شناسهٔ خبر: 48563 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نبود دسترسی به منابع پژوهشی مشکل اصلی مستندسازان است

کارگردان مستند «بزم رزم» یکی از مشکلات اساسی در حوزه مستندسازی را نبود دسترسی فیلمسازان به منابع پژوهشی دانست و تاکید کرد که نگاه شاعرانه در آثار مستند صنعتی کمتر به چشم می‌خورد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید وحید حسینی کارگردان فیلم مستند «بزم رزم» که توانست سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری جشنواره فیلم فجر و تندیس بهترین پژوهش جشنواره «سینماحقیقت» را دریافت کند، گفت: امروز پژوهش  در سینمای مستند جایگاه قطعی و بسیار مهمی دارد در حالی که مشکلات زیادی پیش روی مستندساز برای پژوهش دقیق وجود دارد.

این مستندساز با اشاره به مشکلات پژوهش در حوزه مستندسازی بیان کرد: در حوزه پژوهش، ما با مشکلاتی از جمله نداشتن آرشیو مکتوب و همکاری نکردن مراکز و ارگان‌ها با مستندسازها روبرو هستیم. در واقع بسیاری از سازمان‌هایی که آرشیوهای صوتی و تصویری دارند، حاضر نیستند آن‌ها را در اختیار مستندسازان قرار دهند.

وی ادامه داد: غیر از آرشیو صدا و سیما و فیلمخانه ملی ایران، جایی را برای آرشیو منابع و اسناد نداریم که مستندساز بتواند به آنجا مراجعه کند و اطلاعات لازم برای پژوهش را به دست بیاورد.

حسینی با اشاره به مستندهای صنعتی که کمتر در کشور ساخته می‌شوند، بیان کرد: نکته مهم در تولید این‌ گونه از مستندها این است که نگاه مستندساز باید به دور از ذوق‌زدگی باشد. در واقع، در ساخت مستند صنعتی باید این نکته را در نظر گرفت که نگاه مستندساز باید دور از ذوق زدگی و حتی با انتقاد همراه باشد تا بشود یک محصول صنعتی را از همه زوایا مورد بررسی قرار داد.

این کارگردان همچنین درباره ضعف‌های مستندسازی در حوزه صنعتی گفت: در حال حاضر نگاه شاعرانه در ساخت این‌ مستندها کمرنگ به نظر می‌رسد. بخشی از این مشکل به زیر شاخه قرار گرفتن فیلم‌های تبلیغاتی در دسته مستندهای صنعتی برمی‌گردد. چون سفارش‌دهنده کمتر به بعدهای هنری اثر توجه می‌کند در حالی که سفارش دهنده باید به مستندساز این امکان را بدهند که نگاه هنرمندانه خودش را به پدیده‌ صنعتی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مستند صنعتی به لحاظ گونه با سایر مستندها تفاوت زیادی ندارد، بیان کرد: در حقیقت یک مستندساز با نگاه به واقعیت، دست به خلق یک اثر هنری می‌زند که در حوزه مستند صنعتی این نگاه می‌تواند به یک محصول، پدیده و یا انسان صنعتی باشد.

کارگردان مستند «بزم رزم» با تاکید بر اینکه جشنواره‌های تخصصی مانند جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی می‌تواند اتفاقات مثبتی را در این حوزه رقم بزند، توضیح داد: به نظرم مهمترین نکته‌ای که جشنواره‌های تخصصی باید در نظر داشته باشند، بالا بردن کیفیت فیلم‌هایی است که در آن پذیرفته می‌شوند.

حسینی در پایان درباره اینکه عده‌ای هنوز مستندسازی را ژانر و آزمون خطا می‌دانند، گفت: فکر می‌کنم مدت ها است دیگر کسی این نگاه را ندارد که فیلم کوتاه ساختن و یا مستندسازی سکوی پرتابی برای ورود به سینمای داستانی و بلند است. اکنون فیلم مستند یا کوتاه هر کدام شخصیت خود را دارند؛ کما اینکه می‌بینیم گاهی فیلمسازهای حرفه‌ای فیلم بلند و داستانی، گذری هم به فیلم مستند یا کوتاه می‌زنند. در سال‌های قبل این نگاه وجود داشت که مستند و فیلم کوتاه محل آزمون و خطای فیلمسازان جوان برای ورود به سینمای بلند داستانی است اما در حال حاضر ما فیلمسازهایی داریم که دوست دارند تا آخر عمر فیلم مستند بسازند و وارد سینمای بلند و داستانی نشوند.

نظر شما