شناسهٔ خبر: 48045 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

با تصویب مجلس «شورای عالی اجتماعی» به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل می‌شود

با تصویب نمایندگان مجلس، شورای عالی اجتماعی برای ساماندهی وضعیت آسیب‌های اجتماعی تشکیل می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ در حالی که بنا بر گزارش ایرنا، با امضای موافق ١٤٢ نماینده مجلس بر ماده ٩٥ لایحه برنامه ششم توسعه، رییس این شورا، رییس‌جمهوری و نایب‌رییس شورا، وزیر کشور خواهد بود، مقرر شده که وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای شورا به پیشنهاد وزارت کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و نظارت بر حسن اجرا و پیگیری مصوبات شورا هم برعهده سازمان امور اجتماعی خواهد بودضمن آنکه مصوبات شورا در جهت اجرای اصل ١٣٨ قانون اساسی و بررسی مغایرت با قوانین برای ریاست مجلس ارسال می‌شود. بنا بر مصوبه مجلس همچنین دولت مکلف شد طبق قوانین مربوطه و مصوبات شورای عالی اجتماعی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند به گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به ٢٥ درصد میزان کنونی کاهش یابد.
 این شورا که در راستای اجرای تاکیدات مقام رهبری پس از سه جلسه دیدار اعضای شورای اجتماعی کشور و گزارش‌دهی شورا درباره وضعیت آسیب‌های اجتماعی و تاکید رهبری بر کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی و به طور خاص، ٥ آسیب حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و بزهکاری و بیکاری تشکیل می‌شود باید در سرفصل‌های پیشگیری، خدمت‌رسانی و بازتوانی، شناسایی و بهبود نقاط آسیب‌خیز، حمایت از زنان سرپرست خانوار، مقابله با اعتیاد با حمایت قوه قضاییه، حمایت از بیماران روانی مزمن و سالمندان، تامین مسکن نیازمندان و ساماندهی کودکان کار فعالیت کند. پیشگیری اولیه از بروز آسیب‌های اجتماعی، تدوین سالانه اطلس آسیب‌های اجتماعی، تدوین نظام جامع رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها ازجمله وظایف این شورا در حوزه پیشگیری است. بازتوانی خدمات‌ رسانی به‌ موقع به افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی با مشارکت سازمان‌های غیردولتی، توسعه مراکز فوریت‌های اجتماعی در شهرهای بالای ٥٠ هزار نفر و توسعه نقش سازمان‌های مردم‌نهاد هم از وظایف این شوراست ضمن آنکه بر اساس این مصوبه، شورای عالی اجتماعی در سرفصل شناسایی و بهبود نقاط آسیب‌خیز موظف شده تا نسبت به شناسایی نقاط آسیب‌خیز و بحران‌زای اجتماعی در بافت شهری و حاشیه شهرها، بهبود کیفیت زندگی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی و برنامه‌ریزی برای مدیریت و توزیع متناسب فعالیت، جمعیت و مهاجرت در کشور و ممانعت از توسعه حاشیه نشینی با هدفگذاری سالانه ١- درصد کاهش جمعیت حاشیه نشین اقدام کند. تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تا پایان برنامه ششم از دیگر وظایف شوراست ضمن آنکه اقدامات قانونی در جهت اجرایی کردن سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر و سیاست‌های کلان برنامه توسعه از دیگر وظایف این شورا در زمینه مقابله با اعتیاد است. این شورا در حمایت از بیماران روانی مزمن و سالمندان موظف شده نسبت به تداوم اجرای طرح ساماندهی و توان‌بخشی بیماران روانی مزمن با پوشش حداقل هفتاد و پنج درصد و سالمندان با پوشش حداقل بیست‌و پنج درصد جمعیت هدف اقدام کند و همچنین برای رفع فقر سکونتی حداکثر تا پایان سال اول اجرای برنامه و اجرای برنامه تامین مسکن اجتماعی و حمایتی فعال باشد. ساماندهی وضعیت کودکان کار هم از دیگر وظایف این شوراست که باید تا پایان اجرای برنامه جمعیت کودکان کار حداقل ٢٥ درصد کاهش یابد.
به دنبال تصویب ماده ٩٥، علی لاریجانی، رییس مجلس هم گفت: «شورای عالی اجتماعی نمی‌تواند سیاستگذاری کند و سیاستگذاری باید از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و در برخی موارد توسط خود شورای انقلاب فرهنگی صورت بگیرد.»

نظر شما