شناسهٔ خبر: 48397 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ورود رئیس‌جمهور به موضوع قاچاق نسخ خطی/ تخصیص بودجه ویژه

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اختصاص «بودجه‌ای قابل توجه» برای خرید نسخ خطی و اسناد ارزشمند و نفیس به این سازمان باهدف جلوگیری از خروج آن‌ها از کشور و با دستور رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ شهرام یوسفی‌فر معاون اسنادِ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اظهار تاسف از خروج برخی اسناد نایاب و کم‌یاب و همچنین نسخ خطی ارزشمند و نفیس از کشور و حراج آنها در آن طرف مرزها، گفت: متاسفانه رویه‌ای که درباره کتابخانه‌های شخصی وجود دارد، این است که اگر قیمت خوبی برای آنها پیشنهاد شود، به خارج از کشور منتقل و در واقع قاچاق می‌شوند.

رئیس آرشیو ملی ایران اضافه کرد: اخیراً و در موردی که شخص رئیس جمهور پیگیری آن را انجام دادند و مبلغ قابل توجهی را اختصاص دادند، حالا ما (سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) به خریدارهای خوبی تبدیل شده‌ایم و این افراد می‌توانند آن را همین‌جا به فروش برسانند و دیگر به خارج از کشور نبرند.

وی افزود: برخی افراد در خانواده‌هایشان هم کتاب‌های چاپی دارند، هم نسخ خطی و هم اسناد قدیمی. تا پیش از این بودجه‌ای که برای خرید نسخ خطی و قدیمی وجود داشت، کم بود و ما نمی‌توانستیم این مجموعه‌ها را خریداری کنیم اما اکنون شخص رئیس جمهور دستور داده‌اند که مبلغی برای این کار اختصاص پیدا کند. بنابراین کسانی که مالک کتاب، سند و یا نسخه خطی هستند، به جای اینکه آن‌ها را به خارج از کشور ببرند و بفروشند، می‌توانند آن را در داخل کشور نگه دارند و به ما بفروشند.

یوسفی‌فر درباره کم و کیف دستور رئیس جمهور و مبلغ اختصاص یافته برای خرید این آثار و جلوگیری از خروج آنها از کشور، ضمن بیان این نکته که «این مبلغ (تخصیص یافته با دستور رئیس جمهور) چند میلیارد تومان است»، ادامه داد: برابر اطلاع بنده، رئیس جمهور دستور داده‌اند تا در اینگونه موارد، هر مبلغی که لازم است، تامین شود.

وی درباره ویژگی‌های این قبیل نسخ خطی و اسناد که از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خریداری می‌شود، گفت: بدون شک این قبیل آثار، آثار ارزشمندی است. خرید نسخ خطی و اسناد، در کمیته‌هایی تخصصی انجام می‌شود. این نسخ و اسناد، الزاماً باید منحصر به فرد باشند، اصالتشان تائید شود و در مجمووع باید استدلالی متقن وجود داشته باشد که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آنها را خریداری کند. لذا مسیر کارشناسی این کار، دقیق و مشخص است و نسخ و اسنادی که ما خریداری می‌کنیم، حتماً اصیل و معتبر هستند. خوشحالیم که الان دستمان بازتر شده است تا تعداد بیشتری از این آثار را برای این سازمان و استفاده پژوهشگران، خریداری کنیم.

پیشتر هم، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از قاچاق برخی از نسخ بسیار کهن شیعی به خارج از کشور و همچنین معدوم شدن آن‌ها خبر داده بود.

نظر شما