شناسهٔ خبر: 48158 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی امیری: در فضای تنش، مناقشه، تخریب و انگ زنی، نمی‌توان کار فرهنگی کرد

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز پنجشنبه در نخستین سفرِ رسمی به قم بعد از تصدی این وزارتخانه با آیات عظام، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی و حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.



به گزاشرش فرهنگ امروز به نقل از ایران؛ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز پنجشنبه در نخستین سفرِ رسمی به قم بعد از تصدی این وزارتخانه با آیات عظام، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی و حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر ارشاد در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سلام رئیس جمهوری را به این مرجع تقلید ابلاغ کرد. این مرجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه، ضمن پاسخگویی به سلام ریاست جمهوری، گفت: بسیاری از وزارتخانه‌ها تنها به فکر حل مشکل‌های مادی مردم هستند در حالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک تنه مشکل‌های معنوی مردم را هم حل کند به همین دلیل کار این وزارتخانه سنگین‌تر از وزارتخانه‌های دیگر است.
وی بیان کرد: کار وزارت فرهنگ و ارشاد بسیار سخت و حساس است، توجه به حوزه کتاب، فیلم، فضای مجازی، برنامه‌های قرآنی و مدیریت فرهنگی مساجد هرکدام سنگین و مسئولیت آفرین است.
وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی بعضی‌ها می‌گویند در این زمان نمی‌توانیم خواسته‌های بعضی‌ها را عملی نکنیم و حد وسطی می‌گیریم میان اندیشه‌های مختلف تا همه را از خود راضی کنیم. فرهنگ و ارشاد نباید سوپرمارکتی باشد که برای همه خورا ک دینی و غیر دینی دارد، باید با ادبیات دوستانه افراد را به سمت ارزش‌های دینی هدایت کرد. وی افزود: فضای مجازی هم که مشکل عظیم و فضای فساد شده است، اینکه برخی از افراد گفتند ٥ یا ١٠ درصد آن دچار فساد شده، اشتباه است، فضاهایی مانند تلگرام و اینستاگرام بیشتر باطل است، پالایش خوب است اما باید برای این برنامه‌ها جایگزین درست کرد تا افراد جامعه احتیاجی به استفاده از این برنامه‌ها نداشته باشند. سید رضا صالحی امیری نیز در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ریشه‌ها و باورها و اعتقادات دینی ما به مبانی اسلامی برمی‌گردد که پرچمدار آن مراجع تقلید هستند.
وزیر ارشاد درباره فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: کم مسأله‌ترین دوران مطبوعات این دوره است که به خاطر نظارت و نگاه حرفه‌ای و نظم حاکم بر مجموعه کم‌ترین مشکل در این حوزه مشاهده می‌شود و نمایندگان دادستانی، حوزه علمیه و سایر دستگاه‌ها به ریاست بنده هرگونه مسأله‌ای را دراین بخش مورد توجه قرار می‌دهند.
 وی ادامه داد: از روز نخستی که برای حضور بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح مسأله شد، ٢ نکته ایجاد آرامش و ثبات در فضای فرهنگی کشور و پرهیز از مناقشات بخصوص در مباحث سیاسی مورد توجهم بود، چراکه کار فرهنگی باید در آرامش صورت گیرد.
وی اضافه کرد: نکته دیگر رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید در حوزه فرهنگ بود که این مسأله مورد تأکید دولت تدبیر و امید است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در خصوص مسأله حج بیان کرد: وزیر حج عربستان با ارسال نامه‌ای از بنده دعوت کرد تا افرادی از ایران برای مذاکره در خصوص حج به این کشور سفر کنند در همین رابطه پنج نفر به سرپرستی آقای محمدی با لحاظ شرایطی که در چارچوب تأکیدات رهبر معظم انقلاب است با مسئولان حج عربستان مذاکره می‌کنند و اگر نتایج حاصل شود حج برقرار خواهد شد چراکه سیاست نظام برقراری حج است و در غیر این صورت عربستان مسئول «صد عن سبیل الله» خواهد بود.
وی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته برای ساماندهی فضای مجازی گفت: از زمانی که حقیر مسئولیت برعهده گرفتم، بحث صیانت و پالایش فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جدیت دنبال می‌شود. اکنون ١٦٠ هزار کانال فساد توسط کمیته منتخب دولت پالایش شده و در ماه گذشته تصویب شد تمام کانال‌های بالای پنج هزار نفر و بعد تمام کانال‌ها در سامانه‌ای مشخصات خود را ثبت کنند تا معین شود هر کسی در فضای مجازی چه کاری انجام می‌دهد و کسانی که ثبت‌نام نمی‌کنند و مسئولیت اجتماعی خود را بر عهده نمی‌گیرند بتدریج حذف خواهند شد.
هماهنگی اسلام با هنر
آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، نیز در دیدار با وزیر ارشاد و هیأت همراه به برگزاری کنسرت‌ها اشاره کرد و گفت: اسلام با شادی مخالف نیست، ولی این شادی باید مطابق با فرهنگ اسلامی باشد. یکی از راه‌های ایجاد شادی در کشور ایجاد اشتغال برای جوانان است.
این مرجع تقلید کار فرهنگی را بسیار دقیق و حساس دانست و ادامه داد: اسلام با هنر هماهنگ است و باید حقایق اسلام با هنر معرفی شود.
سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دیدار با آیت‌الله نوری همدانی ضمن بیان اینکه حضور مسئولان دولت در بیوت مراجع برای کسب راهنمایی است گفت: در حوزه رسانه و مطبوعات شاهد شرایط خوب و به نسبت ایده آلی هستیم.
هاشمی رفسنجانی؛ استوانه انقلاب
آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیأت همراه با تسلیت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی استوانه انقلاب بود و امیدوارم روح ایشان در کنار ارواح طیبه شهدا و امام راحل قرین رحمت الهی باشد.
این مرجع تقلید افزود: در جامعه‌ای که این همه امکانات دارد، وظیفه متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فرهنگ کار را در جامعه گسترش دهند. وی گفت: در این سال‌ها نصیحت آنچنانی که به قصد اصلاح باشد دیده نشده است و مقاله نوشتن‌ها و سخنرانی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته نتوانسته است شکاف‌ها و آسیب‌ها را بیابد و آن را اصلاح کند. وی ادامه داد: مردم زمانی که می‌بینند مسئولان آنها اهل عمل هستند به فرایض دینی روی می‌آورند و در این صورت است که دیگر مساجد خانه سالمندان نیست. وی گفت: زمانی که مردم ببینند مسئولان به گفته خود عمل می‌کنند هرکدام از به وجودآمدن آسیب‌ها جلوگیری می‌کنند. وی در پایان سلام مخصوص خود را خدمت رئیس جمهوری رساند و برای ایشان آرزوی سعادت و پیروزی کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت‌الله جوادی آملی گفت: بر اساس سیاست‌های کلان فرهنگی، تلاش می‌کنیم حوزه فعالیت‌های قرآنی را در سطح کشور گسترش دهیم. وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های فراوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای گسترش امر کتابخوانی در کشور گفت: با وجود حجم بسیار بالای کتاب‌های پذیرش شده، دقت و توجه خاصی در زمینه نظارت بر آنها انجام می‌شود تا ممیزی‌ها با کمترین مشکل صورت پذیرد.
انتظارات زیاد مردم از وزارت ارشاد
آیت‌الله علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید در دیدار با رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین همه دستگاه‌های دولت، مهم‌ترین رسالت و وظیفه را برعهده دارد.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مردم از یک سو، انتظارات زیادی از وزارت ارشاد دارند و از سوی دیگر کوتاهی در وظیفه نیز مشکلات زیادی را برای جامعه به همراه دارد. وی خطاب به وزیر ارشاد گفت: ما برای موفقیت شما در این سنگر مهم دعا می‌کنیم، همه دولتمردان نیازمند دعای مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب هستند و این دعا در صورتی اثر می‌کند که حضرت امام زمان(عج) آن را بپذیرد. آیت‌الله علوی گرگانی خطاب به صالحی امیری خاطرنشان کرد: شما از این جهت محبوبیت دارید و خداوند دستور داده که برای شما دعا کنیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت‌الله علوی گرگانی گفت: دولت وظیفه خود می‌داند که به صورت مستمر از مراجع تقلید و روحانیت برای تعالی و توسعه فرهنگ، اقتصاد و اجتماع استمداد کند و بدون پشتوانه روحانیت و مرجعیت اهداف نظام تأمین نمی‌شود. وی گفت: دولت روحانی در زمینه فضای مجازی قدم‌های مؤثری برداشته است، این حوزه بسیار گسترده بوده و دولت به تنهایی پاسخگوی آن نیست و همه باید کمک کنند.
ابراز خرسندی از حضور صالحی امیری در ارشاد
آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید هم در دیدار با رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از آمدن اینترنت، بازار کتاب راکد شده و کتابخوانی در کشور نیز کم شده است، ناشران در وضعیت مناسبی قرار ندارند و اگر وزارت ارشاد بتواند به ناشران دینی از نظر کاغذ کمک کند، بسیار مهم خواهد بود. این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به صالحی امیری گفت: انتخاب و انتصاب شما برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه خوشحالی دوستان ما شد. آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: با انتخاب جنابعالی امیدوار هستیم سیادت شما، چراغ راه، کار و زندگی حضرتعالی باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیداربا آیت‌الله سبحانی ضمن اشاره به تلاش دولت برای توسعه فرهنگ و افزایش سرانه کتابخوانی در کشور گفت: متأسفانه کتابفروشی‌ها در طول سال‌های گذشته ضعیف شده و تمام تلاش ما حمایت از این قشر خصوصاً در شهرستان‌ها است. صالحی امیری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالانه چندین میلیارد به حوزه کتاب کمک می‌کند ولی نیازهای کشور بسیار بیشتر از این میزان است.
ضرورت حفظ معیشت و دیانت
آیت‌الله وحید خراسانی از دیگر مراجع تقلید در دیدار با سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ضرورت توجه جدی دولتمردان به معیشت و دیانت مردم گفت: دولتمردان باید در تصمیمات خود توجه به این دو اصل (دیانت و معیشت مردم) را سرلوحه کار خود قرار دهند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: انسان از روح و جسم تشکیل شده است، دین به‌عنوان روح و دنیا به‌عنوان جسم جامعه مطرح هستند که هر دو باید مورد توجه قرار گیرد. آیت‌الله وحید خراسانی از وزیر ارشاد خواست سلام مخصوص وی را به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ابلاغ کند. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی گفت: دولت مجری تصمیمات نظام در زمینه فضای مجازی است و خود به تنهایی قادر به ساماندهی و رفع مشکلات این حوزه نیست. وی ادامه داد: هدف اصلی دولت از مداخله در فضای مجازی، صیانت و سلامت این فضا است. صالحی امیری همچنین گفت: دولت خود را نیازمند دعای خیر علما می‌داند و موفقیت‌های ما نیز در گرو این دعای خیر خواهد بود.
دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی و نماینده آیت‌الله سیستانی
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین روز گذشته با آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد. سید رضا صالحی امیری با حضور در بیت آیت‌الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار کرد و گزارشی از روند فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد. آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز ضمن قدردانی از زحمات دولتمردان برای آنها دعای خیر کرد. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه نیز با حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی درایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیت مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین پنجشنبه شب با حضور در بیت مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید، یاد و خاطره آن عالم ربانی را گرامی‌داشت. صالحی امیری خطاب به فرزند آیت‌الله موسوی اردبیلی گفت: آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهید بهشتی از ستون‌های انقلاب اسلامی بودند و به تعبیر آقای روحانی رئیس جمهوری، جای خالی این بزرگان را نمی‌توان بسادگی پر کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی موسوی اردبیلی نیز در این دیدار گفت: آیت‌الله موسوی اردبیلی در دیدار با هیأت وزیران و سایر مسئولان، همیشه از دولت و شخص رئیس جمهوری حمایت می‌کردند.
حضور در همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه
همچنین سیدرضا صالحی امیری چهارشنبه شب در سومین همایش انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه با رویکرد ارتباطات اسلامی در قم افزود: ما قبل از هر چیز، باید به این باور برسیم که در دنیای پرتلاطم امروز، برای هدایت نسل سرگشته و سرگردان دنیای کنونی، نیازمند بازگشت به مبانی دینی و معرفتی هستیم.
صالحی امیری گفت: امروز حدود ٤٠ میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی در حال تبادل اطلاعات هستند و این بستر و شاهراه بزرگی است که در حال تولید و مصرف اطلاعات است. امروز حدود ٢٧ میلیون جوان در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند. صالحی امیری بیان داشت: اما آنچه مهم است اینکه ما به جای تفکر بستن، باید دنبال ایجاد بستری برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی باشیم و در این زمینه رسالت روحانیت به‌عنوان رسالت جدید بسیار سنگین است. وی ادامه داد: امروز دیگر یک طلبه در مسجد و به صورت محدود سخن نمی‌گوید بلکه میلیون‌ها نفر در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند این سخنان وی را شنونده بوده و آن را تولید و بازتولید کنند. وی گفت:ما امروز می‌توانیم در منزل سخن خود را ضبط و در بستر شبکه‌های اجتماعی، میلیون‌ها انسان را متوجه خود کنیم و در چنین فضایی، حوزه‌های علمیه برای استفاده حداکثری از شبکه‌های اجتماعی جهت انتقال پیام به نسل جدید، نیازمند بازنگری هستند. وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: انتظار من از روحانیت به‌عنوان سرمایه اصلی حوزه علمیه، بازنگری در شیوه‌های تبلیغ است.
حضور در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه
در رویدادی دیگر، سید رضا صالحی امیری چهارشنبه شب در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود:برای داشتن یک الگوی فرهنگی باید یک گفتمان فرهنگی را تعریف و ارائه دهیم و بر همین اساس، دولت یازدهم در حوزه فرهنگی با مطالعه دقیق و فراوان، گفتمان فرهنگی را انتخاب کرده است. وی خاطرنشان کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که برای پاسخ روشن به مسائل باید گفتمان فرهنگی داشته باشیم و این گفتمان مبتنی بر اندیشه آقای روحانی بر اصل اعتدال فرهنگی، انسجام فرهنگی، عدالت، عقلانیت و دیانت فرهنگی استوار است.
وی با اشاره به اینکه ثبات و آرامش فرهنگی اساس کار در این حوزه است، گفت: در فضای تنش، مناقشه، تخریب و انگ زنی نمی‌توان کار فرهنگی کرد، به همین دلیل اصرار داریم که ما منادی ثبات و آرامش فرهنگی باشیم و وارد مناقشات نشویم. صالحی امیری بیان داشت: ما به خاطر نداشتن گفت‌وگو، با هم مناقشه می‌کنیم و جامعه دچار مناقشه، با بحران مواجه خواهد شد. وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: ما چرا با دیگران مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم ولی با خود حرف نمی‌زنیم و گفت‌وگو نمی‌کنیم، ما بیش از هر زمانی نیازمند گفت‌وگو در کشور هستیم. صالحی امیری خاطرنشان کرد: ما به جای اینکه انگ زنی، تخریب، انتقامجویی و قضاوت ناعادلانه کنیم باید به سمت گفت‌وگو برویم، بسیاری از مواردی که در مورد وزارت ارشاد مطرح می‌شود از روی صدق، ولی به خاطر کم اطلاعی است.

نظر شما