شناسهٔ خبر: 48069 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«مزایای منزوی بودن» منتشر شد/نسخه مدرن ناطور دشت در ایران

رمان «مزایای منزوی بودن» نوشته استیون چباسکی که یکی از پرفروش‌ترین آثار در فهرست سال گذشته نشریه نیویورک تایمز بود در ایران ترجمه و منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «مزایای منزوی بودن» نوشته استیون چباسکی که از آن به عنوان نسخه مدرن رمان ناطور دشت نیز یاد می‌کنند، در ایران ترجمه و منتشر شد.

«مزایای منزویبودن» یکی از زیباترین رمانهای عاشقانه دههی اخیر است که زندگی جوانان را بررسی می‌کند. اثری که منتقدان آن را جوانانه‌ای جذاب و در عین حال خاص معرفی‌کرده‌اند که در زیر لایه عاشقانه آن مخاطب با داستان تلخی در مواجه می‌شود که او را شوکه می‌کند.

«مزایای منزویبودن» نگاهی است هوشمندانه و احساسی، به برههای از زندگی که بسیاری درباره آن خاطرات خاص خود را دارند. دیدن این دوران از خلال چشمان یک شخص دیگر به ما یادآور می شود که برخی تجربیات شخصی می توانند تا چه حد فراگیر و جهانشمول باشند.

«مزایای منزویبودن» به عمیقترین و در عین حال سادهترین نیازهای انسان میپردازد.

شخصیت چارلی در این رمان یادآور شخصیت هولدن کالفیلدِ ناطور دشتِ جی. دی سلینجر است. پس از مدتها استیون چباسکی با الهام از شخصیت هولدن کالفیلد شخصیت چارلی ـ فردی منزوی، کسی که احساس میکند کولهباری از بدبختی روی دوش دارد و با اینکه از هوش بالایی برخوردار است اما دوستی ندارد و بهنوعی از جامع طرد شده است ـ را خلق کرده است.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم: ما بنا به دلایل زیادی چیزی هستیم که هستیم و شاید هیچ‌وقت بیش‌تر اونا رو ندونیم، ولی حتا اگه ما قدرت انتخاب اینو نداشته باشیم که از کجا اومدیم، باز می‌تونیم انتخاب کنیم که به کجا بریم. می‌تونیم باز کارهایی بکنیم و حتا سعی کنیم احساسی خوبی به‌شون داشته باشیم.

بیل لبخندی زد و به پرسیدن سؤال ادامه داد. آروم‌آروم رسید به «مشکلات خونوادگی» و بهش در مورد پسری که نوار کاست گلچین می‌کرد و خواهرم رو زد گفتم چون خواهرم فقط ازم خواسته بود که به بابا و مامان چیزی نگم، پس فکر کردم می‌تونم به بیل بگم. بعد که بهش گفتم باز اون قیافه‌ جدی‌اش رو گرفت و بهم چیزی گفت که فکر نکنم این ترم یا اصلاً هیچ‌وقت فراموش کنم.  
«چارلی، ما عشقی رو قبول می‌کنیم که فکر می‌کنیم لیاقتش رو داریم.» 

همون‌جا ساکت وایسادم. بیل به شونه‌م زد و یه کتاب جدید برای خوندن بهم داد. بهم گفت همه‌چی درست می‌شه.  

این کتاب طی ۷۱ هفته متوالی عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را به خود اختصاص داده است و در ایران نیز با ترجمه کاوان بشیری و با قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی نشر میلکان منتشر شده است.

نظر شما