شناسهٔ خبر: 48056 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازهم ناشران درسی در صدر / افزایش ۱۹ درصدی نشر کتاب

آمارها خبر از افزایش ۱۹ درصدی نشر کتاب در دو بازه زمانی یکسان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ خبر می‌دهند، اما این خبر نشان دهنده افزایش سرانه مطالعه در کشور نیست.

بازهم ناشران درسی در صدر / افزایش 19 درصدی نشر کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ بر اساس آمارهای منتشر شده در حوزه نشر کتاب، ناشران درسی در مقایسه با ناشران عمومی بسیار پرکارتر هستند. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان ناشران عمومی با استقبال سرد مخاطبان رو به رو هستند و از طرفی سرانه مطالعه در کشور همچنین پایین است. آمارها خبر از افزایش ۱۹ درصدی نشر کتاب در دو بازه زمانی یکسان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ خبر می‌دهند، اما این خبر نشان دهنده افزایش سرانه مطالعه در کشور نیست.  

روابط عمومی خانه کتاب اعلام کرده است که آمار نشر کتاب در کشور در آذر ماه ۱۳۹۵ و مقایسه آن با آمار نشر آذر ماه ۱۳۹۴ بر اساس شاخص‌های اصلی و آمار تعداد پدیدآورندگان، ناشران پرکار، کتاب‌های دارای بیشترین شمارگان و کتاب‌های پرتکرار  اعلام شد.

بر اساس این آمار، تعداد کل کتاب‌های منتشر شده در آذرماه سال جاری در مقایسه با آذر ماه سال گذشته با افزایش ۱۹ درصدی رو به رو شده است و از ۵ هزار و ۹۵۶ نسخه کتاب منتشر شده در سال گذشته  به ۷ هزار و ۵۸ نسخه در سال جاری رسیده است. همچنین، قیمت متوسط کتاب در آذرماه سال جاری، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ کاهش داشته و  از ۱۷ هزار و ۴۸۶ تومان به ۱۴ هزار ۹۰۸ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، شمارگان متوسط کتاب در آذرماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ از ۲۰ هزار و ۳۰ نسخه به ۱۸ هزار و ۳۴ نسخه رسیده‌ است.

نکته قابل توجه در بررسی تطبیقی آمارهای نشر در آذرماه سال جاری و سال گذشته، تعداد کتاب‌های کودک منتشر شده است که در آذر ماه سال جاری افزایش بالای صد در صدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد و از ۵۴۰ نسخه کتاب منتشر شده به یک هزار و ۱۲۳ نسخه رسیده است.

بر اساس این آمار، کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی یک ماهه آذر ۹۴ از سوی ۵ هزار  و ۲۶۷ پدید آورنده انتشار یافته که از این تعداد هزار و ۳۳۸ نفر زن و مابقی مرد بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۵ تعداد ۶ هزار و ۲۴ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۴ هزار و ۵۵۲ نفر مرد و هزار و ۴۷۲ نفر آن زن بودند.

تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در استان تهران در آذرماه سال جاری به نسبت کل کشور به ۵ هزار و ۵۲ عنوان رسیده است که ۷۱.۵۸ درصد آمار کل کشور را به خود اختصاص داده است و استان قم رتبه دوم  بیشترین تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در آذر ماه سال جاری را از آن خود کرده است.

بر اساس این آمار، انتشارات "دانش محام"، "مدرسان شریف"، "جنگل"، "سمت"، "مدرسان برتر"، "موسسه مهرپویا مهراس"، "چشم انداز قطب"، "نشر چشمه"، "نوروزی"، و "شرکت نشر قطره" در فهرست ۱۰ ناشر عمومی پرکار در آذر ماه سال ۱۳۹۵ قرار گرفته اند.

بر اساس این آمار، انتشارات "بین المللی گاج"، "وزیر"، "قدیانی"، "حدیث نینوا"، "پرتغال"، "افق"، "به نشر وابسته به آستان قدس رضوی"، "ذکر"، "جامعه القرآن الکریم" و "داریوش" در فهرست ۱۰ ناشر پرکار حوزه کودک در آذرماه سال جاری قرار گرفته اند.

از جمله ناشران آموزشی پرکار در آذر ماه سال جاری می‌توان به انتشارات "بین المللی گاج"، "شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش"، "خیلی سبز"، "پیشروان"، "مبتکران"، "مهر و ماه نو"، "فرزانگان تهران"، "مشاوران آموزش"، "کلاغ سپید" و "مرآت" اشاره کرد.

همچنین، کتاب‌های "کتابچه نقاشی" با شمارگان ۱۰۰ هزار نسخه، "تا اقیانوس راهی نمانده: ویژه نامه اربعین حسینی (ع)" با ۵۰ هزار نسخه، "تجوید مقدماتی قرآن کریم نور" با ۵۰ هزار نسخه، "شیوه زندگی سالم در میانسالی" با ۳۲ هزار نسخه در صدر پرشمارگان ترین کتاب‌های آذر ماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

از جمله کتاب‌هایی که در فهرست پرتکرارترین کتاب‌های آذر ماه سال ۱۳۹۵ قرار گرفته‌اند، می‌توان به کتاب‌های "شاهکار قرن به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی: استراتژی ایجاد درآمدهای انفعالی خرد و کلان"، "رویای نیمه شب"، "سلام بر ابراهیم:زندگی نامه و خاطرات شهید ابراهیم‌هادی"، "چگونه عاشق بمانیم" و "خیانت"، " بزگداشت اربعین حسینی (ع) : سخنرانی مرحوم حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی اعلی الله مقامه"، "سبک زندگی علوی"، "رساله توضیح المسائل"، "بهترین شکل ممکن" و "آموزش مفایهم قرآن (۱) : درک معانی عبارات و آیات قرآن کریم همراه با فعالیت مکمل در هر درس" اشاره کرد.

نظر شما