شناسهٔ خبر: 48355 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «آینده پژوهی دین و ابزارهای نوین ارتباطی» منتشر شد

کتاب «آینده پژوهی دین و ابزارهای نوین ارتباطی» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «آینده پژوهی دین و ابزارهای نوین ارتباطی» دستاورد پژوهشی محمدمهدی مظاهری، اعظم ملایی و مجید کافی است که با نظارت حسن خجسته باقرزاده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تالیف شده است.

این کتاب، به‌دنبال ارائه راهکارهایی برای ارتقا و تقویت ارزش‌های دینی وفرهنگ اسلامی است تا بتواند فناوری‌های نوین ارتباطی را از ابزاری تهدیدکننده ومخرب فرهنگ اسلامی، به ابزاری مفید و کارآمد برای ارتقای ارزش‌های بومی تبدیل کند تا ضمن پرهیز از مواجهه سخت‌افزاری با جامعه به‌ویژه قشر جوان کشور، به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران فرهنگی کشور کمک کند.  

کتاب «آینده پژوهی دین و ابزارهای نوین ارتباطی» در پنج فصل و به این شرح تدوین شده است:

فصل اول ـ چارچوب نظری و مفاهیم بنیادین 

فصل دوم ـ جهانی شدن فرهنگ و ارتباطات 

فصل سوم ـ ابزارهای نوین ارتباطی و هویت دینی در جمهوری اسلامی ایران 

فصل چهارم ـ آینده مطلوب دین و فناوری های نوین ارتباطی در ایران ۱۴۲۴ ه.ش

فصل پنجم ـ راهبردهای تحقق آینده مطلوب جمهوری اسلامی ایران در سی سال آینده  

فصل نخست به چارچوب نظری، مفاهیم و روش‌شناسی پژوهش اختصاص یافته و در این بخش مواردی همچون فناوری‌های ارتباطی، فضای مجازی و آینده پژوهی تعریف شده است. 

فصل دوم به جهانی شدن فرهنگ و ارتباطات اختصاص یافته و مفاهیمی همچون جهانی شدن، جهانی شدن ارتباطات، ویژگی‌های فناوری‌های ارتباطی نوین و جهانی شدن فرهنگ بحث شده است.  

نگارندگان در فصل سوم، ابزارهای نوین ارتباطی و هویت دینی در جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده و نسبت دین و فناوری، جهانی شدن ارتباطات و هویت دینی، فناوری‌های نوین ارتباطی و هویت دینی در ج.ا ایران را واکاوی کرده‌اند.

فصل چهارم اختصاص به آینده مطلوب دین و فناوری های نوین ارتباطی در ایران ۱۴۲۴  ه.ش دارد. در این فصل، آینده مطلوب ارتباط صحیح دین و فناوری‌های جدیدارتباطی و آینده پژوهی دین و ابزارهای نوین ارتباطی تا سال ۱۴۲۴ بررسی شده است. 

در فصل پنجم راهبردهای تحقق آینده مطلوب جمهوری اسلامی ایران در سی سال آینده بررسی شده و به موضوعاتی همچون راهبردهای دولت برای تحقق آینده مطلوب و راهبردهای جامعه ایرانی برای تحقق آینده مطلوب پرداخته شده است.

در پایان این کتاب نیز، مباحث مطرح شده جمع‌بندی و نتایج آن ارائه شده است. 

کتاب «آینده پژوهی دین و ابزارهای نوین ارتباطی»  در ۲۲۳ صفحه و باقیمت ۲۳۰۰۰ تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

نظر شما