شناسهٔ خبر: 48185 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چند نکته درباره «معمای شاه» و منتقدان آن

محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره در یادداشتی از سریال «معمای شاه» و منتقدان این سریال نوشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره درباره سریال «معمای شاه» یادداشتی را به نگارش درآورده و در آن از منتقدان این سریال و نقدهای وارد به آن که نقد هستند یا تخریب، سخن گفته است.

«چند نکته درباره «معمای شاه» و منتقدان آن

سریال «معمای شاه» یکی از پر بحث ترین سریال های سیما شده است. سریالی درباره پهلوی دوم که اتفاقا از جمله محصولات پر خرج سازمان هم به حساب می آید و حالا منتقدان زیادی هم پیدا کرده است.

طبعا انتقادات فرمی زیادی به این سریال وارد است؛ چه در فیلمنامه چه شخصیت پردازی، بازی ها، دیالوگ ها و... از این جهت می توان این سریال را یک مجموعه با اشکالات زیاد فرمی دانست. به نظر می رسد هم و غم کارگردان بیشتر پیدا کردن و معادل سازی افراد موجود با نسخه تاریخی آن بوده تا موارد دیگر. اگرچه در یک سریال تاریخی که سال های زیادی هم از آن نگذشته و عکس و فیلم های زیادی از افراد آن وجود دارد رعایت نزدیکی چهره بازیگران به افراد مهم است اما گویا در این سریال بیش از حد معمول به این مساله پرداخته شده است.

از نظر نگارنده سریال «معمای شاه» با همه اشکالاتش کار با ارزشی است اما ماندگار نیست. عدم ماندگاری اش هم به دلیل مشکلات فرمی است. اما نمی توان ارزش کار تلویزیون و تیم تولید را در تولید این سریال نادیده گرفت. چراکه این کار یک قدم برای تولید کارهای دیگر و بهتر است. در زمانی که مراکز تولید محصولات فرهنگی درباره پهلوی تقریبا سکوت کرده اند و مرتب بازخوردهای شبکه های معاند را لیست می کنند، «معمای شاه» یک اتفاق خوب است که می تواند ذهن به شدت خالی مخاطب را درباره این دوره اندکی تحت تاثیر قرار دهد.

برخی منتقدان سریال که به جهت ایرادات فرمی، آن را بی ارزش خطاب می کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر آنها قرار باشد در مقام سفارش دهنده بنشینند چه خواهند کرد. باید توجه داشت «معمای شاه» مثل همه سریال ها و برنامه های موجود، بر اساس امکانات و افراد موجود ساخته شده است. به علاوه اینکه حجم بازخوردهای سریال خصوصا بعد از پخش هر شبی آن، عده ای را غافلگیر کرده است.

منتقدان سریال (آنهایی که معتقد به وابسته بودن خاندان پهلوی هستند) باید به این نکته توجه داشته باشند که اگرچه نقد آن ها به این سریال «فرمی» است اما باید بدانند که مساله یک اقلیت فعال در فضای مجازی که به تخریب (نه نقد) سریال می پردازند کاملا «محتوایی» است و آنها از این بابت که محمدرضای پهلوی فردی فاسد، وابسته و ضعیف نشان داده شود ناراحت می شوند به این دلیل عنوان می کنند که درباره خانواده پهلوی دروغ پردازی شده است.

در صورتیکه علیرغم وجود برخی اشکالات، افرادی مانند عبدالله شهبازی محتوای کار را تایید کرده اند و حتی اگر ما جاهایی از کار را نپسندیم و یا سلیقه جناب شهبازی را قبول نداشته باشیم اما به جهت احاطه ایشان باید بپذیریم که کار «غلط تاریخی» ندارد. نتیجه اینکه با احترام به برخی منتقدان سریال، تعداد قابل توجهی از معترضان به سریال که اغلب خودشان را در کانال های تلگرامی و به شکل تمسخر و تخریب نشان می دهند با «معمای شاه» مشکل «محتوایی» دارند نه «فرمی».

نگارنده معتقد است راه افتادن چرخه تولید اثر درباره پهلوی ها اهیمت ویژه ای دارد ولو اینکه در ابتدا کارهای تولید شده اشکالاتی داشته باشند. مهم این است که در یک چرخه هوشمند با افزایش تعداد محصولات در این زمینه آرام آرام اشکالات کار هم برطرف شود و در مدت زمان معین علاوه بر اینکه از این سکون وحشتناک خلاص می شویم به زودی هم شاهد آثار قابل توجه در این باره خواهیم بود.»

نظر شما