شناسهٔ خبر: 48212 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتخاب داوران معتدل برای شعر فجر/ هیچ توصیه‌ای را نمی‌پذیریم

دبیر علمی جشنواره شعر فجر می‌گوید تسلیم هیچ فشاری برای انتخاب شدن یا نشدن کتابی در جریان داوری این جشنواره نخواهد شد و در صورت چنین مساله‌ای از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدکاظم کاظمی دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر ضمن اشاره به آخرین وضعیت برگزاری این رویداد عنوان کرد: هیئت داوران جشنواره انتخاب شده و جلسات آن‌ها به صورت یک روز در میان در حال برگزاری است. این ترکیب که شامل سه داور برای هر بخش می‌شود با پیشنهاد بنده و اعضای کمیته علمی انتخاب شده است و اطمینان می‌دهم که از سوی وزارت ارشاد و بنیاد ادبیات داستانی در این زمینه به ما پیشنهادی نشده است.

کاظمی ادامه داد: همه داوران در هیئت علمی انتخاب و تایید شده‌اند. روال هم این بود که اعضای کمیته علمی افرادی را پیشنهاد کردند و در نهایت پس از بررسی پیشنهادها به فهرستی رسیدیم که از نظر تعداد بسیار بیشتر از میزانی بود که ما احتیاج داشتیم.

وی افزود: از فهرست ما برخی افراد به دلیل بعد مسافت و ناتوانی از حضور دائم در جلسات داوری، از شرکت در داوری انصراف دادند و برخی نیز مشغله‌ داشتند و نتوانستند حضور داشته باشند.

کاظمی ادامه داد: اگر قرار بود در داوری جشنواره شعر فجر ترکیبی مثلا پنجاه نفره از داوران به قضاوت درباره آثار بپرداختند ما باید افرادی در کرانه‌های مختلف فکری و ادبی را به این ترکیب دعوت می‌کردیم؛ از شاعرانی بسیار آوانگارد تا شاعرانی بسیار سنتی و توام با سلائق فکری و سیاسی مختلف. منتهی وقتی تنها سه داور قرار است به بررسی آثار جشنواره بپردازند باید از میان افراد متعدل‌تر که جامع هستند و در عین آشنایی با قوالب مختلف شعری، نگاه ادبی نیز متعادل دارند، دست به انتخاب می‌زدیم. ما در این دوره بر همین اساس سعی کردیم افرادی که دارای دیدگاه‌های خاص ادبی هستند را برای داوری انتخاب نکنیم.

دبیر علمی نهمین جشنواره شعر فجر افزود: برای ما یکی وقوف علمی و احاطه به موضوع موردنظر برای داوری و دیگری امانت‌داری و انصاف ملاک اصلی انتخاب داوری بود که امیدوارم محقق شده باشد.

آخرین وضعیت برگزاری بخش بین‌الملل شعر فجر

وی در همین زمینه در پاسخ به سوالی درباره بخش بین‌الملل جشنواره نهم نیز گفت: هیئت داوران و انتخاب افغانستانی برای بخش انتخاب برترین کتاب شعر افغانستان مشغول به کار شده‌اند و منتظریم تا آثار نهایی خود را به دست ما برسانند. البته در بخش داوران ایران هنوز ترکیب داوران ما کارشان را شروع نکرده و انتخاب نشده‌اند منتهی این ترکیب نیز از شاعرانی خواهد بود که با شعر افغانستان به خوبی آشنایی داشته باشند.

کاظمی در ادامه درباره بخش‌ بین‌المللی این دوره از جشنواره افزود: درباره کلیات این بخش صحبت کرده‌ایم و جزئیات اجرای آن وابسته به شرایط زمانی و جنبه‌های دیگری دارد. تاکنون برگزاری محفل شعر در افغانستان برای این دوره از جشنواره شعر فجر نهایی شده اما در تاجیکستان به دلیل نبود امکان دسترسی راحت، این امر میسر نیست. امید است برای سال آینده مطالبه جدی‌تری از سوی آن کشور در این زمینه ابراز شود.

در انتخاب نهایی داوران بدون نظر نیستم

کاظمی در ادامه این گفتگو درباره کیفیت داوری‌ها و نیز حساسیت‌هایی که برای این مساله  وجود دارد، اظهار کرد: ما در ترکیب هیات داوران تلاش کردیم تا افرادی انتخاب شوند که بتواند از نظر کمی و کیفی تشخیص درستی از آثار داشته باشند و عموم مخاطبان را با انتخاب خود راضی کنند. در داوری مرحلۀ نهایی، دبیر علمی جشنواره و یک نماینده از کمیتۀ علمی هم به ترکیب داوران افزوده می‌شوند، تا آن مرحلۀ داوری با تعداد داوران بیشتری انجام شود.

دبیر جشنواره نهم شهر فجر افزود: البته در آن مرحله نیز دبیر جشنواره فقط یک رأی خواهد داشت. من از گذشته تا به حال در خوانش آثار و قضاوت درباره آنها جدیت خاصی داشته و دارم و خوشحالم که در این مسئولیت نیز بدون نظر در انتخاب نهایی نیستم و می‌توانم برای انتخاب یک اثر به اطمینان نهایی برسم. من تمامی آثاری که داوران درباره آنها نظری داشته باشند را خواهم خواند و فکر می‌کنم این خوانش‌های چند باره ما را به اتفاق نظری می‌رساند و شائبه دقیق ندیدن آثار را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: آثاری که در داوری نمره‌های نزدیک به هم داشته باشند نیز مکرر بازخوانی می‌شود و امیدوارم در نقش یک داور بتوانم برای انتخاب به یک اطمینان دست پیدا کنم.

کاظمی افزود: من با این تصور سمت دبیری جشنواره را پذیرفتم که هیچ چیز نتواند به نظر داوران و مجموعه ما تاثیربگذارد و سفارشی برای اضافه یا کم شدن کتابی به جمع ما نشود. آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و آقای قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم در این زمینه به من اطمنیان داده‌اند اما به هر حال من اطمینان دارم که از سوی دست‌اندرکاران و مسئولان جشنواره هیچ دخالتی صورت نخواهد گرفت و اگر از جایی دیگر  هم بخواهد اعمال نفوذ یا فشاری مستقیم یا غیرمستقیم انجام شود، برای ما قابل قبول نخواهد بود و من به هیچ وجه چنین چیزی را نخواهم پذیرفت. کما این که در دوره‌های قبل هم تا جایی که من خبر دارم، چنین اعمال نفوذهایی وجود نداشته است.

نظر شما