شناسهٔ خبر: 48063 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استاد دانشگاه ایتالیایی: سهم ادبیات معاصر ایران در آموزش زبان فارسی بیشتر شود

 استاد آموزش زبان فارسی در دانشگاه تورینو ایتالیا معتقد است، سهم ادبیات معاصر ایران در آموزش این زبان باید افزایش یابد زیرا آیینه ای از زندگی امروز ایرانیان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ بیانکا ماریا فیلیپینی(Bianca Maria Filippini) روز جمعه در مورد سابقه فعالیت خود در زمینه آموزش زبان فارسی گفت: حدود دوسال با رایزنی فرهنگی ایران در رم همکاری و زبان فارسی را در چند دانشگاه ایتالیایی تدریس می کردم.
وی که برای شرکت در سومین گردهم آیی موسسات فعال در زمینه آموزش فارسی به ایران آمده، افزود: اولین دوره زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تورینو تاسیس کردم، به این دلیل تجربه زیادی از آموزش زبان فارسی در محیط های دانشگاهی و غیردانشگاهی دارم.
فیلیپینی در مورد مهمترین موانع پیش روی آموزش زبان فارسی در ایتالیا نیز گفت: یکی از مشکلات کمبود بودجه به دلیل وجود بحران مالی در ایتالیا است و اینکه دولت بر اساس تعداد دانشجویان ثبت نامی در هر دانشگاهی به آن دانشگاه بودجه اختصاص می دهد.
وی افزود: نبود فرصت های شغلی برای دانش آموخته های زبان فارسی یکی دیگر از موانع است، به همین دلیل علاقه دانشجویان برای یادگیری زبان فارسی کمتر شده.
استاد دانشگاه تورینو تاکید کرد: اما در محیط های غیردانشگاهی افرادی که به دلیل روابط مالی، ارتباط با دوستان، ازدواج و علاقه به فرهنگ ایرانی زبان فارسی را یاد می گیرند، خیلی علاقه مندتر و متعهدتر از دانشجویانی هستند که در دانشگاه ها زبان را فرا می گیرند و این دو محیط به طور کلی متفاوت است.
وی در وظیفه بنیادهایی مانند سعدی یا ایرانشناسی برای توسعه آموزش زبان فارسی در ایتالیا گفت: این بنیادها غیر از کمک های فکری و آموزشی می توانند فرصت هایی را برای دانشجویان پدید آورند تا به ایران سفر کنند و از این طریق درک خود را از زبان فارسی افزایش دهند.
فیلیپینی یادآور شد: دوره های دیگری مانند دوره های آشنایی با خوشنویسی یا آشنایی با موسیقی ایرانی برای دانشجویان جذاب است؛ زیرا در دانشگاه ها بیشتر زبان و دستور فارسی را تدریس می کنند اما زبان گفتار کمتر تدریس می شود. با کمک فیلم، موسیقی سنتی ایرانی و اشعار این موسیقی ها بهتر می توانیم زبان فارسی را در سطح گفتاری و رسمی آموزش دهیم.
وی که پایان نامه دکتری خود را در زمینه تاثیر ادبیات معاصر بر سینما نوشته، در مورد مهمترین خصوصیت ادبیات معاصر فارسی از دید یک خارجی گفت: ادبیات معاصر ایران آیینه ای از زندگی امروز مردم است. ضمن اینکه می تواند نشان دهد که ادبیات فارسی در یک سنت غنی ریشه دارد، هر چند ارتباطاتی با ادبیات غرب نیز دارد. اکنون سهم ادبیات معاصر فارسی در آموزش زبان فارسی بسیار کم است و باید این نوع ادبیات بیشتر تدریس شود.
سومین گردهم آیی موسسات فعال در زمینه آموزش زبان فارسی به همت بنیاد سعدی و با مشارکت بنیاد ایرانشناسی روز دوشنبه 20 دی ماه با حضور نمایندگان 32 موسسه داخلی و 8 موسسه خارجی در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.

نظر شما