شناسهٔ خبر: 48525 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جامع التواریخ» به دلیل تغییر ۴۰ درصدی در ماهیت مجدداً داوری شد

دبیر جایزه کتاب سال تاکید کرد که بررسی مجدد کتاب «جامع التواریخ» -که در سال ۷۴ عنوان برگزیده این جایزه را کسب کرده بود- در دوره سی و چهارم، به دلیل تغییر ۴۰ درصدی در ماهیت این اثر بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد دبیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال  در واکنش به اظهارات اکبر ایرانی مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب مبنی بر بروز یک «اشتباه» در روند انتخاب یکی از آثار شایسته تقدیر در این جایزه و معرفی کتاب «جامع التواریخ» - اثری که در سال ۱۳۷۴ در همین جایزه عنوان «برگزیده» را دریافت کرده بود - به عنوان اثر «شایسته تقدیر»، گفت: داوران این بخش که از اساتید بسیار برجسته گروه تاریخ هستند، با علم به اینکه بخش مغول این کتاب در سال ۷۴ برگزیده شده بود، اما به خاطر اهمیت این اثر و البته به دلیل دگرگونی‌هایی که هم به لحاظ تصحیح، هم به لحاظ نسخه جدید اثر و هم افزوده شدن بخش جدید نمایه‌ها به کتاب، مجدداً خواستند که نسخه جدید آن را ببینند و ارزیابی کنند.

وی افزود: این کتاب با توجه به اینکه قبلاً در کتاب سال، جایزه برده بود، عملاً از دایره ارزیابی خارج بود اما نهایتاً در جلسه هیئت علمی سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال که برای موارد خاص تشکیل می‌شود، سرداور گروه تاریخ به دلیل اهمیت این اثر، خواستار تقدیر از این کتاب در جایزه شد و حتی به موسسه خانه کتاب (دبیرخانه اجرایی جایزه کتاب سال) توصیه کرد که بعداً برای مجموعه ۱۷ جلدی آن یک مراسم رونمایی برگزار شود و با توجه به اینکه خودشان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستند، آمادگی این دانشگاه را برای برگزاری این مراسم (رونمایی) اعلام کرد.

مهدوی‌راد در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله (یعنی داوری و بلکه انتخاب اثری به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر در کتاب سال، در حالی که پیشتر همین عناوین را دریافت کرده بود)، مغایر با آئین‌نامه این جایزه نیست؟، تاکید کرد: ابداً. تبصره ۲ یکی از مواد آئین‌نامه جایزه کتاب سال صراحتاً می‌گوید که چنانچه در اثری که قبلاً داوری شده و حتی رتبه هم آورده باشد، در چاپ مجدد کتاب، به میزان ۴۰ درصد دگرگونی ایجاد شده باشد، این اثر اساساً اثر جدید تلقی می‌شود و لذا امکان ارزیابی و داوری مجدد آن کاملاً وجود دارد. این مسئله در خریدهای کتاب وزارت ارشاد و همچنین بررسی آثار برای انتشار، هم وجود دارد آن هم با احتساب و احصاء تنها ۲۰ درصد تغییر و دگرگونی در ماهیت اثر.

دبیر سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا این اثر که آن زمان (سال ۷۴) تنها بخشی از آن منتشر شده بود، همان زمان عنوان «برگزیده» را در این جایزه دریافت کرده و حالا که با تصحیح و ملحقات جدید از جمله نمایه تازه، منتشر شده است، عنوان «شایسته تقدیر» را دریافت کرده است؟، گفت: این اثر یک بار جایزه کتاب سال را به عنوان «برگزیده» دریافت کرده و نمی‌شود که دو بار همین عنوان را به دست بیاورد. در حال حاضر، سوال، باید این باشد که چرا اثری که یک بار برگزیده شده، یک بار دیگر مورد تقدیر قرار گرفته است؟ که من هم جواب این سوال را دادم و عرض کردم که تنها به خاطر اهمیت اثر و خصوصیاتی که هیئت علمی برای این اثر قائل شده است، مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفته است.

نظر شما