شناسهٔ خبر: 48302 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تقدیر لاریجانی و امیری صالحی از ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی به حمایت از ایرانیان اعلام کرده که درکل به مراسم اهدای جوایز اسکار نخواهد نرفت. دراین‌خصوص، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، از واکنش ترانه علیدوستی در برابر قانون جدید آمریکا درباره سفر اتباع خارجی حمایت کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق: این روزها همه در سراسر دنیا و حتی خود آمریکا در برابر قوانین ضدبشری دونالد ترامپ موضع‌گیری می‌کنند. در تازه‌ترین اتفاق بعد از ممنوعیت ایرانیان برای ورود به آمریکا، آکادمی اسکار هم از اینکه اصغر فرهادی، کارگردان فیلم سینمایی فروشنده، از ورود به آمریکا منع شود، ابراز نگرانی کرده است. به گزارش ورایتی، با امضای فرمان ترامپ مبنی‌بر ممانعت از ورود مسافرانی از هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا، روز شنبه این احتمال مطرح شد که اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، هم نمی‌تواند برای شرکت در مراسم اسکار وارد خاک آمریکا شود.
به‌همین‌دلیل روز یکشنبه سخنگوی اسکار در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آکادمی بدون درنظرگرفتن تفاوت‌های ملی، قومی یا مذهبی، دستاوردهای هنر فیلم‌سازی را که برای عبور از مرزها و صحبت‌کردن با تماشاگران جهانی است، تجلیل می‌کند. ما به‌عنوان حامی فیلم‌سازان – و حقوق همه انسان‌ها - در سراسر جهان بسیار نگرانیم که اصغر فرهادی، کارگردان فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» از ایران، در کنار بازیگران و عوامل فیلم «فروشنده» که امسال نامزد اسکار است، از ورود به کشور منع شوند». همچنین سایت پیپل، از قول یکی از منابع کاخ سفید که نامی از وی برده نشده، نوشته است: احتمالا فرهادی می‌تواند با اغماض از قانون ترامپ برای حضور در مراسم اسکار وارد خاک آمریکا شود. در این سایت نوشته شده جزئیات بیشتری دراین‌باره از سوی این منبع ذکر نشده است. سایت پیپل نوشته است تلاش کرده تا با فرهادی یا استودیوی توزیع‌کننده فیلم «فروشنده» در آمریکا تماس بگیرد، اما موفق به این کار نشده است.
این در حالی است که لس‌آنجلس‌تایمز ضمن پوشش این خبر اعلام کرده خبر دیروز تریتا پارسی که از سوی یک توییت اجازه‌نداشتن فرهادی برای ورود به خاک آمریکا را منتشر کرده، به گفته خود وی از منبع دست‌دومی بوده و اطمینانی درباره صحت این خبر وجود ندارد.
درعین‌حال پارسی در گفت‌وگویی تلفنی با سی‌ان‌ان گفته است: فرهادی نمی‌تواند بیاید چون پاسپورت ایرانی دارد. هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه ترامپ بخواهد شخصا یک استثنا قائل شود.
پارسی گفته است، فرهادی باید تصمیم بگیرد که آیا در جست‌وجوی نوعی استثناست یا خیر. سی‌ان‌ان نیز تأکید کرده که همه‌چیز از زمانی شروع شد که ترامپ برای منع ورود اتباع این هفت کشور مسلمان فرمانی صادر کرد. درعین‌حال سی‌ان‌ان نیز صدور بیانیه از سوی آکادمی اسکار  را تأیید کرده است.
توییتر جشنواره فیلم ترایبکا متعلق به رابرت دنیرو در نیویورک نیز تأکید دارد: این موقعیت قلب را می‌شکند و قابل‌قبول نیست. سی‌ان‌ان افزوده: انتظار می‌رود فیلم‌سازان و هنرمندان دیگر نیز درباره مورد فرهادی اظهارنظر و از وی پشتیبانی کنند.
اعتراض به ترامپ با تصویر فرهادی
دراین‌باره باخبر شدیم که تجمعات زیادی در آمریکا در اعتراض به ترامپ شکل گرفته، دراین‌میان برخی معترضان با تصویر اصغر فرهادی اعتراضشان را به دونالد ترامپ و قانونش نشان می‌دهند. بنابراین این عمومی‌شدن اعتراض مردم به حضور اصغر فرهادی در آمریکا می‌تواند بی‌پایه‌واساس‌بودن برخی از فرمان‌های ترامپ را به جامعه جهانی یادآوری کند.
حمایت لاریجانی و صالحی‌امیری از علیدوستی
اما دراین‌باره ترانه علیدوستی به حمایت از ایرانیان اعلام کرده که درکل به مراسم اهدای جوایز اسکار نخواهد نرفت. دراین‌خصوص، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، از واکنش ترانه علیدوستی در برابر قانون جدید آمریکا درباره سفر اتباع خارجی حمایت کرد.
علی لاریجانی در نشست علنی یکشنبه، ١٠ بهمن مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در لغو صدور ویزا برای اتباع برخی کشورهای اسلامی، به‌ویژه اتباع ایرانی گفت: موضع هنرمند گرامی ما (ترانه علیدوستی) در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران است. دولت آمریکا باید از این نمونه درس بگیرد که در مقابل یک ملت بزرگ و ریشه‌دار و متمدن قرار دارد و این‌گونه اقدامات عجولانه و نارس بیش از آنکه قدرت آنها را نشان دهد، هراس و ضعف آنها را هویدا می‌کند.
رئیس قوه ‌مقننه افزود: این اقدامات آمریکایی وانگهی فلش مبارزه با تروریسم آنها را برملا می‌کند که عملی مکارانه است درغیراین‌صورت بعید است آنها ندانند که مصدر اصلی تروریست‌ها کجاست. ایران کشوری امن و متکی بر خود است و برخلاف روش نااهلانه آمریکا، زمینه مراودات اجتماعی بین ملل را به‌خوبی فراهم و براساس ارزش‌های اسلامی از همزیستی مسالمت‌آمیز همه ملت‌ها با عقاید گوناگون حمایت می‌کند.
 لاریجانی ادامه داد: جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم راسخ است و دچار بازیگری‌های کودکانه برخی کشورها نمی‌شود.
همچنین وزیر ارشاد در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»؛ در واکنش به قانون مهاجرتی ترامپ و تصویب ممنوعیت صدور روادید برای اتباع هفت کشور مسلمان و تحت‌الشعاع قرارگرفتن حضور نماینده کشورمان در اسکار ٢٠١٧، گفت: فکر می‌کنم شأن سینمای ایران و اصحاب سینما، بالاتر از رئیس‌جمهور آمریکاست که بخواهیم درباره‌اش صحبت کنیم. سینمای ایران در منطقه مانند نگینی می‌درخشد. اصحاب سینما انسان‌های بزرگی هستند که به کشور، وطن و ارزش‌های ملی خودشان پایبند و وفادارند. صالحی‌امیری با اشاره به واکنش ترانه علیدوستی دراین‌باره و تحریم اسکار از سوی این هنرمند خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما شاهد واکنش بجای این بانوی هنرمند و همه اصحاب سینما، در برابر اظهارنظر سخیف ترامپ بودیم.
 
فیلم «فروشنده» امسال به‌عنوان یکی از نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار با فیلم‌هایی از آلمان، دانمارک، استرالیا و سوئد به رقابت خواهد پرداخت. مراسم اعطای جوایز هشتادونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ (یکشنبه، هشت اسفندماه) در دالبی تیه‌تر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

نظر شما