شناسهٔ خبر: 48206 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر علوم بر من منت گذاشت و تلفنی از برکناری ام خبر داد

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی گفت: وزیر علوم بر من منت گذاشته و در یک تماس تلفنی به من گفت فلانی می خواهیم عزیز دیگری را به جای شما بفرستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم، اساتید دانشگاه و دانشجویان برگزار شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی گفت: روزی که کار خود را آغاز کردم و از تریبون پایین آمدم در ذهنم این بود که برای تودیع چه خواهم گفت چند سال و اندی به این فکر بودم. در این آمد و شدها نه من اولین بودم و نه آخرین خواهم بود.

وی ادامه داد: امروز با همان باور خدا را شاهد می گیرم از آنچه داشتم برای خدمت به دانشگاه کوتاهی نکردم.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: از دکتر صدوق تشکر می کنم که مسئولیت دانشگاه شهید بهشتی را قبول کردند و بار مسئولیت را از دوش من برداشتند روزی که این خبر را به صورت تلفنی و یک دقیقه دوستان از وزارت علوم به من دادند آن شب بسیار راحت خوابیدم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: من اینجا می خواهم یک مساله اجتماعی و فرهنگی را در حوزه وزارت علوم به بحث بگذارم تا از آن نتیجه بگیریم البته نه فقط در حد وزارت علوم بلکه در حد جامعه آموزش عالی.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: مهم این بود که فرصتی دادند تا ما خدمت کنیم. دانشگاه شهید بهشتی در روزهای اخیر میزبان مجمع دانشگاهی ایران و جهان عرب بود. روسا و معاونین ۱۰ دانشگاه عرب میهمان ما بودند، در افتتاحیه سخنرانی کردم فردای آن روز که قرار بود همه در دانشگاه شهید بهشتی گرد هم آیند وزیر علوم با من تماس گرفت. لطف کرده، منت گذاشته و گفت فلانی ما می خواهیم عزیز دیگری را به عنوان رئیس دانشگاه بفرستیم. من گفتم این مراسم قرار است در دانشگاه برگزار شود.

وی افزود: یادم افتاد در سفری که در روسیه بودم در یک جلسه شرکت کردم و دو نفر در این جلسه حاضر شده بودند، رئیس دانشگاه گفت این فردی که در کنار من است به عنوان رئیس جدید انتخاب شده و قرار است یک ماه دیگر جایگزین من شود از چند ماه پیش جلسات مهم را با هم اداره می کنیم، او می نشیند و من جلسه را اداره می کنم.

طهرانچی در ادامه سخنانش گفت: تقریبا دیروز اول صبح در جمع روسا شرکت کردم ولی خجالت کشیدم که در جمع روسا بنشینم این مساله من را به فکر فرو برد که مشکل کجاست.

وی ادامه داد: من در جمع مجمع دانشگاهی ایران و جهان عرب گفته بودم ما و جهان عرب باید از تعارض خارج شویم، به گفتگو بنشینیم تا به وحدت برسیم درست این زمان بود که این حادثه رخ داد، دوستان عرب به من می گویند رئیس معزول نشسته ای با ما سخن می گویی شما در جامعه خودتان نیازمند هستید که این مساله را حل کنید.

طهرانچی خاطرنشان کرد: دقت کنید وزارت علوم در تعارض با ما نبود در استقلال با ما بود و نمی دانست که این برنامه در دانشگاه شهید بهشتی است در صورتی که این برنامه برای خودش است، مجمع دانشگاه های ایران و جهان عرب مربوط به وزارت علوم است. ما لازم داریم که این بیماری را درمان کنیم.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه آمادگی خود را برای کمک به رئیس جدید دانشگاه اعلام کرد و به سندی که در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۷ مصوب شده بود اشاره کرد و گفت: در این سند دانشگاه های ایران تحریم شده اند که صد و بیست و چهارمین دانشگاه، دانشگاه شهید بهشتی و صد و سی امین دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف است من در همین دانشگاه به سفیر یکی از این کشورها گفتم شما ۳۰۰ سال پیش گالیله را محاکمه کردید امروز دانشگاه های ما را بدون محاکمه تحریم کردید. گفت راست می گویید دنیا همه چیز را علیه شما گروگان گرفته، علم را نیز به همین صورت.

وی ادامه داد: ما دانشگاهیان شهید بهشتی توانستیم دوباره شتاب رشد طلایی علمی دانشگاه شهید بهشتی را رقم بزنیم، ما در کیفیت بخشی به مقالات رشد بسیار خوبی داشته ایم، دانشگاه ما در رنکینگ ها هر سال ۸۰ پله صعود می کند. در پایگاه جهانی کیو اس ما جزو ۵ دانشگاه اول هستیم.

طهرانچی افزود: ما بالاترین رشد بودجه سال ۹۶ را داریم که در این بودجه آورده شده است که ۱۴۵ میلیارد تومان را باید خود دانشگاه تامین کند.

وی تصریح کرد: زمانی که من این سمت را به دست گرفتم ۵۲۰ عضو هیات علمی، ۶۰ هکتار زمین و ۱۳ دانشکده داشتیم ولی امروز ۸۷۰ عضو هیات علمی، ۱۲۰ هکتار زمین، ۱۹ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده و ۱۸ هزار دانشجو داریم.

نظر شما