شناسهٔ خبر: 48683 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صالحی: کاهش کتاب‌های غیرقابل چاپ به معنای کوتاهی ارشاد در بررسی آثار نیست

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، در حاشیه‌ بازدید از کتاب‌فروشی پیام عدالت گفت: . کاهش کتاب‌های غیرقابل چاپ، به معنای کوتاهی ما در اجرای نیست. اکنون ناشران خودشان به فهم درستی از قانون نشر دست یافته‌اند بنابراین تعداد آثار غیرقابل چاپ کاهش یافته است.



 
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره ممیزی هم گفت: در صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال و گفت‌وگوی خبری چند نکته مورد توجه قرار گرفته بود. نخست در بحث صدور مجوز برای کتاب باید قانون تصمیم‌گیر باشد نه سخت‌گیری و نه سهل‌گیری. سخت‌گیری و سهل‌گیری هر دو مورد تضییع حقوق می‌شوند. نکته دوم صحبتش این بود که باید برای اجرای قانون تلاش کنیم. این دو نکته مبنای راهبردی در حوزه نظارت و ممیزی کتاب است و در نشر تلاش شده است این دو معیار مورد توجه قرار گیرد و به آن‌ها عمل شود.
 
او تصریح کرد: کاهش کتاب‌های غیرقابل چاپ،  به معنای کوتاهی ما در اجرای نیست. اکنون ناشران خودشان به فهم درستی از قانون نشر دست یافته‌اند بنابراین تعداد آثار غیرقابل چاپ  کاهش یافته است.همچنین  کمیته دوم و سوم برای تجدید نظر تشکیل شده، اگر ناشر نسبت به نظر بررس اعتراض داشت این کمیته‌ها بررسی‌ می‌کنند. این دو کمیته در این دوره فعال شده‌اند و ما سه سال است، این مسیر را طی می‌کنیم. پس از اظهارنظر بررسان باب گفت‌وگو با صاحبان آثار باز است.  گفت‌وگوی میان اداره کتاب و مؤلف جدی‌تر گرفته شده است. پیش از این کار ما بین ناشر و اداره کتاب بود. در برخی موارد ناشر معترض نیست یا از اعتراضش صرف‌نظر می‌کند. بنابراین تصمیم گرفتیم با مؤلف نیز وارد گفت‌وگو شویم و برای این کار سازوکارهایی نیز دیده شده است. ضوابط نشر، معیارهایی را برای ما مشخص کرده است و بررس‌های مبتنی بر آن‌ها عمل می‌کنند. نویسنده، ناشر و بررس کتاب شبیه یک پلیس راهنمایی تفاهم بیشتری پیدا کنند خودسانسوری‌ها و سختگیری‌های غلط کاهش می‌یابند. به نظر می‌آید اگر ما این تعامل را بین اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشر و مؤلف را حداکثرتر کنیم اتفاقاً در جاهایی خوسانسوری‌ها کاهش می‌یابد و انضباط اجتماعی هم برای بررسی، ناشر و نویسنده ایجاد می‌کند.

نظر شما