شناسهٔ خبر: 48244 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

واکنش ترانه علیدوستی مانند مریل استریپ است/ چالشی برای اسکار

تحریم سفر به آمریکا برای شرکت در مراسم اسکار توسط ترانه علیدوستی بازیگر اصلی زن فیلم «فروشنده»، در مطبوعات آمریکا و جهان بازتاب وسیعی یافت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در حالی که دو روز از اعلام نامزدی فیلم «فروشنده» در فهرست نهایی اسکار می‌گذشت، خبر تحریم سفر به آمریکا برای شرکت در این مراسم توسط ترانه علیدوستی به تیتر مهم سایت‌های سینمایی آمریکا و جهان بدل شده است.

در حالی که دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که صدور ویزای آمریکا برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران به مدت ۳۰ روز را ممنوع می‌کند، ترانه علیدوستی در توییتری به زبان انگلیسی با نژادپرستانه خواندن این اقدام اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند.

به دنبال این اعلام وی در گفتگویی با نیویورک تایمز شرکت کرد. در خبر این گفتگو که با تیتر «ستاره ایرانی فیلم «فروشنده» اسکار را به دنبال ممنوعیت ویزای ترامپ بایکوت کرد» منتشر شد، آمده است ستاره فیلم «فروشنده» که در میان نامزدهای نهایی اسکار جای گرفته پنجشنبه اعلام کرد مراسم اسکار را به دنبال اعلام پرزیدنت ترامپ برای ممنوعیت صدور ویزا به هفت کشور مسلمان، تحریم می‌کند.

خانم علیدوستی نظر خود را با توییتری چنین اعلام کرد: «قانون منع ایرانیان و شش کشور دیگر از ورود به آمریکا، حتی اگر موقتی باشد تبعیض‌آمیز است و غیرقابل پذیرش. نمی دانم این منع شامل وقایع فرهنگی هم خواهد شد یا نه، اما اگر یک درصد هم نشود، من برای شرکت در مراسم اسکار به این کشور سفر نخواهم کرد.»

وی در مصاحبه‌ای ایمیلی با نیویورک تایمز گفته است: تصمیم گرفتم حتی اگر بتوانم در این مراسم شرکت نکنم، چون این مرا عمیقا متاثر می کند که می بینم مردم معمولی هموطنم از دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شوند در حالی که این حق قانونی‌شان است.»

وی افزود: مطمئنم آمریکا چندین برابر از حضور ایرانیان مهاجر و خدمات آنها در آن کشور سود برده است. بنابراین برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.

این در حالی است که در پاسخ به اظهارات علیدوستی سخنگویی از طرف مراسم اسکار توضیحی در این باره ارایه نکرده است.

در حالی که این فیلم از امروز جمعه اکران خود را در آمریکا شروع می کند، ایندیپندنت در این باره نوشت: این نخستین بار نیست که اسکار با جنجال دیدگاه‌های نژادپرستانه روبه رومی‌شود. سال پیش نیز بی توجهی به سیاهپوستان موجب شد تا شماری از چهره‌های مطرح چون اسپایک لی و جیدا پینکت اسمیت این مراسم را تحریم کنند.

ایندی‌وایر نیز در این باره نوشت: اگر «فروشنده» جایزه اسکار را ببرد، غیبت علیدوستی بسیار طعنه‌آمیز خواهد شد و یادآوری تلخی‌این امر است که هالیوود هم نمی‌تواند تصویر آمریکا را در چشم جهانیان نجات دهد.

رویترز نیز با اعلام این خبر افزوده است علیدوستی از بهترین بازیگران سینمای ایران است که سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در کارنامه دارد.

دیلی میل نیز در این باره نوشت: بازیگر ۳۳ ساله که به عنوان ناتالی پورتمن ایران شناخته می‌شود اسکار را به دلیل نژادپرستانه بودن دستور ترامپ تحریم کرد. این خبر منجر به کامنت گذاشتن وسیع مردم درباره این خبر شده که در بیشتر موارد تصمیم ترامپ را تقبیح و اعلام کرده‌اند ایران را دوست دارند.

واشنگتن پست نیز این عمل ترانه علیدوستی را یادآور سخنرانی مریل استریپ در دعوت به خیزش علیه سیاست‌های ترامپ خوانده و توییت و مصاحبه وی با نیویورک تایمز را نقل کرده استواشنگتن پست نیز این عمل ترانه علیدوستی را یادآور سخنرانی مریل استریپ در دعوت به خیزش علیه سیاست‌های ترامپ خوانده و توییت و مصاحبه وی با نیویورک تایمز را نقل کرده است. این نشریه معتبر به واکنش‌های متعدد به حمایت از علیدوستی در توییتر نیز اشاره کرده است و در عین حال افزوده نمی‌توان پیش بینی کرد که این عمل به نفع فیلم فرهادی در اسکار منجر شود یا ضد آن کار کند.

هالیوود ریپورتر نیز با انتشار این خبر اعلام کرده هنوز اصغر فرهادی و شهاب حسینی بازیگر اول این فیلم در این باره نظر خود را ابراز نکرده‌اند.  

بلیمیش نیز این تحریم را با سخنان عتاب‌آمیز مریل استریپ در گلدن گلوب مقایسه کرده و نوشته است: به نظر نمی‌رسد ترامپ موافقان زیادی در هالیوود داشته باشد.

این سایت سینمایی افزوده است: این تحریم می‌تواند آغازی بر موضع‌گیری‌های جدید باشد و در نهایت موجب شود مراسم اسکار امسال شماری از چهره‌های مهم خود را از دست بدهد.

نظر شما