شناسهٔ خبر: 48197 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تغییر کتاب‌های درسی «تاریخ» در چین / افزایش طول مدت جنگ این کشور با «ژاپن» به مدت شش سال

دولت چین دستور داد همه کتب درسی تاریخ بازنویسی شود تا طول مدت جنگ بین «چین» و «ژاپن» را از هشت سال به شانزده سال افزایش دهد. حرکتی که قطعا روابط این کشور با «ژاپن» را تحت تأثیر قرار خواهد داد.


تغییر کتاب‌های درسی «تاریخ» در چین / افزایش طول مدت جنگ این کشور با «ژاپن» به مدت شش سال

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گفته می‌شود این اختلاف که سال‌ها به عنوان «جنگ هشت ساله و مقاومت چین بر علیه خشونت ژاپنی‌ها» معرفی شده است از سال 1937 آغاز شد و در سال 1945 به پایان رسید. اما طی بیانیه‌ای که منتشر شد دولت رئیس‌جمهور «شی جین پینگ» عنوان این اختلاف را «جنگ چهارده ساله و مقاومت کشور در مقابل قساوت ژاپنی‌ها» نام‌گذاری کرد و دستور داد کتب درسی تاریخ این جنگ را به سال 1931 تا سال 1945 میلادی تغییر دهند.
 
این تصمیم بدان معناست که «چین» معتقد است جنگ بین «چین» و «ژاپن» از پاییز 1931 و زمانی که ژاپنی‌ها به منطقه «منچوری» حمله کردند آغاز شده است و نه شش سال بعد که ژاپنی‌ها و چینی‌ها در کنار ریل قطاری در جنوب غرب «پکن» با هم جنگیدند. این اتفاق از نظر همه مورخان به عنوان آغاز اختلافات وسیع بین دو کشور معرفی شده است.
 
در سال‌های اخیر رئیس‌جمهور «جین پینگ» بسیار تلاش کرد تا دستاوردهای کمونیست‌ها را در طول جنگ جهانی دوم افزایش دهد. البته مورخین معتقدند حزب ملی «چین» و نه کمونیست‌ها تلاش بسیاری در جنگ کردند و تلاش‌های آنان بود که سبب شد در سال 1937 معاهده صلحی بین دو کشور شکل بگیرد.
  
حزب کمونیست پیش از این درباره نقش خود در جنگ با «ژاپن» قبل سال 1937 سخنی نگفته بود. در آن زمان کمونیست‌ها مشغول جنگ دیگری بودند و از سال 1937 بود که آنان و ملی‌گرایان به هم ملحق شدند تا در برابر ارتش ژاپن بجنگند.
 
«آنتونی بیور»، مورخ در این باره به گاردین گفت: «مدت زیادی است که بحث بر سر تاریخ شروع جنگ وجود دارد اما این تصمیم «چین» برای بازنویسی تاریخ جنگ نشان از ضعف و نَه قدرت آنان دارد. کمونیست‌ها تلاش بسیاری برای مقابله با ژاپن نکردند. تلاش آنان این است که مردم فکر کنند ملی‌گراها نقشی در این جنگ نداشتند. باوری که نَه تنها دولت چین بلکه خبرنگاران آمریکایی نیز به آن دامن زدند.»
 
«بیور» که کتاب وی تحت عنوان «جنگ جهانی دوم» با حمله ژاپن به «منچوری» در سال 1931 آغاز می‌شود می‌گوید عکس‌العمل ژاپن به این موضوع مشخص نیست.
 
«ژانگ لیفان»، مورخ اهل «پکن» در این باره به نیویورک‌تایمز گفت: «تغییر تاریخ جنگ از لحاظ دقت در روایت تاریخ قابل توجیه است اما این تصمیم به دلیل منفعت‌های حاصله برای کمونیست‌ها اتخاذ شده است و قطعا عکس‌العمل‌های منفی ژاپنی‌ها را در پی خواهد داشت. رهبران چینی همچنان عقاید مربوط به جنگ سرد را دارند و در دنیا برای خود دشمنان تخیلی متصور می‌شوند.
 
«یاسوشیا کائومورا»، سخنگوی وزارت امور خارجه «ژاپن» روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «چین توانایی اعلام تاریخ آغاز جنگ را ندارد و بهتر است این دو کشور گذشته تلخ خود را فراموش کنند.»
  
البته دولت ژاپن نیز پیش از این به دلیل تلاش برای تغییر کتب درسی مدارس مورد انتقاد قرار گرفته بود. پیش از این آنان قصد داشتند تصویر بهتری از ژاپن ارائه دهند و از شدت قساوت‌های خود در طول جنگ حداقل بر روی کاغذ بکاهند.

نظر شما