شناسهٔ خبر: 48743 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از «دوران گذار روابط بین‌الملل در جهان پساغربی» محمدجواد ظریف

کتاب جدید محمدجواد ظریف که به صورت مشترک و با همراهی محمدکاظم سجادپور و عبادالله مولایی نوشته و منتشر شده است به زودی رونمایی خواهد شد.

رونمایی از «دوران گذار روابط بین‌الملل در جهان پساغربی» محمدجواد ظریف

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب جدید محمدجوادظریف، وزیر امور خارجه «دوران گذار روابط بین‌الملل در جهان پساغربی» نام دارد که مبنای نظری بسیاری از بحث‌هایی که طی سال‌های اخیر از سوی وزیر امور خارجه در بسیاری از مناسبت‌ها، اجلاس‌ها و کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی مطرح شده ارائه می‌دهد.

اهمیت این کتاب در طرح مباحثی است که صرفا کپی و بازنویسی نظریه‌پردازی غربی‌ها نیست و حتی در برخی موارد بر آن‌ها در شناخت واقعیات دوران گذار پیشی گرفته است.

محور بحث‌های کتاب، تبیین شرایط گذار در روابط بین‌الملل است که برخلاف دوره‌های گذار قبلی تاریخ روابط بین الملل، این بار نه در جهان غرب متمرکز است و نه کنشگران آن صرفا غربی‌ها هستند؛ به همین دلیل نام کتاب تحت عنوان «جهان پساغربی» انتخاب شده است.
 
نکته قابل توجه این است که عنوان کتاب مدت‌ها پیش از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۱۷ که با موضوع " Post Truth, Post West, Post Order "اخیرا در آلمان برگزار شد، انتخاب شده است.   

کتاب «دوران گذار روابط بین الملل در جهان پساغربی» بر پایه مباحثی است که ظریف و تعدادی از همکاران دانشگاهی وی و پیشکسوتان عرصه سیاست خارجی کشور در سال ۸۹ جمع بندی و در اختیار شورای راهبردی روابط خارجی قرار دادند.

واقعیت «پساغربی بودن گذار در روابط بین الملل» در کنار تحولات دیگری همچون «تعدد کنشگران»، «تکثر منابع قدرت و نفوذ»، «فراهم شدن زمینه تاثیرگذاری برای کنشگران نوظهور جهانی» و اهمیت یافتن «قدرت معنایی» از همان زمان از سوی نویسندگان کتاب در محافل و فرصت‌های مختلف مورد بحث قرار می‌گرفته و به ویژه فرصت‌های فراوانی را که شرایط جدید برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است، در کانون توجه جدی آنها در فعالیت‌های آکادمیک بوده است.

نویسندگان کتاب «پساغربی بودن گذار در روابط بین الملل» بر این باورند که بهره برداری از این دوران، نیازمند درک دقیق شرایط و محاسبه صحیح و تکیه بر ابزارهای واقعی قدرت کشور است.

برخی مفاهیم اصلی و محوری این کتاب را می‌توان در سخنرانی دکتر ظریف در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ در زمان ارائه برنامه خود برای تصدی پست وزارت خارجه برای رای اعتماد و پس از آن در اغلب سخنرانی‌های وی در داخل و خارج از کشور، به ویژه در سخنرانی وی در دافوس در مهر ۹۴، مشاهده کرد.

نظر شما