شناسهٔ خبر: 48828 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمدی: آثار توسلی بر ساحت استقرار جامعه‌شناسی معنا می‌یابد

رحیم محمدی در آیین بزرگداشت دکتر غلامعباس توسلی گفت:‌ آثار و فعالیت‌های غلامعباس توسلی نشان می‌دهد که او بیشتر بر ساحت استقرار جامعه‌شناسی کوشیده است.

محمدی: آثار توسلی بر ساحت استقرار جامعه‌شناسی معنا می‌یابد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین بزرگداشت دکتر غلامعباس توسلی امروز دوشنبه (۱۶ اسفندماه) با حضور رحیم محمدی، دبیر سلسله سمینارهای جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی، حسین سراج‌زاده، رئیس انجمن جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و محمدرضا غفاری، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در تالار ابن‌خلدون برگزار شد.
 
محمدی در این همایش ضمن ارایه توضیحاتی درباره چگونگی برگزاری سلسله سمینارهای جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی گفت: ایران قبل از اینکه جامعه‌شناسی در آن استقرار یابد به‌وسیله مفاهیم مختلف از گذشته تاکنون در منابع مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. به گونه‌ای که یک نحله معرفتی، سیاست‌نامه‌نویسی و بخشی از ادبیات فارسی کشور ما به توضیح ایران اختصاص داشته است.
 
وی ادامه داد: در ایران قدیم به‌ویژه در ادب فارسی ایران به مثابه‌ ایرانشهر تلقی ‌شده است. به مرور زمان تغییر نظام مسکونی دلالت بر نظام اندیشه‌ای یک نظام معرفتی و اندیشه‌ای جدید دارد که در آن تحلیل ایران به مثابه جامعه جدید صورت می‌گیرد و جامعه‌شناسی نیز به مثابه یک معرفت آکادمیک حضور می‌یابد.
 
به گفته محمدی، طی ۲۰ سال اخیر جامعه‌شناسی در ایران به این پرسش پرداخته که جامعه ایرانی چیست؟ و ما این موضوع را می‌توانیم در آثار و متونی که طی ۲۰ سال اخیر منتشر شده مشاهده کنیم. دومین پرسش نیز که از سوی جامعه‌شناسان مطرح شده این است که مساله ایران چیست؟ در نوشته‌های جامعه‌شناختی نیز این موضوع اهمیت یافته است.
 
این استاد جامعه‌شناختی افزود: برهمین اساس ما به دنبال پاسخ این سوال بوده‌ایم که در میان جامعه‌شناسان ایرانی کدامیک توانسته‌اند در این فضا بیندیشند؟ به نظر می‌آید که آثار دکتر توسلی و فعالیت‌های او به گونه‌ای بوده که در ساحت استقرار جامعه‌شناسی معنا پیدا کرده است. اما آثار و اندیشه‌های تقی آزاد ارمکی و جلال‌الدین رفیع‌پور بیشتر در این راستا بوده که جامعه ایرانی و مساله اساسی آن چیست؟
 
محمدی در پایان سخنانش یادآور شد: به زودی شورای علمی تشکیل خواهد شد و در آن چهارمین جامعه‌شناختی که قرار است آثار آن نقد و بررسی شود، انتخاب خواهد شد. همچنین ماحصل سلسله نشست‌ها و سمینارهای سه دوره گذشته نیز در قالب کتاب منتشر می‌شود.

سراج‌زاده نیز توضیحاتی را درباره چرایی سلسله سمینارهای جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی ارایه کرد و گفت: ایده برگزاری این سلسله سمینارها مبارک است و این سمینار با همکاری جهاد دانشگاهی دانشکده علوم اجتماعی، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات اجتماعی و انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار می‌شود و هدفش نکوداشت چهره‌های شاخص جامعه‌شناسی ایران با محوریت نقد و بررسی آثار این متفکران است.
 
وی بیان کرد: این سلسله نشست‌ها از سه سال پیش آغاز شده و تاکنون به بررسی آراء و آثار تقی آزاد ارمکی و جلال‌الدین رفیع‌پور پرداخته است. در سومین دوره از این سلسله سمینارها نیز آثار دکتر غلامعباس توسلی برگزار شده که امروز مراسم اختتامیه آن برگزار می‌شود.
 
غفاری نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه توسلی متعلق به جامعه‌شناسی ایران است، افزود: بسیاری از استادان امروز جامعه‌شناسی از محضر دکتر توسلی و یا آثار آن بهره برده‌اند. حضور ایشان را در این حوزه از سه منظر آموزشی، مدیریتی و پژوهشی می‌توان بررسی کرد. دکتر توسلی از سال ۱۳۵۰ وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می‌شود و از همان زمان سمت‌های مختلفی چون ریاست دانشکده علوم اجتماعی، مدیر گروه جامعه‌شناسی و انجمن جامعه‌شناسی ایران را برعهده می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: نقش مدیریتی دکتر توسلی در حوزه علوم اجتماعی نیز قابل اعتناست و در بیرون از دانشکده علوم اجتماعی نیز نقش موثری در ستاد انقلاب فرهنگی ایفا کرده است.
 
این استاد جامعه‌شناسی با اشاره به مسئولیت دکتر توسلی در عرصه آموزشی اظهار کرد: توسلی در عرصه‌ها و شاخه‌های مختلف جامعه‌شناسی صاحب اثر است که از آن جمله می‌توان به حوزه‌های جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، جامعه‌شناسی شهری، جامعه‌شناسی دینی و... اشاره کرد.
 
به گفته غفاری، دکتر توسلی در عرصه عمومی و مدنی علوم‌اجتماعی نیز نقش فعالی را ایفا کرده و از پیشکسوتان انجمن جامعه‌شناسی و حوزه دیگر پژوهشی این عرصه است. همچنین او یک استاد و پژوهشگر خستگی‌ناپذیر است که همواره دغدغه حوزه علوم اجتماعی را دارد و آثار و کارهای ایشان نشان‌دهنده این نگرانی اوست. دانشجویان و همکارانش نیز به نوعی اندیشه و آثار او را واکاوی کرده‌اند که آن هم نشان‌دهنده تاثیر توسلی در حوزه علوم اجتماعی است.

نظر شما