شناسهٔ خبر: 48125 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خبر خوش وزیر ارشاد برای دو ارکستر سمفونیک و ملی

ارکستر ملی ایران مهرماه امسال با رهبری فریدون شهبازیان کار خودش را شروع کرد؛ ارکستری که به دلیل شباهت نامش با ارکستر ملی موسیقی که فرهاد فخرالدینی رهبر آن بود و از این سمت استعفا داد همواره اشتباه گرفته می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ سرانجام در روز چهارم جشنواره موسیقی فجر سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره آمد تا هم به تماشای اجرای ارکستر ملی ایران با رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری بنشیند و هم وعده‌ای را که علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد برای آمدن او به جشنواره موسیقی داده بود محقق کند، آن هم در حالی که علی جنتی، وزیر سابق ارشاد نیز میهمان این اجرا بود. ارکستر ملی ایران مهرماه امسال با رهبری فریدون شهبازیان کار خودش را شروع کرد؛ ارکستری که به دلیل شباهت نامش با ارکستر ملی موسیقی که فرهاد فخرالدینی رهبر آن بود و از این سمت استعفا داد همواره اشتباه گرفته می‌شود.

فریدون شهبازیان در اولین صحبت‌هایش از اجرای این ارکستر تازه متولد شده در جشنواره سی‌ودوم موسیقی گفت و به طور ضمنی به شباهت نام این دو ارکستر هم اشاره کرد: «تولد ارکستر ملی ایران را تبریک می‌گویم. دل‌مشغولی من اجرای خوب و ارزشمند موسیقی ایرانی که موسیقیدانان کشورمان می‌سازند و موسیقی ملل است که امیدوارم محقق شود. اما در همین زمینه لازم است از زحمات آقای فخرالدینی- رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران- تشکر کنم و این نکته را یادآور شوم که ایشان همواره جزو پیشکسوت‌های ما هستند و امیدوارم آن ارکستر نیز هرچه سریع‌تر فعالیت‌هایش را بار دیگر آغاز کند.» اما حضور سیدرضا صالحی امیری در این اجرا بهترین بهانه بود تا شهبازیان خطاب به او درباره حمایت از این ارکستر تازه‌تاسیس هم صحبت کند: «من از وزیر می‌خواهم حمایت کند تا موسیقی ما در جهان شنیده شود، نه به‌ صورت ارکسترهای کوچک و سازهای ایرانی، بلکه موسیقی ارکسترال ما به جهان معرفی شود. ما از سبک‌های موسیقی جهان استفاده می‌کنیم که آنها تدوین کردند و آن را با موسیقی خودمان درمی‌آمیزیم تا آثار بهتری را پدید آوریم. موسیقی ما در جهان نمونه است و نشانه کوچکش همین ربع پرده است که ما داریم و دیگران از آن بی‌بهره‌اند. در این میان امیدوارم مخاطبان بیشتری که با موسیقی ارکسترال غریبه هستند، این موسیقی را دوست داشته باشند.» در ادامه دو وزیر فعلی و سابق ارشاد به همراه دیگر مهمانان این اجرا از جمله علی مرادخانی، حمیدرضا نوربخش، مدیر سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی و... به تماشای اولین اجرای ارکستر ملی ایران نشستند تا بعد از اجرا نوبت به سیدرضا صالحی امیری برسد تا در صحبت با خبرنگاران در مورد موسیقی و جشنواره موسیقی فجر بگوید. اما وزیر ارشاد ترجیح داد بدون اشاره و صحبتی از حاشیه‌های سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر به خبرهای خوشش برای دو ارکستر سمفونیک و ارکستر موسیقی ملی اشاره کند. او اعلام کرد در سال آینده برای این دو ارکستر بودجه ۱۲ میلیارد تومانی تصویب شده تا با این خبرش بخشی از نگرانی‌ها را در مورد حاشیه‌های مالی دو ارکستر سمفونیک و ملی که در طول سال جاری بارها از آن صحبت شده بود کم کند.
وزیر ارشاد ارکستر ملی موسیقی را بخشی از هویت ایران دانست و از افتخار به هنرمندان آن و همچنین شخص فریدون شهبازیان گفت: «حضور امشب من در اجرای این ارکستر در حقیقت توجهی به هنر موسیقی، اصحاب موسیقی و ارکستر ملی ایران بوده است. من برای این ارکستر احترام زیادی قایل هستم. حوزه موسیقی می‌تواند در نشاط جوانان تاثیر زیادی داشته باشد. ما باید تلاش کنیم موسیقی ما از مرزهای ایران خارج شود و پیام صلح، وحدت و انسجام را به همه جهانیان منتقل کند. امشب یکی از شب‌های زیبای موسیقی ایران بود، ارکستر ملی به رهبری استاد شهبازیان و خوانندگی آقای افتخاری لبخند را به چهره‌های مردم نشاند. نشاط و شادی جوانان آرزوی ما و دولت است.» به گفته او نسل جوان ما انسان‌های خوش‌قلب و فرهیخته‌ای هستند و باید آن را به رسمیت شناخت اما آنچه مهم است تداوم حیات ارکسترهاست. وزیر ارشاد با اشاره به لزوم تداوم حیات دو ارکستر از بودجه در نظر گرفته شده برای آنها خبر داد: «برای سال آینده، برای هر دو ارکستر سمفونیک و ملی بودجه ۱۲ میلیارد تومان تصویب کردیم و ان‌شاءالله در سال آینده شاهد اجراهای مستمر ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک در تهران خواهیم بود.»
اما در روز چهارم جشنواره موسیقی فجر به جز اجرای ارکستر ملی ایران و در کنار اجراهای بخش بین‌الملل، موسیقی نواحی و پاپ، دو ارکستر دیگر یعنی ارکستر نیلپر و ارکستر فیلارمونیک کردستان هم اجرای برنامه داشتند. اجرای ارکستر سمفونیک کردستان به رهبری مهدی احمدی بهانه‌ای بود تا بار دیگر از لزوم توجه به ارکسترها و حمایت از آنها صحبت شود.
در بخشی از اجرای این ارکستر در تالار رودکی حمیدرضا اردلان روی سن آمد و با اشاره به لزوم حمایت وزارت ارشاد از این ارکستر گفت: «یک ارکستر سمفونیک حدود شش میلیارد تومان هزینه دارد و این ارکستر با همت جوانان، استادان کرد، استاندار و حوزه هنری کردستان به اینجا رسیده است. این ارکستر در سال‌های قبل جشنواره در کرمانشاه، سال گذشته در تالار رودکی و امسال نیز دوباره در همین تالار اجرا می‌کند و مردم کردستان برای این موضوع خدا را شکر می‌کنند. کردها موزیسین هستند و چون موسیقی می‌دانند، لباس و زبان‌شان را هم حفظ کرده‌اند. من از آقای مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد می‌خواهم که این ارکستر را در بودجه امسال مورد توجه قرار دهد. » اردلان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارسلان کامکار که در سالن حاضر بود اشاره کرد و در مورد او و کامکارها توضیح داد: «او روح بسیار بزرگی دارد که در کنار شاگرد خودش می‌نشیند و ساز می‌زند. کامکارها برای کردستان نعمتی هستند. پدرشان در یک ساختمان فرهنگ، ۶۰ بچه را جمع می‌کرد تا به آنها موسیقی آموزش دهد. او با مشقت‌های بسیار در حوزه موسیقی انسان تربیت کرد.» اما شاید خود اردلان هم فکر نمی‌کرد درخواستش برای حمایت از این ارکستر در همین اجرا محقق شود.
مهدی احمدی، رهبر ارکستر در بخش دیگری از این اجرا اعلام کرد که مهدی فرشادان، نماینده مردم کردستان در مجلس، با پیگیری‌هایی که انجام داده از سیدرضا صالحی امیری، وزیر ارشاد قول مساعدت و حمایت از ارکستر فیلارمونیک کردستان را گرفته است. او همچنین از کمک ١٠٠ میلیون تومانی استاندار کردستان به این گروه خبر داد و گفت: «امیدوارم در همه ارکسترها خبرهای خوب اینچنینی بشنویم.»

نظر شما