شناسهٔ خبر: 48659 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وداع با استاد حسین طیبی/یکی از بزرگان موسیقی نواحی خطه مازندران درگذشت

یکی از بزرگترین و مطرح ترین هنرمندان موسیقی نواحی استان مازندران ساعتی پیش بعد از مدت ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ استاد حسین طیبی نوازنده ساز «له لوا» و از بزرگترین و مطرح ترین هنرمندان موسیقی نواحی استان مازندران ساعتی پیش و در شامگاه جمعه ۶ اسفندماه بعد از مدت ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند بنا به گفته بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران موسیقی نواحی یکی از مطرح ترین و نام آورترین خوانندگان و نوازنده موسیقی استان مازندران بود که چندی پیش نیز در جشن خانه موسیقی ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

استاد حسین طیبی در بخش دودانگه‌ شهرستان ساری به‌دنیا آمد. این هنرمند در۳۴ سالگی به‌عنوان نوازنده و خواننده در رادیو ساری حضور یافت. یک سال بعد با مدرک تحصیلی ششم ابتدایی، به‌صورت کارمزدی به استخدام اداره‌ فرهنگ و هنر در آمد و پس از شش سال فعالیت در این اداره، در سال ۱۳۵۶، پستِ نوازندگی را به‌دست آورد. استاد طیبی در سال ۱۳۶۴ نشان درجه ۲ هنری و در خرداد ۱۳۸۰ مقام درجه یک هنری را دریافت کرده است.

از او چهار آلبوم، در ایام پیش از انقلاب منتشر شد و نخستین اثر نوازندگی‌اش پس از انقلاب را با نام «لَله‌وا» در سال ۱۳۶۵ از سوی فرهنگ‌خانه‌ مازندران منتشر کرد. استاد در این اثر، قطعات ویژه‌ی للِه‌وا را نواخت. قطعاتی که هم‌اکنون منبع و ماخذ لَله‌نوازانِ مازندران است.

استاد حسین طیبی از سومین جشنواره‌ موسیقی فجر تا هشتمین جشنواره، هر سال به‌عنوان نوازنده برتر شناخته شده است. او همچنین در مرداد سال ۱۳۷۰ در جشنواره‌ آوینیون فرانسه و در شهریور همان سال در جشن هنر ایران در شهرِ دوسلدورف آلمان شرکت کرد.

استاد طیبی علاوه بر «لَله‌وا» به سازهای نی، سُرنا، نقاره و آواز محلی مازندرانی و آواز سنتی ایران (فارسی) تسلط کامل داست. برای نخستین بار، او بود که به‌صورت ابداعی در آوازِ امیری از منطقه‌ صوتیِ سوم «لَله‌وا» استفاده کرد و نُتِ «فا» دیز که تا آن زمان روی لَله‌وا وجود نداشت به‌وسیله‌ استاد حسین طیبی ابداع و رایج شد.

این هنرمند فقید برای نخستین بار به‌منظور آموزشِ درستِ «لَله‌وا» و حفظ و اشاعه‌ قطعات و نغمه‌های این ساز از سال ۱۳۶۴ در فرهنگ‌خانه‌ مازندران تدریس را آغاز کرد و شاگردان و نوازندگان بسیاری را به موسیقی مازندران معرفی کرد.

گروه هنر خبرگزاری مهر درگذشت این هنرمند شریف موسیقی کشورمان را جامعه موسیقی و خانواده وی تسلیت می گوید.

نظر شما