شناسهٔ خبر: 48626 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رحمتی: کربن تاریخ ستیز نیست/ از نظر کربن امام با نبی یکی است

رحمتی، مترجم آثار کربن در ایران گفت: کربن تاریخ‌ستیز نیست و این را در آثار خود صراحتاً اعلام می‌کند. به عقیده کربن، تاریخ کافی نیست و نمی‌تواند همه چیز ما باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین روز از همایش «هانری کربن» عصر روز گذشته در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.انشاءالله رحمتی در این همایش با اشاره به صحبت‌های محمد منصور هاشمی گفت: به عقیده من، کربن تاریخ‌ستیز نیست و این را در آثار خود صراحتاً اعلام می‌کند. به عقیده کربن، تاریخ کافی نیست و نمی‌تواند همه چیز ما باشد، به همین دلیل او دنبال فراتاریخ است.

وی افزود: ما پدیده‌ای داریم به نام شیعه‌تراشی؛ به این معنا که سعی می‌شود همه را شیعه معرفی کنیم. در این پدیده، این حقیقت دیده می‌شود که روح تفکر ایرانی، شیعی است؛ چیزی که در آثار کربن هم وجود دارد. جاذبه کربن به خاطر شخصیت او نیست، بلکه به خاطر این است که ما اگر بخواهیم از سنت خودمان بهره‌برداری کنیم، نیاز به نظریه و رویکرد داریم. کربن نظریه‌پرداز است نه یک شرق‌شناس.

رحمتی ادامه داد: ما نباید در خود کربن متوقف بشویم. در زمانه کربن، وضعیت جامعه طوری نبوده که حرف‌های او فهمیده شود. البته در جامعه ایرانی، روشنفکرانی بوده‌اند که کربن را فهم می‌کردند ولی موج‌هایی مثل مارکسیست‌ها اجازه نمی‌دادند، نظریات او فهم شود. کربن پاسخ سؤال‌هایش را از متون ما و گفتگو با افرادی چون علامه طباطبایی و سید جلال آشتیانی می‌گرفته است.

سردبیر مجله حکمت و معرفت اضافه کرد: شروع تفکر فلسفی در تشیع با اسماعیلیه است، بنابراین آثار اولیه کربن متمرکز بر اسماعیلیه است. از نظر کربن، امام با نبی یکی است. ما دو نوع نبوت داریم؛ نبوت ظاهری و نبوت باطنی. امام، وجه ولایی نبوت است. همچنین برای کربن بحث شناخت خداوند بسیار اهمیت دارد. 

نظر شما