پرداخته می‌شود که باستان‌شناسی چگونه دانشی است و چرا در گذشته تاریخ واکاوی نشده و باستان‌شناسی نداشتیم؟ چون در هیچ تمدنی باستان‌شناسی به معنای مدرن آن به وجود نیامد. همچنین در این کتاب به این موضوع پرداخته‌ام که این دانش در میان دانش‌های دیگر چه جایگاهی دارد و به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

این استاد رشته باستان‌شناسی افزود: همچنین در این کتاب به این مساله اشاره کرده‌ام که در باستان‌شناسی از چه روش‌ها و راهکارهایی استفاده می‌شود؟ آیا اساساً شناخت گذشته با کلنگ باستان‌شناسی و شواهد باستان‌شناسانه امکان‌پذیر است و باستان‌شناسان چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

به گفته وی، کتاب «مبانی فلسفه باستان‌شناسی» قرار است از سوی نشر پارسه روانه بازار نشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.
 
این استاد دانشگاه تهران در پایان نیز از تالیف کتاب دیگری با عنوان «مبانی و مبادی باستان‌شناسی ادراکی شناختی» خبر داد و یادآور شد: در این کتاب نیز مبانی و اصول باستان‌شناسی بررسی شده و کتاب پس از اتمام نگارش از سوی انتشارات دانشگاه تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

از ملاصالحی هفت عنوان کتاب و نیز مقالات متعددی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و یونانی در نشریات معتبر داخلی و خارجی در زمینه‌های متنوع فلسفه، باستان شناسی، دین پژوهی، هنرهای آیینی و مسایل دیگر به چاپ رسیده است. جلوه‌های کهن هنر آیینی (۱۳۷۷)؛ زیبایی و هنر از منظر وحیانی اسلام (۱۳۷۸)؛ درآمدی بر معرفت‌شناسی باستان‌شناسی (۱۳۸۲)؛ جستاری در فرهنگ، پدیده موزه و باستان‌شناسی (۱۳۸۴)؛ انسان، فرهنگ و سنت (۱۳۸۷)، باستان‌شناسی در بوته معرفت‌شناختی (۱۳۸۷) و باستان‌شناسی دین: با فانوس نظر در جستجوی آیین‌های گمشده (۱۳۹۰) عناوین آثار منتشر شده این استاد دانشگاه است.

نظر شما