شناسهٔ خبر: 48835 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جام جهان‌بین» با تکیه بر نوروز ایرانی منتشر شد

شماره نخست مجله فرهنگی و هنری «جام جهان‌بین» برای معرفی و توجه به شاخصه‌های فرهنگی و تمدنی ایران زمین و کشورهای حوزه تمدنی نوروز منتشر شد.

«جام جهان‌بین» با تکیه بر نوروز ایرانی منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ شماره نخست مجله فرهنگی و هنری «جام جهان‌بین» منتشر شد. این مجله با بازه انتشار فصلی به همت فارغ‌التحصیلان رشته ایران‌شناسی برای معرفی و توجه به شاخصه‌های فرهنگی و تمدنی ایران زمین و کشورهای حوزه تمدنی نوروز پا گرفته است.

در این نشریه در سه بخش بازی‌های آیینی تربت جام، از ایران و ایران‌شناسی و یگانگی فرهنگی مقالاتی از ابوذر ابراهیمی ترکمان، سید محمد بهشتی، هوشنگ جاوید، قاسم خرمی، مریم دارا، شاه‌منصورشاه میرزا، صفرعبدالله، غزال فخر، سعید فیروزآبادی، سامان قاسمی، علی‌اکبر قدیمی، علیرضا قیامتی، نورعلی نورزاد و... منتشر شده است.

برخی سرفصل‌های مطالب آن عبارتند از «فصلنامه ایران نامه» در تجسم کارنامه‌های علمی ایرانشناسی و خاورشناسی، «راهی شو (سفرنامه تربت‌جام و تایباد)»، «سیاوشان از اسطوره تا تعزیه»، «بازی بر پرده خاک»، «یوزه فون‌هامر- پورگشتال و تاریخ ادب فارسی»، «وضعیت دورنمای زبان فارسی و ایران‌شناسی در تاجیکستان»، «بخارایی، بخارایی، بخارا»، «زرافشان»، «مسافر نصف جهان»، «ایران کجاست؟ ایرانی کیست؟» و «گفتگوی فرهنگی ایران و افغانستان».
 
در سطوری از مطلب «ایران کجاست و ایرانی کیست» به قلم سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی آمده است: «در میان کشمکش‌هایی که بین مردم و روشنفکران رخ می‌داد و در هیاهوی جریانی که به مشروطه ختم شد، کتاب «حاجی بابای اصفهانی» چماق خوبی بود برای تجددخواهان بر سر سنت‌گرایان. در این کتاب نویسنده فهرست بلندبالایی از خصوصیات نامطلوب ایرانیان را در قالب ماجرایی شیرین آورده است، که برداشت مخاطب نوعی حس انزجار از ایرانی بودن می‌شود.»  

 شماره نخست مجله فرهنگی و هنری «جام جهان‌بین» در 200 صفحه به همت فارغ‌التحصیلان رشته ایران‌شناسی به بهای 10هزار تومان منتشر شد.

نظر شما