شناسهٔ خبر: 48270 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ روایت‌های تصویری در «کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور»

«کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور» نوشته رابرت اس.پترسون با ترجمه مهرداد گروسی از سوی انتشارات علمی فرهنگی به بازار کتاب آمد.

تاریخ روایت‌های تصویری در «کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رابرت اس. پترسن کتاب «کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور» را نوشته و مهرداد گروسی آن را به فارسی ترجمه کرده است.

کمیک یا تصاویر فکاهی راهی برای انتقال بصری ایده‌ها است که معمولاً با نوشته و یا اطلاعات تصویری همراه است، با کنار هم قرار دادن قطعات متوالی از تصاویر شکل می‌گیرد و المان‌هایی نظیر اندازه تصاویر، چیدمان تصاویر و سیر بیانی قصه آن را به‌پیش می‌برد. از اواخر قرن بیستم کتاب‌هایی با موضوع رمان مصور و آلبوم‌های کمیک، بیش از گذشته رواج پیدا کرده و در سال‌های اخیر گونه اینترنتی کمیک روی کار آمده است.
 
کتاب «کمیک‌ها، مانگاها، و رمان‌های مصور» تاریخ روایت‌های تصویری و روند پیشرفت این گونه هنری را بیان می‌کند و با اشاره به سیری تاریخی و با بهره‌گیری از شیوه دانشنامه‌ای چگونگی شکل‌گیری کمیک‌ها، مانگاها، و رمان‌های مصور امروزی را برای علاقه‌مندان به هنر  توضیح می‌دهد.
 
تاریخ کمیک در فرهنگ‌های مختلف، مسیرهای متفاوتی را طی کرده است اما به‌طور اجمالی باید گفت که تا میانه قرن  قرن بیستم، کمیک فقط در آمریکا، اروپای غربی و ژاپن شکوفا شده بود. این گونه هنری در اروپا با کارتون‌های رودلفه تپفر در دهه سوم قرن هجدهم میلادی آغاز ‌شد و با داستان‌های مصور نظیر ماجراهای تن‌تن و میلو در دهه دوم قرن نوزدهم میلادی رواج پیدا کرد اما شکل‌گیری و رونق کمیک آمریکایی به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد که در روزنامه‌ها و بعدازآن در کتاب‌های مصور  ظاهر شد. از هردوی این‌ها قدیمی‌تر شاید کمیک ژاپنی یا مانگا باشد که عده‌ای ریشه‌هایش را در قرن سیزدهم میلادی جست‌وجو می‌کنند.

در کتاب «کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور»، نویسنده با نگاهی جالب می‌کوشد تا تاریخی وسیع و عمیق از این هنر در دنیای باستان را ارائه  کند. رابرت اس.پترسن در تلاش است تا  امتداد بیان تاریخی‌اش را در عصر حاضر نیز پی بگیرد.
 
پترسون معتقد است کمیک‌ها درنتیجه یک ابتکار یا پیشرفت تکنولوژیک منفرد به شکل امروزی درنیامده‌اند و  محصول تغییراتی کند و گسترده در طول قرن‌ها هستند که به‌وسیله  صدها هنرمند در جای‌جای این کره ایجاد شده‌اند.
 
روایت‌های تصویری، چاپ عامه‌پسند و کاریکاتور، داستان‌های مصور، روایت‌های تصویری هنر مدرن، مجلات فکاهی، کمیک‌ها در عصر روزنامه‌نگاری زرد، روایت‌های تصویری در آسیا، ابرقهرمان‌ها و کتاب‌های کمیک، جریان کمیک آمریکا بعد از جنگ دوم جهانی، مانگاها بعد از جنگ دوم جهان، روایت‌های تصویری در هنر پس از جنگ دوم جهانی، بازگشت روایت‌های تصویری بزرگسالان و کمیک‌های دیجیتال، فصل‌های سیزده‌گانه کتاب هستند که به بررسی مسائل تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری حول محور کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور می‌پردازند و نویسنده در هر فصل تاریخچه‌ای متناسب با عنوان آن فصل را ارائه می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ابتدا مذهب از کمیک برای تبلیغ خودش و بیان داستان‌هایش کرده بود اما همان‌طور که در کتاب کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور آمده است، یهودیان و مسیحیان از کمیک علیه یکدیگر استفاده کردند و بعدها بنا به دلایل مختلف رابطه مذهب و کمیک هم خورد. پیرامون تقابل مذهبی در کمیک در صفحه ۲۱ این کتاب می‌خوانیم:
 «...از این زمان به بعد بود که پروپاگانداهای چاپی که به هر دو طرف درگیر درنبرد مذهبی به یمن کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها یا هرکدامشان در تقابل با یهودیت یاری می‌رساندند رونق یافت. به تصویر کشیدن طرفداران دیگر کیش‌ها به شکل حیوانات یا سرسپردگی‌شان به نیروهای اهریمنی موضوع اکثر چا های عامه‌پسند اولیه بود. رواج گسترده آن‌ها در سراسر اروپا شاهدی است بر این مدعا که این دست اوراق چاپی نقش برجسته‌ای در دامن زدن به تعصبات داشتند.»
 
نخستین چاپ «کمیک‌ها، مانگاها و رمان‌های مصور» به قلم رابرت اس.پترسون و با ترجمه مهرداد گروسی در ۲۵۶ صفحه، در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و باقیمت ۲۰ هزار تومان از سوی انتشارت علمی فرهنگی به‌تازگی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما