شناسهٔ خبر: 48775 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آذری «درسنامه مطالعات رسانه‌ای» را ترجمه کرد

غلامرضا آذری، مترجم کتاب «درسنامه مطالعات رسانه‌ای» می‌گوید: این کتاب می‌تواند در فهم مطالعات رسانه‌ای اثر جهانی باشد.

آذری «درسنامه مطالعات رسانه‌ای» را ترجمه کرد

به گزارش فرهنگ امروز  به نقل از ایبنا؛ غلامرضا آذری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درباره کتاب «درسنامه مطالعات رسانه‌ای» نوشته جان پرایس توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: این کتاب درسی است که جان پرایس آن را برای دوره مقدماتی ورود به مطالعات رسانه‌ای تدریس کرده است و ضرورت ترجمه آن نیز به دلیل طرح مباحث مبانی و مقدماتی در آن می‌تواند برای دانشجویان رشته مطالعات رسانه‌ای مفید باشد. کتاب برای سطح دبیرستان‌های بریتانیا نوشته شده اما وقتی می‌گویم جی سی اس ای (گواهینامه  عمومی آموزش متوسطه) برای دانش‌آموزان ۱۶ سال به بالا که با متون رسانه‌ای صوتی و تصویری در ارتباط هستند کاربرد دارد.

وی ادامه داد: پرایس یکی از استادان برجسته و صاحب‌نظر در این حوزه که سال‌های متمادی است واحدهای مرتبط با این رشته را تدریس کرده است. او سال‌ها برای سازمان سنجش بریتانیا و نیز آموزش و پرورش این کشور تدریس کرده و کتاب‌های مختلفی را تالیف کرده است. بنابراین انتخاب اثری از وی اقدام بسیار درستی بود. خود ایشان هم معتقد است این کتاب می‌تواند در فهم مطالعات رسانه‌ای اثر جهانی باشد. پرایس همچنین در طراحی دوره‌های نظام تربیتی گواهی‌های مختلفی را دارد و در دوره‌های تکمیلی نیز به عنوان مدرس مکمل بوده است. او طراح رسمی WGC و EQE و OCR بوده است.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه کتاب دارای ویژگی‌های مهمی از جمله نظام‌مند بودن است، افزود: این اثر مبتنی بر روش‌شناسی مشخص و پایه نظری کاملاً معین برای طرح درسی است که از پیش مشخص شده است. از سوی دیگر این اثر کتاب درسی است و به همین دلیل در آن مباحثی چون خلاصه درس، مفاهیم کلیدی، پرسش‌های پایان هر فصل و پاسخ درج شده است. من نیز پاسخ‌های هر فصل را به کتاب افزودم و به همین دلیل این واحد درسی می‌تواند برای دوره دکترا و فوق لیسانس مفید باشد.

به گفته آذری، از سوی دیگر در این کتاب منابع پیشرفته تاریخی در پایان هر فصل آمده است. از سوی دیگر گام به گام مهارت‌ها و فنون ارتباط رسانه‌ای در آن بیان شده و می‌تواند نه تنها برای رشته مطالعات رسانه که برای ارتباطات رسانه‌ای نیز تدریس شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه پنج فصل کتاب به مطالعات تلویزیونی اختصاص دارد، یادآور شد: این فصول شامل تلویزیون و کمدی موقعیت، تلویزیون و مسابقات علمی، تلویزیون و میزگردها و... می‌شود. همچنین در این فصول، ویژگی‌هایی که باید مجریان تلویزیونی یا گویندگان خبری داشته باشند، شرح داده شده است. علاوه بر این درباره ویژگی‌های پلاتو و مسایل پیرامونی آن سخن گفته شده است.
 
وی تاکید کرد: البته کتاب به سایر رسانه‌ها نیز توجه داشته است. به طور مثال درباره سینما به عنوان جزئی از مطالعات رسانه‌ای در همه کشورها سخن گفته شده است. کمدی کارتونی نیز یکی دیگر ار موضوعاتی است که با وجود مهجور بودن در کشور ما، در این کتاب بررسی شده است. موسیقی عامه‌پسند نیز امروز جایگاه مهمی در رسانه‌ها دارد که تاثیرات آن در این کتاب بررسی شده است. همچنین تبلیغات تجاری در این کتاب یک فصل را به خود اختصاص داده است. در یک فصل دیگر از کتاب نیز مباحث مرتبط با رادیو شرح داده شده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ضمن بیان اینکه کتاب را می‌توان به همه کارشناسان و دانشجویان مطالعات رسانه‌ای، فعالان تلویزیونی و ... توصیه کرد، گفت: تاکنون بازخورد خوبی از انتشار این کتاب داشتم و فکر می‌کنم بتواند برای درس بررسی برنامه‌های تلویزیونی و تحلیل محتوای متون رسانه‌ای، نحوه ساخت برنامه رسانه‌ای اعم از رادیو و تلویزیون و ... در مراحلی چون پیش تولید، حین تولید و پاس تولید مفید باشد.
 
وی تصریح کرد: در کتاب تلاش شده تا به خوانش‌های رسانه‌ای پاسخ داده شود و مخاطبان و ویژگی‌های آنان به فعالان رسانه‌ای شناسانده شود.

آذری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کتاب بومی شده گفت: من در برخی از بخش‌های کتاب نکاتی را افزودم و سعی کردم برداشت‌هایم را برای مخاطب شرح بدهم تا ترجمه خوشخوان و عامه فهم باشد. همچنین در کتاب گاه شمار کاملی از رویدادهای تاریخ تلویزیون در انگلستان شرح داده شده است. نویسنده در کتاب پس از آنکه اصول و مقدمات مفاهیم فلسفی را شرح داده وارد مباحث جدی خبری با مخاطب می‌شود.

این استاد ارتباطات در پایان گفت: تلاش من به عنوان مترجم این بوده که مباحث کتاب به روز و بومی باشد و بتواند برای یادگیری دوره‌های ثابت آموئزشی موثر باشد. به هر حال این کتاب می‌تواند به صورت بی‌طرفانه در دوره‌های مختلفی تدریس شود و هم اکنون نیز در دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، آزاد اسلامی و ... تدریس می‌شود. همچنین برای آمادگی در دوره‌های کنکور کارشناسی ارشد و نیز دکترا با توجه به پرسش‌های آخر فصل آن می‌تواند قابل استفاده باشد. 

نظر شما