شناسهٔ خبر: 48318 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کیهان کلهر در گفت‌وگو با «شرق» از کنسرت‌های رایگان گفت: موسیقی در دسترس مردم نیست

کیهان کلهر از اردیبهشت‌ امسال تور کنسرت‌های دور ایرانش را آغاز کرد و بعد از وقفه‌ای چندماهه بار دیگر از آذرماه آن را ادامه داد. این کنسرت‌ها قرار است تا پایان بهمن‌ماه برگزار شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنانه شرق؛ کیهان کلهر امسال در یک حرکت مثبت، از برگزاری کنسرت‌های رایگان در مناطق محروم  ایران خبر داد؛ خبری که برای اهالی موسیقی و طرفدارانش، خبری خوش و البته نیکوکارانه تلقی می‌شد. با وجود آنکه برنامه‌ریزی این تور، برنامه‌ریزی فشرده و دقیقی بود که در تمامی شهرها هم با استقبال بسیار خوب مواجه شد، اما کیهان کلهر و گروهش پای قولشان ماندند و در شهرهای خرمشهر، زاهدان و تربت حیدریه کنسرت رایگان برگزار کردند. 
کلهر در ابتدای برگزاری تور موسیقی دور ایران با عنوان «پردگیان باغ سکوت» اعلام کرد این کنسرت‌های رایگان با هدف ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی و حمایت از علاقه‌مندان موسیقی در مناطق محروم ایران، برگزار می‌شود. او که تابه‌حال در بیش از ٢٠ شهر ایران، از جمله شیراز، اهواز، بوشهر، بندرعباس، تبریز، اردبیل، رشت، ساری، گنبد، تهران، خرمشهر، اصفهان، همدان، سنندج، کرمانشاه، کرمان، زاهدان، بجنورد، تربت‌ حیدریه، بیرجند و سمنان کنسرت برگزار کرده یا خواهد کرد، درباره هدف اصلی از برگزاری این کنسرت‌های رایگان می‌گوید: «علاوه بر ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، حمایت از علاقه‌مندان موسیقی در مناطق محروم ایران هدف اصلی ماست؛ چراکه هیچ موسیقی‌دانی حاضر به برگزاری کنسرت در این نواحی نیست، با وجود اینکه مردم این نواحی از عشق و شعور بالایی نسبت به موسیقی ایرانی برخوردارند». کیهان کلهر ادامه داد: «من فکر می‌کنم موسیقی برای مردم نواخته و اجرا می‌شود؛ بنابراین به نظر من همه کنسرت‌ها باید رایگان باشند. واقعیت این است که اگر کسی با هزینه کمتر سالن را در اختیار ما قرار دهد، ما هم تنها به اندازه دستمزد خودمان از بلیت‌فروشی برمی‌داریم و بلیت‌ها بسیار ارزان خواهد شد. اما الان متأسفانه بیشتر سالن‌ها در اختیار بخش خصوصی هستند که قصد اصلی‌شان درآمدزایی است و قیمت اجاره‌شان هم بسیار بالا که مستقیما روی قیمت بلیت‌ها تأثیر می‌گذارد. آن‌قدری که گاه بیش از ٥٠ درصد هزینه بلیت‌ها به اجاره سالن، اختصاص پیدا می‌کند. کنسرت‌رفتن هم اتفاقی است فرهنگی همچون کتابخانه‌رفتن. شما نمی‌توانید بگویید برای کتابخانه پول بدهید؛ برای کنسرت هم همین است. 
حجم بالایی از مردم علاقه‌مند به کنسرت‌رفتن هستند و دوست دارند با موسیقی در تماس باشند، اما امکان آن برایشان فراهم نیست. ما سعی می‌کنیم که با مردم و همراه آنها باشیم و بیشتر و بیشتر کنسرت‌های رایگان برگزار کنیم، اما متأسفانه این برای خود ما هم مستلزم هزینه است که بخشی از این هزینه به نوعی توسط مردم تأمین می‌شود.
 خوشبختانه در شهرهایی که کنسرت داشتیم، مسئولان همکاری کردند و ما هم کنسرت‌های خوبی در آنجا برگزار کردیم که تنها دلیلش به نظرم حضور و استقبال مردم است».
این در حالی است که سالن خلیج ‌فارس شهر خرمشهر برای اولین‌بار میزبان کنسرتی رسمی بعد از گذشت ٣٨ سال از انقلاب اسلامی بود و مردم خون‌گرم و میهمان‌نواز این شهر به گرمی از کلهر و گروهش استقبال کردند. علاوه بر خرمشهر، اهواز هم که در آن کنسرت‌های زیادی برگزار نمی‌شود، به دلیل استقبال گرم، بار دیگر میزبان «پردگیان باغ سکوت» شد. سالن فردوسی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان شهر زاهدان هم بعد از سال‌ها میزبان کنسرتی جدی در حوزه موسیقی سنتی ایران بود که این کنسرت هم در میان شور و اشتیاق هواداران به صحنه رفت. آخرین کنسرت از این سری کنسرت‌های رایگان هم فردا شب در شهر تربت ‌حیدریه خواهدبود. 
سهیل زارعی، تهیه‌کننده و برگزارکننده تور کنسرت «پردگیان باغ سکوت» درباره این کنسرت‌ها می‌گوید:‌ «این کنسرت‌ها کاملا شخصی و خصوصی و با همت اعضای گروه برگزار شد. آن هم در شرایطی که ما برای هیچ‌کدام از کنسرت‌ها تور تبلیغاتی نداشتیم و تنها تبلیغ و در واقع اطلاع‌رسانی ما از طریق صفحه شخصی استاد در فضاهای مجازی بود. اما خوشبختانه استقبال از کنسرت‌ها بسیار گرم و خوب بود و همین انرژی بالای تماشاگران شهرهای مختلف بود که باعث می‌شد ما در برگزاری این تور فشرده و سفرهای زیاد، دلگرم شویم». گفتنی است که کیهان کلهر از اردیبهشت‌ امسال تور کنسرت‌های دور ایرانش را آغاز کرد و بعد از وقفه‌ای چندماهه بار دیگر از آذرماه آن را ادامه داد. این کنسرت‌ها قرار است تا پایان بهمن‌ماه برگزار شوند. در کنار کیهان کلهر، اجرای «پردگیان باغ سکوت» را «نوید افقه» (تنبک)، «هادی آذرپیرا» (تار)، و «علی بهرامی فرد» (سنتور) به عهده دارند. 

نظر شما