شناسهٔ خبر: 48190 - سرویس اندیشه
نسخه قابل چاپ

نقد عرفان‌های نوظهور در یک کتاب منتشر شد

کتاب «رنسانس قدسی: نقد و بررسی عرفان‌های نوظهور و جنبش‌های نوین دینی (NRM) در جهان معاصر» به قلم محمدحسن یعقوبیان از سوی انتشارات وثوق راهی بازار نشر شد.

نقد عرفان‌های نوظهور در یک کتاب منتشر  شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «رنسانس قدسی: نقد و بررسی عرفان‌های نوظهور و جنبش‌های نوین دینی (NRM) در جهان معاصر» در پنج فصل با عنوان‌های «تفکر و نگرش مثبت»،‌ «تفکر و نگرش سلبی»، «طبیعت و کیهان» و «پلورالیزم»، «رنسانس قدسی فرا مدرن» به قلم دکتر محمدحسن یعقوبیان،‌ با مقدمه آیت‌الله  احمد بهشتی از سوی انتشارات وثوق منتشر شده است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم آیت‌الله دکتر احمد بهشتی می خوانیم: «نباید گمان برد که تنها در عصر پرتلاطم ما عرفان‌های کاذب از داخل و خارج مملکتمان مثل قارچ روئیده و سر برآورده‌اند. همیشه در برابر عرفان ناب، عرفان‌هایی چون سراب به نمایش در آمده و افراد زیادی را فریفته و گمراه کرده‌اند. امام صادق (ع) در روایتی، به دنبال معرفی عرفان ناب و صادق،‌ به معرفی عرفان‌های مجعول و کاذب پرداخته و به مخاطب خویش هشدار داده که مبادا به دام آنها بیافتد و از اشعه تابناک عرفان صادق محروم بماند.»
 
در فصل نخست کتاب و در صفحه 121 آمده است: «در آسیب‌شناسی و روان‌شناسی تبلیغات دینی،‌باید پذیرفت که ما در طراحی و سازماندهی برنامه‌های عزاداری موفق بوده‌ایم؛ اما در برنامه‌ریزی و تبلیغ در شادی مردم، کمتر کار کرده‌ایم و تنها با رویکرد سلبی به تحذیر از آفات شادی ناپسند پرداخته‌ایم. و این جای تاسف دارد که برخی فرقه‌ها مانند لامائیزم که فرقه‌ای بشری هستند و محور هستی‌شناسی بودائی‌شان بر بدبینی فلسفی است؛ به اسم شادی در جهان تبلیغ می کنند و آئین اسلام با این همه آموزه‌ها در ترغیب به شادی مقدماتی و نهایی، دینی غمزده معرفی گردد.»
 
یکی از مباحث مطرح شده در فصل دوم «اکستازی، حالت بیخودی و گریز از مرکز» است که درباره آن در صفحه 166 می‌خوانیم: «در برخی از عرفان‌های نوظهور، این حرکت سلبی نه به شکل نفی خودیت و اصل بی‌کنشی، بلکه با گرایش به بی‌خودی و سرمستی اباحیگرانه دیده می‌شود که به نحوی از حرکت به سمت خویشتن و کمال دور می‌شوند و در بی‌خویشتنی و خلسه غیرآگاهانه فرو می‌روند.»
 
در ادامه مباحث کتاب در صفحه 361 درباره ویژگی‌های مشترک رنسانس فلورانس و رنسانس فرامدرن، به مواردی همچون گذشته‌گرایی، دنیاگرایی، اومانیزم، پلورالیزم،‌ جادوگری و علوم غریبه و سرنوشت اشاره شده است.
 
نویسنده در این زمینه درباره «جادوگری و علوم غریبه» در صفحه 374 آورده است: «دنیای غرب که زمانی با تکیه بر اصالت تجربه و پوزیتویسم، هرگونه گزاره عقلی و دینی را بی‌معنا می دانست و جهان‌بینی علمی مدرنیته را راز زدا و خرافه‌سوز معرفی می‌کرد، اینک در زمان معاصر اقسام علوم غریبه از جن و جن‌گیری تا انرژی سنگ و اشیاء را به تبلیغ گذاشته است. هری پاتر از دل جادوگری سر بر کشیده است و اقسام مباحث رابطه با شیاطین به مفهوم عام و پرستش شیطان به شکل خاص، دوباره با ورود معنویت پست‌مدرن جان گرفته‌اند.»
 
نخستین چاپ کتاب «رنسانس قدسی: نقد و بررسی عرفان‌های نوظهور و جنبش‌های نوین دینی (NRM) در جهان معاصر» در 432 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 19 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات وثوق به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما