شناسهٔ خبر: 48084 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نا هماهنگی در برگزاری کنسرت کیهان کلهر/ برگزاری بزرگداشت شجریان در صورت رضایت استاد آواز

جشنواره موسیقی فجر در سومین روز خود لغو چند کنسرت را هم تجربه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ «بدینوسیله به اطلاع دوستان و علاقمندان گرامی موسیقی در همدان می‌رسانیم از آنجا که متاسفانه تا این لحظه به دلیل عدم همکاری و اشکال‌تراشی‌های بی‌دلیل مسوولین اداره ارشاد همدان موفق به اخذ مجوز برای برگزاری کنسرت «پردگیان باغ سکوت» در این شهر نشده‌ایم، کنسرت مذکور که بنا به برنامه‌ریزی قبلی قرار بود در تاریخ اول بهمن انجام شود، برگزار نخواهد شد. با عذرخواهی از پیشگاه شما عزیزان و امید دیدار در فرصتی دیگر.» اینها توضیحاتی بود که کانال رسمی کیهان کلهر برای اعلام خبر لغو کنسرتش در همدان منتشر کرد تا بار دیگر موضوع لغو کنسرت‌های موسیقی با شروع دور جدید کنسرت‌ها دوباره مطرح شود. این همان اتفاقی بود که اردیبهشت‌ماه امسال برای کیهان کلهر و کنسرتش در نیشابور افتاد و در ادامه مسیری را طی کرد  که در نهایت به کوتاه آمدن علی جنتی در مقابل اظهارنظر امام جمعه مشهد در موضوع لغو کنسرت‌های موسیقی در این شهر ختم شد. کمی بعدتر علی جنتی استعفا داد تا سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد جدیدی باشد که حوزه موسیقی و حاشیه‌های مربوط به لغو کنسرت‌هایش به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی او در حوزه فرهنگ و هنر مطرح می‌شد. وزیر ارشاد در اولین صحبت‌هایش در مورد حاشیه‌های حوزه موسیقی گفته بود: «من فکر می‌کنم مسئله موسیقی، انحرافی است. موسیقی فاخر، مقامی، محلی، سنتی و دینی و آیینی یک نیاز فرهنگی است، بنابراین ما نمی‌توانیم در جامعه مفهوم و ارزش موسیقی را نادیده بگیریم. اما باید چارچوب‌های فقهی، قانونی و شرعی را برای تولید رعایت کنیم که باعث دغدغه مراجع نشود. این شدنی است مشروط بر اینکه به جای سیاسی کردن موضوع در فضای تخصصی خودش به آن بپردازیم. ما با انکار کردن یک پدیده راه را برای زیرزمینی شدن باز می‌کنیم. در گذشته مصرف موسیقی زیرزمینی در ایران بسیار بالا بود، اما امروز به شدت کاهش پیدا کرده چون امکان دسترسی به موسیقی مجاز از کانال‌های قانونی برای جامعه و جوانان فراهم شده است. محتوا، تاکید بر موسیقی فاخر و ارزشمند و رعایت اصول اخلاقی در اجرای برنامه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. کنسرت باید نماد رعایت اصول اخلاقی باشد. به نظر من حاشیه فراتر از متن شده و مسئله، حواشی‌ای است که بر موسیقی تحمیل شده است.» این حرف‌های صالحی امیری موجب شد تا امیدواری‌ها برای کمتر شدن حاشیه‌ها در حوزه موسیقی همزمان با شروع دور جدید کنسرت‌های موسیقی بعد از ایام محرم و صفر بیشتر شود. اما لغو کنسرت کیهان کلهر در شهر همدان که قرار بود اول بهمن ماه امسال برگزار شود چیز دیگری می‌گوید.
اما دور از همه این اتفاقات و حواشی در موسیقی، سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر این روزها در حال برگزاری است. روز گذشته حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی و مدیر سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر اعلام کرد که در بهمن ماه باید منتظر شنیدن یک خبر خوب بود. او در گفت‌وگو با مهر با اشاره به موارد مطرح شده در نشست قبلی وزیر ارشاد با اصناف هنری توضیح داد: «از موارد مهمی که در این جلسه مطرح شد موضوع بیمه هنرمندان و معافیت مالیاتی بود که اصحاب فرهنگ و هنر به خوبی به این موضوع واقف هستند و خوشبختانه در جلسه‌ای که با آقای وزیر داشتیم ایشان قول پیگیری‌های لازم را دادند که فکر می‌کنم به نتایج مطلوبی خواهیم رسید. البته در این جلسه موضوع مهم دیگری هم مطرح شد که اگر حل شود در ایام گرامی و عزیز دهه فجر اعلام عمومی خواهد شد.» نوربخش در اظهارنظر دیگری درباره بزرگداشت محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی فجر هم صحبت کرده است: «استاد شجریان چهره شاخص موسیقی ما و فرهنگ و هنر این سرزمین هستند و جا دارد هر ساله از ایشان تجلیل کنیم.» نوربخش در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در این مورد رضایت استاد آواز ایران شرط است، توضیح داد: «ما در این‌باره رایزنی‌های‌مان را انجام می‌دهیم و چنانچه استاد رضایت داشته باشند قطعا مراسم تجلیلی برای‌شان برگزار خواهیم کرد. این وظیفه ما است که از ایشان قدردانی کنیم و اگر تاکنون این امر صورت نگرفته به دلیل این است که هنوز نتوانستیم جواب مشخصی در این باره از استاد بگیریم.»
اما جشنواره موسیقی فجر در سومین روز خود لغو چند کنسرت را هم تجربه کرد. لغو کنسرت دولتمند خالف به علت بستری شدن در بیمارستان اولین کنسرتی بود که از جدول این جشنواره خط خورد. دولتمند خالف، موسیقیدان، نوازنده و خواننده تاجیک که پیش از این قرار بود چهارشنبه ٢٩ دی‌ماه در تالار وحدت روی صحنه برود به علت عارضه قلبی و مغزی در بیمارستانی در شهر دوشنبه بستری شد. در خبر دیگری هم اعلام شد که گروه «شوسان تریو» هم در این دوره از جشنواره حضور نخواهد داشت. «شوسان تریو» فرانسوی که پیش از این و بر اساس جدول زمانبندی شده قرار بود دوشنبه ۲۷ دیماه در تالار رودکی روی صحنه برود، به علت کافی نبودن تاریخ اعتبار گذرنامه یکی از اعضای این گروه سه نفره، از حضور در جشنواره موسیقی باز مانده است.
علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد پیش از شروع جشنواره موسیقی اعلام کرده بود که سیدرضا صالحی امیری، بر خلاف وزیر پیشین در جشنواره موسیقی شرکت خواهد کرد. برگزاری سومین روز جشنواره موسیقی بهانه‌ای بود تا مرادخانی بار دیگر از این موضوع آن هم در حاشیه برگزاری دهمین دوسالانه نگارگری صحبت کند: «امسال وزیر حتما در یکی از برنامه‌های جشنواره موسیقی حضور خواهند داشت. ابتدا می‌خواستیم افتتاحیه ما با ارکستر ملی باشد که متاسفانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فوت کردند و با فوت این مرد بزرگ کمی برنامه‌ها به تاخیر افتاد و این امکان مهیا نشد.» او همچنین درباره پیگیری نامه ۷۰۰ نفر از منتقدان درباره جشنواره موسیقی فجر  هم صحبت کرد: «آقای طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی پیگیر این موضوع هستند و جلساتی را با این دوستان گذاشتند و جلسات دیگری هم داریم. اگر بحث‌ها کارشناسی باشد بسیار هم از آن استقبال می‌کنیم اما یک زمان بحث‌ها اجتماعی و سیاسی است. دوستان تاکنون در ابعاد مختلف نظراتی مطرح کردند که پس از بررسی و جمع‌بندی پاسخ خود را به این دوستان خواهیم داد.»

نظر شما