شناسهٔ خبر: 48414 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نباید در تئاتر ایران فقط به چند نمایشنامه‌نویس خارجی بسنده کنیم

مسئول پروژه «یک ماه با نمایشنامه نویسان معاصر فرانسه» اظهار کرد که هدف از این پروژه آشنایی هنرمندان تئاتر با نمایشنامه نویسان مطرح معاصر جهان است که نگاه و تفکری متفاوت و متحول دارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فرهاد شریفی درباره پروژه «یک ماه با نمایشنامه نویسان معاصر فرانسه» که از امروز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر آغاز می شود و دلایل و ضرورت انتخاب ۵ نمایشنامه نویس معاصر تئاتر فرانسه و معرفی آن به تئاتر ایران گفت: این نمایشنامه نویسان افراد بسیار مهمی هستند که در دنیا آنها را می شناسند ولی در ایران اگر شناختی نسبت به آنها وجود داشته باشد، خیلی کم است از این رو احساس کردم که لازم است هنرمندان تئاتر ایران هم با این نمایشنامه نویسان آشنا شوند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر اظهار کرد: یکی از انگیزه های من برای برگزاری این پروژه این بود که نباید در تئاتر ایران، فقط به چند نمایشنامه نویس خارجی بسنده کنیم.

شریفی یادآور شد: این پنج نمایشنامه نویس فرانسوی که آثارشان را برای خوانش و معرفی انتخاب کرده ایم در نگاه و تفکری که دارند، متفاوت و متحول هستند و لازم است کسانی که در بطن تئاتر و نمایشنامه نویسی ایران فعالیت می کنند با این نگاه و تفکر هم آشنا شوند.

وی ادامه داد: ۵ نمایشنامه مورد نظر توسط زیبا خادم حقیقت ترجمه شده اند و ما به چند هنرمند تئاتر که با ادبیات نمایشی فرانسه آشنایی دارند، پیشنهاد دادیم که این آثار را خوانش کنند. همچنین برای اینکه به مخاطب بیشتر کمک شود، پیش از هر جلسه نمایشنامه خوانی، یک هنرمند آشنا به زبان و ادبیات نمایشی فرانسه، توضیحاتی را درباره نویسنده و اثر ارائه می دهد.

برنامه مدنظر برای پروژه «یک ماه با نمایشنامه نویسان معاصر فرانسه» عبارت است از:

یکشنبه ۱۷ بهمن: نمایشنامه «یکشنبه»، نویسنده: میشل دویچ، کارگردان: فرهاد شریفی با حضور مدیا کاشیگر

یکشنبه ۲۴ بهمن: نمایشنامه «درخواست کار»، نویسنده: میشل وینور، کارگردان: مجتبی کریمی با حضور کامران سپهران

یکشنبه اول اسفند: نمایشنامه «بارانداز غربی»، نویسنده: برنارمری کلتس، کارگردان: بهزاد آقاجمالی با حضور رضا سرور

یکشنبه ۸ اسفند: نمایشنامه «هوس کشتن روی نوک زبان» نویسنده: زویه دورنژه ، کارگردان: سیما شیبانی با حضور اصغر نوری

چهارشنبه ۱۸ اسفند: نمایشنامه «دیگری»، نویسنده: انزو کرمن، کارگردان: علی منصوری با حضور شیرین بزرگمهر

نظر شما