شناسهٔ خبر: 48604 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر ارشاد : مبنای ما در موسیقی شرع و قانون است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری از برخی نقدهای غیراخلاقی نسبت به این وزارتخانه سخن گفت و آن را بازی سیاسیون در زمین فرهنگ دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛  سید رضا صالحی‌امیری که روز پنجشنبه 28 بهمن ماه دیداری با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویر احمد داشت، در این دیدار از مطالب گوناگونی سخن گفت؛ از موضعش درباره موسیقی، وضعیت انتشار کتاب و مطبوعات، مذاکره با عربستان درباره سفر حج و... .
او درباره موسیقی به تفصیل سخن گفت و بعد از سخنان او، آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از این سخنان و تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد لزوم خارج شدن سیاسیون از حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و ابراز امیدواری کرد که عالمان به جای سیاستمداران بنشینند.
در آغاز سید رضا صالحی‌امیری که وزیر فرهنگ بود سخنان خود را به تفصیل بیان کرد و بعد از سخنان او، آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دیدگاه‌های خود را درباره موسیقی، صدا و سیما، تفاوت هنرمندی و هنرپیشگی و دیگر مطالب تشریح و ابراز خشنودی کرد که مردم کهگیلویه و بویراحمد دنبال کنسرت دردسرساز نیستند.
در این دیدار وزیر فرهنگ تاکید کرد که مرز میان تخریب و نقد مشخص است و دولت از نقد منصفانه استقبال می‌کند اما تخریب، عملی غیراخلاقی است و تخریب دولت، تخریب نظام است و هدف تخریب هم انتقام‌جویی و ناکارآمد نشان دادن خدمات بزرگ دولت در کشور است اما نقد سازنده با هدف آسیب‌شناسی انجام می‌شود.
صالحی‌امیری در دفاع از عملکرد وزارت ارشاد، به این نکته اشاره داشت که عرصه فرهنگ، عرصه سیاسی نیست و برخی با بزرگ‌نمایی موضوعات حاشیه‌ای در پی نادیده گرفتن فعالیت‌های گسترده این وزارتخانه هستند.
او در این دیدار برای چندمین بار پیاپی درباره موسیقی سخن گفت و بار دیگر موضع صریح خود را در این باره تشریح کرد اما در عین حال بر این نکته نیز تاکید داشت فعالیت وزارتخانه او فقط در موسیقی خلاصه نمی‌شود.  او به روشنی گفت حاشیه‌هایی را که در حوزه موسیقی ایجاد می‌کنند بحثی انحرافی می‌داند و بازی سیاسیون در زمین فرهنگ تلقی می‌کند چراکه برگزاری کنسرت‌های زنده موسیقی فقط یک درصد فعالیت‌های جاری موسیقی در کشور را شامل می‌شود.  او بر این نکته نیز تاکید داشت که فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در موسیقی خلاصه نمی‌شود ضمن اینکه این فعالیت به‌طور جاری در مسیر خود قرار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چندمین بار پیاپی خاطرنشان کرد که قرار نیست درحوزه موسیقی، قوانین محلی مانع کار شوند و هیچ‌کس نمی‌تواند در هیچ نقطه از کشور با وضع قانون‌های محلی مانع فعالیت‌های فرهنگی شود چراکه مبنای ما در کشور برای اجرای صحنه‌ای در حوزه موسیقی شرع و قانون است.   او به ابعاد گوناگون موسیقی همچون موسیقی سنتی، آیینی، مقامی، محلی و ابعاد آن اشاره کرد و گفت که این هنر در تاریخ سرزمین ما ریشه دارد.  او که در تهران نیز متذکر شده بود که موسیقی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ ملی ما است، از این هنر به عنوان زبانی برای بیان بخشی از نیازها و دردهای جامعه و نیاز مردم نام برد و یادآوری کرد که جامعه ایران در ادوار تاریخی با این هنر انس گرفته و با آن زیسته است.
هرچند در ماه‌های گذشته کنسرت‌های بسیاری در مناطق گوناگون با مشکل مجوز رو به رو شده بود، وزیر فرهنگ گفت که موسیقی بخشی از مصرف فرهنگی جامعه به خصوص نسل جوان است و در چند ماه گذشته همانند قبل فعالیت موسیقی در کشور به مفهوم اجرای زنده وجود دارد.
او به این موضوع نیز پرداخت که بخش کوچکی از فعالیت‌های موسیقی در وزارت ارشاد انجام می‌شود و برگزاری کنسرت‌های زنده فقط شامل یک درصد فعالیت‌های جاری موسیقی در کشور است.
وزیر فرهنگ توضیح داد: مرکز و مرجع اصلی تولید، توزیع و مصرف موسیقی در ایران صدا و سیما است که ظرفیت ۵۳ درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی ایران را دارد و ۲۵ درصد موسیقی مربوط به موسسات مجاز موسیقی در سطح کشور، ۲۱ درصد مربوط به دانلود از شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی و یک درصد نیز اجرای زنده موسیقی در سطح کشور است.
صالحی‌امیری که به فاصله کوتاهی بعد از نخستین نشست خبری‌اش در تهران این‌بار در منطقه جنگی کهگیلویه و بویراحمد نشستی در جمع اصحاب رسانه داشت، از خطوط قرمز نظام سخن گفت که شامل اسلام، انقلاب اسلامی، حضرت امام (ره)، وحدت ملی و رهبری معظم انقلاب می‌شود.
او سپس صحبتش را این‌گونه ادامه داد که اکثریت جامعه تالیف و ناشران همه خطوط قرمز را رعایت می‌کنند و اگر جایی کتابی، نشریه‌ای، سایت و خبرگزاری بخواهد امنیت ملی را مخدوش کند یا خشونت را ترویج دهد توسط قانون اعمال نظارت می‌شود.
سفر حجاج ایرانی به عربستان دیگر موضوعی بود که وزیر ارشاد از آن سخن گفت.
به گفته او، قرار است هیات پنج نفره‌ای از ایران روز پنجم اسفند برای گفت‌وگو با هیات عربستانی به این کشور سفر کنند و ما در نامه‌ای شروط خود را برای طرف عربستانی نوشتیم و تضمین امنیت، عزت و کرامت حجاج ایرانی از مهم‌ترین خواسته‌های ما است.
وی از پیگیری دیه شهدای فاجعه منا توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و افزود: پرداخت دیه شهدای منا دیگر خواسته ما است و معتقدیم مراسم حج باید عزتمندانه برگزار شود و در صورتی که عربستان شروط ما را بپذیرد، اعزام حجاج را از سر خواهیم گرفت و باید مسیر حج را هموار کنیم.
او که در هفته گذشته در نخستین نشست خبری‌اش در تهران از حساسیت وزارت ارشاد به دغدغه‌های مقام معظم رهبری سخن گفته و اعلام کرده بود گروهی برای استخراج و اجرایی کردن این دغدغه‌ها تشکیل شده است، در این دیدار نیز به همین موضوع اشاره و اضافه کرد: در حال نهایی کردن سازمان نظام صنفی رسانه در دولت هستیم و با طرح در دولت به مجلس ارسال می‌شود که با اجرای آن بسیاری از اختیارات حوزه رسانه به خود آنها واگذار می‌شود. صالحی‌امیری اما همچنان از مناقشه‌های بی‌دلیلی که در حوزه فرهنگ و هنر می‌شود، گله دارد و معتقد است این مناقشه، مناقشه فرهنگ و ارشاد نیست. وی این پرسش را مطرح کرد که: «چرا باید بقیه فعالیت‌های این مجموعه در ذیل این موضوع فراموش شود؟ طی امسال ۸۹ نمایشگاه کتاب داشتیم و ۶۵ هزار مجوز کتاب صادر کرده‌ایم و بسیاری فعالیت‌های دیگر که همگی باید با هم دیده شوند. »
او سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ثبات و آرامش خواند و ادامه داد: معتقدیم هر جا مناقشه است، نمی‌شود کار کرد و اساسا نباید وارد مناقشه شد و در مسیر فعالیت ما مبنا شرع، قانون و فتواهای مقام معظم رهبری است و از آن عدول نخواهیم کرد.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نکته دیگری هم سخن گفت و آن فقری است که به اعتقاد او در حوزه فقه هنر و فقه اجتماعی در کشور وجود دارد.  او که برای طرح این مساله دیداری با آیت‌الله جوادی آملی در قم داشته‌ است، گفت که در این دیدار تقاضایی را مطرح کرده که بر مبنای آن در قم مجموعه‌ای ایجاد شود که فقه هنر و فقه اجتماعی را بررسی و تکلیف جامعه را مشخص کنند.  صالحی‌امیری البته می‌داند که حرکت جامعه را نمی‌توان متوقف کرد و در این مسیر دو راه را باید متصور شد؛ یک راه مشروع و قانونمند در زیر سقف و چراغ رسمی کشور و یک راه هم زیر زمینی شدن فعالیت‌هاست.
بعد از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بود که لب به سخن گشود.
او از سخنان و تعابیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد لزوم خارج شدن سیاسیون از حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و ابراز امیدواری کرد که عالمان به جای سیاستمداران بنشینند.
آیت‌الله ملک حسینی البته به دغدغه‌ها و حساسیت‌هایی که در حوزه هنر و فرهنگ وجود دارد اشاره کرد و گفت: نباید بین کسانی که نگاه سیاسی به مسائل دارند و کسانی که از سر غیرت نسبت به بعضی موضوعات حساسیت دارند خلط شود.
در شرایطی که وزیر فرهنگ معتقد است در حوزه موسیقی باید به قوانین شرع پایبند بود، نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری اما معتقد است بحث موسیقی در شهر مشهد باید به کل کشور تعمیم داده شود و اگر حرام است همه جا باید این فعل، حرام باشد و باید حریم‌های حلال و حرام در شهر امام رضا (ع) رعایت شود.  ملک‌حسینی که به پخش برخی تصاویر در صداوسیما نیز منتقد است، تاکید دارد باید تکلیف مردم روشن شود.
او البته وضعیت فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد را مثبت ارزیابی و تاکید کرد: به لطف خداوند در این استان کسی دنبال کنسرت مساله‌ساز نیست و مدیران در این استان مشکلات و معضلات را به درستی می‌شناسند.  نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبتش تفاوت دو مفهوم «هنرمندی» و «هنرپیشگی» را تشریح و خاطرنشان کرد: در هنرمندی، فرد خلاق بر هنر خود معامله نمی‌کند جز اینکه عقل و شعور انسان آن را بپذیرد و هنرمند دنبال هنر و جایگاه رفیع هنری است اما وقتی هنر تبدیل به پیشه می‌شود و در مقابل آن پول دریافت و بازاری می‌شود، دیگر با عقل انسان‌ها ارتباط ندارد و سراغ احساس و امیال و به سمت ابتذال پیش می‌رود و هنر در دست هنرپیشگان فروکاسته می‌شود.
ملک حسینی جایگاه واقعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را رفعت دادن به معرفت و هنر جامعه عنوان کرد و افزود: دم‌دستی کردن هنر به اسم اینکه انسان‌ها باید از آن بهره ببرند در واقع حرکت کردن به سمت همان تنش‌هایی است که جناب آقای وزیر بر دوری جستن از آنها تاکید کردند.
صالحی‌امیری درباره پرداخت یارانه مطبوعات، بیمه و مسکن روزنامه نگاران و خبرنگاران هم سخن گفت و بازنگری درباره یارانه‌ها در وزارت ارشاد را یک ضرورت دانست.  او که باور دارد وضعیت مطبوعات در سطح کشور رضایت‌بخش است، آماری از صدور مجوز برای نشریات و پرداخت یارانه به نشریات محلی ارایه کرد.  صالحی‌امیری همچنین به این نکته نیز اشاره کرد که باید ظرفیت‌ استان‌ها را جدی گرفت و خوب است که نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها باید به استان‌ها بروند و استعدادهای استان‌ها را شناسایی کنیم.

نظر شما