شناسهٔ خبر: 48745 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایرانشناس برجسته روس درگذشت

ایرانشناس برجسته روس دکتر اولیمپیادا شگلوا درگذشت.

ایرانشناس برجسته روس  درگذشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ ایرانشناس پرکار روسیه، خانم اولیمپیادا پاولونا شگلوا Olimpiada Pavlovna Shcheglova  درگذشت. وی دارای دکترای علوم تاریخی بود و در زمینه کتاب شناسی و تاریخ‌نگاری آثار چاپ‎‌سنگی فارسی آثار متعددی از خود به یادگار گذاشته است.

 شگلوا، فارغ التحصیل کافدرای شرق نزدیک دانشگاه دولتی لنینگراد و شاگرد ایرانشناس برجسته، پروفسور ایلی پاولویچ پطروشفسکی بود. وی پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در سال 1958 تا بازنشستگی در سال 2013، در بخش شرق میانه، انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه کار کرد که از سال 1998 در سمت پژوهشگر ارشد علمی، این مرکز بوده است.

در ماه می 1979 وی از تز دکترای علوم تاریخی خود تحت عنوان «کتب چاپ‌سنگی ایران به مثابه منبع تاریخی و تاریخ فرهنگ ایران در قرن نوزدهم» در مسکو دفاع کرد. همچنین برای دریافت درجه دانشمندی دکتری علوم تاریخی، وی از پایان‌نامه خود به شکل یک گزارش در موضوع «چاپ سنگی به زبان فارسی در قرن نوزدهم ایران و هند (بر اساس کلکسیون سنت پیتربورگ)» به سال 1995 در سنت پیترزبورگ دفاع نمود.


کتاب‌های «نقش کتابفروشان در توسعه نشر چاپ سنگی؛ قرن نوزدهم و دهه نخست قرن بیستم»، « چاپ سنگی اشعار تاریخی فارسی در کتابخانه‌های علمی سنت پیتربورگ؛ قرن نوزدهم و دهه نخست قرن بیستم» از مجموعه   یادمان‌های مکتوب شرق، «چاپ و نشر کتاب‌های سنگی به زبان فارسی در ترکستان و بخارا. سال‌های 1881-191. پترزبورگ»، «فهرست کتاب های چاپ سنگی به زبان فارسی»، «کتاب سنگی فارسی هندی تبار؛ قرن نوزدهم»، «نسخ چاپ‌سنگی خطی فارسی تولیدشده در هند قرن نوزدهم»، «فهرست کتابهای چاپ سنگی به زبان فارسی در بخش مجموعه‌های شرقی کتابخانه علمی ماکسیم گورکی دانشگاه دولتی لنینگراد»  از جمله‌ی آثار این نویسنده است.

نظر شما