شناسهٔ خبر: 48738 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غبرایی: ممیزی و محرومیت‌ها تاثیر بدی بر خلق آثار ادبی دارند

مهدی غبرایی در آیین پایانی جایزه مهرگان گفت: تنها زمانی که ممیزی و محرومیت‌ها کاهش پیدا کند می‌توان امید داشت که آثار بهتری تولید شود. چنانچه این روند ادامه داشته باشد تاثیر بدی بر خلق آثار خواهد گذاشت.

غبرایی: ممیزی و محرومیت‌ها تاثیر بدی بر خلق آثار ادبی دارند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در  حالی مراسم آیین پایانی شانزدهمین مهرگان ادب و دهمین و یازدهمین مهرگان علم برگزار شد که بعد از مدت‌ها دوباره امکان برگزاری عمومی را پیدا کرده بود. جمعه 13 اسفند 95 مراسم پایانی این جایزه در فرهنگسرای نیاوران با حضور اهالی ادب، فعالان محیط زیست و دوستدارانشان برگزار شد. در این جلسه علاوه بر سخنرانی مدیر جایزه و رئیسان هئیت داوران، برخی از برگزیدگان به شرح فعالیت‌های خود پرداختند.
 
در این آیین از شفاف نبودن هزینه‌های جوایز ادبی تا وضعیت نابسامان ممیزی و سانسور و تا بی‌اطلاعی نویسندگان سخن به میان آمد. همچنین مدیر جایزه مهرگان از احتمال اضافه شدن بخش‌های جدید به این جایزه خبر داد.
 
سلیقه‌های مختلف و گاه متضاد؛ شرایط سختی برای پدیدآورندگان
مهدی غبرایی، رئیس هیئت داوران جایزه مهرگان ادب پس از خواندن بیانیه هیئت داوران گفت: تنها زمانی که ممیزی و محرومیت‌ها کاهش پیدا کند می‌توان امید داشت که آثار بهتری تولید شود. بروز و ظهور سلیقه‌های مختلف و دیدگاه‌های متفاوت و گاه متضاد شرایط سختی برای پدیدآورندگان به وجود آورده است. چنانچه این روند ادامه داشته باشد تاثیر بدی بر خلق آثار خواهد گذاشت.
 
در بخش رمان کتاب «چیدن باد» نوشته محمد قاسم‌زاده از نشر قطره عنوان اثر برگزیده را به دست آورد. در همین بخش کتاب «کافور پوش» نوشته عالیه عطایی از نشر ققنوس و رمان «پایان خوش ناتمام» نوشته کاوه میرعباسی از نشر ثالث به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
همچنین در بخش مجموعه داستان کتاب «سرطان جن» نوشته رامبد خانلری از نشر آگه در این بخش برگزیده شد. مجموعه داستان «غریبه‌ای زیر درخت نارنج» نوشته کرم‌رضا تاج‌مهر از نشر ثالث به عنوان اولین مجموعه داستان تحسین شده،‌ مجموعه داستان «پل‌ها» نوشته احمد عبدالفتحی از نشر چرخ به عنوان دومین اثر تحسین شده و همچنین مجموعه داستان‌های «دوربرگردان» نوشته میثم کیانی از نشر زاوش و مجموعه داستان «عکسهای دسته جمعی» نوشته حمید امجد از نشر نیلا آثار شایسته تقدیر این دوره از جایزه مهرگان ادب شده‌اند.
 
نویسندگان و خبرنگاران بدون اطلاع از حیوانات می‌نویسند
هوشنگ ضیایی، رئیس هیئت داوران مهرگان علم پس از گلایه از وضعیت محیط زیست گفت: وضعیت محیط زیست ایران اسفناک است. شیر آسیا و ببر ایرانی منقرض شده و پلنگ ایرانی هم در حال انقراض است. من یک گلایه دیگر هم دارم. متاسفانه در چنین موقعیتی نویسندگان و خبرنگاران بدون اطلاع از حیوانات می‌نویسند. مثلا گفته می‌شود جغد شوم است درحالی که جغد یکی از مفیدترین پرندگان است که در کنترل جمعیت موش‌ها موثر خواهد بود. یا می‌گویند مارمولک سمی است. من حاضرم برای اثبات این امر یک مارمولک را بخورم.

او در ادامه بیانیه هیئت داوران مهرگان علم را خوانده و جوایز برگزیده این بخش را اهدا کرد. جایزه دهمین و یازدهمین دوره جایزه «مهرگان علم» به آهنگ کوثری اهدا شد.
 
یازدهمین جایزه مهرگان علم در حوزه محیط زیست به سید آهنگ کوثر داده شد. در این بخش از محمدعلی الله‌قلی مجری و برنامه‌ساز برنامه «هوای تازه» شبکه افق، مدرسه طبیعت کابین گنج مشهد به مدیریت سیمین کاظمی،‌ کانون آشنایی حیات وحش با مدیریت دنا ضیایی، کانون سبز فارس با مدیریت بهمن ایزدی،‌ کانون خزنده شناسان فارس با مدیریت هانیه غفاری تقدیر شد.
 
حرف، حرف می‌آورد و حرف، مشکل!
علیرضا زرگر، مدیر جایزه مهرگان علم و ادب در مراسم پایانی این جایزه گفت: امروز پس از چند سال وقفه دوباره مراسم نهایی مهرگان را عمومی برگزار می‌کنیم. در چند دوره گذشته اهالی محیط زیست و نویسندگان در جمع‌های 30 تا 40 نفره جوایزشان را دریافت می‌کردند، به همین دلیل شوق و ذوقی نداشتند چون در جامعه دیده نمی‌شدند. ما از جمع های 40 نفره به امروز رسیدیم. حال امیدوارم این جایزه امکان برگزاری هرساله داشته باشد. در حال حاضر نمی‌خواهم از مشکلات بگویم زیرا همین جلسه باعث خوشنودی من است و البته حرف، حرف می‌آورد و حرف، مشکل.
 
وی با اشاره به هزینه‌های جایزه مهرگان متذکر شد: جایزه خصوصی مهرگان ادب همچون سایر جوایز خصوصی هزینه بالایی ندارد و کل پروسه جایزه با چند ده میلیون تومان تمام شد. کاش جوایز دولتی که گاه تا 110 سکه جایزه می‌دهند نیز همچون جوایز خصوصی گزارشی از هزینه‌هایشان را به شکلی شفاف برای مردم ارائه کنند.
 
مدیر جایزه مهرگان علم و ادب پس از اشاره به تغییرات هیئت داوران این جایزه بیان کرد: اگر جلسات جایزه مهرگان چنان که تا الان پیش رفته است تشکیل شود و روند جلسات نیز ادامه پیدا کند، بنا دارد حوزه‌های جدیدی به جایزه اضافه کند، زیرا خوشبختانه این جایزه مورد اقبال عموم مردم قرار گرفته است.
 
وی با بیان این‌که «اصلی‌ترین بار کار مهرگان بر دوش دبیران و هیئت داوران علمی و ادبی جایزه بود»، اظهار کرد: در این دوره در بخش مهرگان ادب 206 عنوان مجموعه داستان و 197 رمان مجموعا 403 عنوان کتاب داوری شد. پس از سه مرحله داوری آثار به 21 عنوان رسید. این عناوین نهایی بسیار به هم نزدیک بودند به همین دلیل گزینش بین این آثار بسیار سخت شد. الیته این نزدیک بودن آثار خوب نشان رشد ادبیات است.
 
زرگر ادامه داد: در بخش مهرگان علم نیز به علت محدود بودن تالیفات داخلی هیئت داوران تصمیم گرفتند جایزه را به این آثار محدود نکنند. بنابراین چهره‌های اثربخش و فعالیت‌های غیردولتی هم دیده شد. همچنین به برنامه‌های ترویجی افرادی که شناخته شده نیستند اما فعالیتشان در مناطق خودشان موثر بوده نیز نگاهی شد. خوشبختانه در مرحله‌ای هستیم که سازمان محیط زیست نیز به تشکل‌ها توجه می‌کند.
 
بی بهره بودن مدارس ما از ادبیات داستانی سایر کشورها
وی در ادامه نگاهی به اتفاقات رخ داده در این دوره از جایزه داشت و گفت: اگر بخواهم از اتفاقات شیرین بگویم باید به اسکار اصغر فرهادی اشاره کنم. امیدوارم این اتفاقات شیرین به سینما محدود نشود و به بخش‌های دیگر به‌خصوص ادبیات و محیط زیست هم برسد. حال که سینمای ما عرصه جهانی را پیدا کرده سایر هنرها هم راهشان را پیدا کنند. متاسفانه با وجود تمام بزرگان، عرصه ادبیات آن چنان که باید و شاید به این راه دست پیدا نکره است.
 
مدیر جایزه مهرگان پس از اشاره به خاطره‌ای مربوط به گم شدن جایزه مهرگان هوشنگ مرادی‌کرمانی نیز بیان کرد: یکی از نمونه‌هایی که ادبیات ایران به جهان راه پیدا کرده است آثار آقای مرادی‌کرمانی است. برخی از آثار ایشان ترجمه شده است و در مدارس سایر کشورها تدریس می‌شود. اما متاسفانه مدارس ما از ادبیات داستانی سایر کشورها استفاده نمی‌کند.
 
وی در پایان درباره خبرهای تلخ این دوره نیز شرح داد: مهرگان علم در ابتدای امسال دبیر هفت دوره خود، علی پازوکی را از دست داد. همچنین فتح‌الله بی‌نیاز عضوی از مهرگان ادب نیز ما را تنها گذاشت. او یار نویسندگان جوان بود. همیشه در خانه خود را به روی نویسندگان جوان باز می‌گذاشت، آثار آن‌ها را می‌خواند و برایشان نقد می‌نوشت. لطف او اینجا تمام نمی‌شد او بعد از همه این‌ها می‌گشت و ناشری مناسب برای این جوانان پیدا می‌کرد. واقعا بی‌نیاز به تنهایی یک نهاد فرهنگی بود. او عاشق ادبیات بود و در نهایت نیز در راه رفتن به جلسه نقد کتاب به علت سکته قلبی جانش را از دست داد. همچنین دو بانوی ارزشمند شعر و داستان، توران میرهادی و سیمین بهبهانی را از دست دادیم.

نظر شما