شناسهٔ خبر: 48144 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم گرامیداشت غلامحسین صدری افشار برگزار شد

ششمین برنامه عصر کتاب به مناسبت گرامیداشت غلامحسین صدری افشار، فرهنگ‌نویس و مترجم با حضور جمعی از ناشران و اهالی فرهنگ و قلم در سرای کتاب برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در ابتدای این مراسم که به همت خانه کتاب عصر امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه در سرای کتاب برگزار شد، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل این موسسه در سخنانی گفت: بسیاری از ما دانش، آگاهی و دانسته‌های خود را مدیون بزرگانی چون صدری افشار هستیم. نمی‌توان تصور کرد کتابخانه‌ای وجود داشته باشد که در آن کتابی از صدری افشار نباشد.

در ادامه مراسم محمد باقری پژوهشگر حوزه ریاضیات و از همکاران غلامحسین صدری افشار، فرهنگ‌نویس در سخنانی، یکی از نعمت‌های بزرگ زندگی خود را موهبت آشنایی با صدری افشار ذکر کرد و گفت: من توسط ایشان با روش تحقیق آشنا شدم از نظم و انضباط کاری هم از او یاد گرفتم.

این پژوهشگر سپس به آشنایی خود با صدری افشار در مجله هدهد و در سال ۱۳۵۷ اشاره کرد و گفت: به خاطر تنگ‌نظری و حسادت، آقای صدری افشار از وزارت علوم اخراج شد اما همه این ناملایمات را با کار جبران کرد و هیچ وقت از وضعیتش گله نمی‌کرد؛ کسانی که در آغاز کار پژوهش هستند باید بدانند زندگی درست همیشه با موانع و مشکلات همراه است.

باقری، انگیزه عمیق، انسان‌دوستی و مراعات بی‌نظیر نظم را از ویژگی‌های صدری افشار عنوان کرد و یادآور شد: آقای صدری افشار همواره مشوق دیگران بوده و برای انتشار کتاب‌هایشان به آنها کمک کرده است.

در ادامه برنامه حسن انوری فرهنگ‌نویس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم گفت: اینکه آقای صدری افشار ذهن منضبطی دارد، ناشی از کار او در حوزه تاریخ علم است. آشنایی من هم با ایشان به خواندن همین کتاب تاریخ علم برمی‌گردد.

این دوست دیرینه صدری افشار سپس به سابقه فرهنگ‌نویسی در ایران اشاره کرد و گفت: فرهنگ‌نویسی در ایران سابقه طولانی دارد. از دوران ساسانی دو فرهنگ به جا مانده که نام‌شان در کتاب‌های دیگر آمده است. بعد از اسلام نخستین فرهنگ‌ها در دوره سامانی به وجود آمدند.

به گفته انوری، اولین فرهنگی که از دوران گذشته در ایران باقی مانده، در آذربایجان و به وسیله قطران تبریزی نوشته شده و مهم‌ترین آنها «برهان قاطع» است که بیشترین تاثیر را بر فرهنگ‌نویسی داشته و فرهنگ‌نویسان قرن حاضر مثل دهخدا و معین هم از آن بهره گرفته‌اند.

این فرهنگ نویس، صدری افشار را جزو آخرین نسل فرهنگ‌نویسان آذربایجان برشمرد و کتاب «فرهنگ معاصر فارسی» او را یکی از بهترین فرهنگ‌هایی دانست که در زبان فارسی نوشته شده است.

انوری در عین حال از اینکه به گفته او، صدری افشار و دیگر همکارانش درباره ریشه پیکره این کتاب در مقدمه کتابشان سخنی به میان نیاورده‌اند، گلایه کرد و سپس گفت: این گروه برای نوشتن این کتاب، مطبوعات و متون ۳۰ سال اخیر به علاوه کتاب‌های درسی و دانشگاهی را مبنا قرار داده‌اند.

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی مهمترین ویژگی «فرهنگ معاصر فارسی» را تعریف واژه‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه «این اولین بار است که در یک کتاب فرهنگ، شاهد تعریف واژه‌ها و مداخل هستیم»، این کار صدری افشار و همکارانش را ستود.

وی در پایان گفت: حدودا ۲۵۰ فرهنگ فارسی توسط ایرانیان، هندیان و فارسی‌زبانان حوزه حکومت عثمانی نوشته شده که از این تعداد ۲۰ درصد به وسیله ایرانیان و مابقی به وسیله هندیان و فارسی‌زبانان حوزه حکومت عثمانی، نوشته شده است.

سپس داوود موسایی مدیر انتشارات فرهنگ معاصر و از ناشران کتاب‌های صدری افشار در سخنانی به آشنایی خود با این فرهنگ‌نویس در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: این آشنایی مسبب خیری برای فرهنگ‌نویسی شده است.

این ناشر باسابقه همچنین آثار صدری افشار را بخش مهمی از آثار مرجع در زبان فارسی امروز دانست و گفت: صدری افشار یکی از شریف‌ترین انسان‌هایی است که در تمام دوران حرفه‌ای‌ام با او کار کرده‌ام.

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی مدیرمسئول موسسه اطلاعات و جمع دیگری از ناشران از کتاب «زندگینامه دانشمندان اسلامی» که به کوشش غلامحسین صدری افشار و تعداد دیگری از پژوهشگران گردآوری و تدوین شده است، رونمایی شد.

صدری افشار نیز در پایان این رونمایی در سخنان کوتاهی گفت: همه کسانی که امروز به این مراسم آمده‌اند به دنیایی می‌ارزند. آنها وقت گذاشته‌اند که لطف‌شان را به من نشان دهند و برای من جای بسیار سربلندی دارد که چنین بختی داشته‌ام.

بر اساس این گزارش، در پایان ششمین برنامه «عصر کتاب»، هدایایی از طرف موسسه خانه کتاب و برخی از ناشران آثار غلامحسین صدری افشار، به این فرهنگ‌نویس اهدا شد.

نظر شما