شناسهٔ خبر: 48723 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۷ جلد کتاب پژوهشکده مردم‌شناسی رونمایی می‌شود

هفت جلد کتاب از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی در سمینار نوروز، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و منطقه‌ای رونمایی می‌شود.

7 جلد کتاب پژوهشکده مردم‌شناسی رونمایی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  سمینار نوروز، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و منطقه‌ای توسط پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هفته آینده برگزار می‌شود.

علیرضا حسن‌زاده گفت: این همایش روی مفهوم صلح، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و منطقه‌ای تأکید دارد و سخنرانان معتقدند که نوروز یکی از مهمترین آیین‌های جهان است که مردم را به صلح دعوت و از جدال و خشونت دور می‌کند.

به گفته رییس پژوهشکده مردم‌شناسی، کارکرد نوروز نیز در طول تاریخ عامل اتحاد، یکپارچکی و نزدیکی ملت‌ها بوده است به نحوی که نوروز را می‌توان فرهنگ و میراث صلح تلقی کرد.

وی نوروز را در بین آیین‌هایی که در جهان برگزار می‌شود، آیینه صلح دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی جهان که هر روزه شاهد جنگ‌ها و خشونت هستیم باید فرهنگ زندگی و صلح در چشم‌انداز و چهره آیین‌هایی چون نوروز مورد تکریم و احترام قرار گیرد و به جهانیان معرفی شود.

حسن‌زاده گفت: نخستین روز این سمینار در ۱۴ اسفندماه در تالار همایش‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری واقع در خیابان سی تیر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ برگزار می‌شود.

وی افزود: محل برگزاری روز دوم سمینار در ۱۵ اسفندماه در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در خیابان کردستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش با مراسم قدردانی از استاد محمد میرشکرایی، باجلان فرخی، پوپک عظیم‌پور و حمید تنکابنی همراه خواهد بود، افزود: در طول دو روز برگزاری این همایش نشست‌های علمی با موضوع نوروز برگزار خواهد شد.

حسن‌زاده در ادامه از آماده شدن هفت جلد کتاب از طرف پژوهشکده مردم‌شناسی در هفته آینده برای چاپ خبر داد که  سه جلد از این تعداد کتاب‌ها با موضوع نوروز هستند.

وی افزود: این کتاب‌ها شامل میراث نیایش، غذا در آیینه فرهنگ، دانشنامه تصویری آیین‌های ایرانی، فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی، مجموعه مقالات نوروز، نوروز در سقد، نوروز و تنوع فرهنگی می‌شوند.

حضور علاقه‌مندان در سمینار نوروز، تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و منطقه‌ای که با همکاری مرکز اسناد فرهنگی آسیای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود، آزاد است.

نظر شما