شناسهٔ خبر: 48849 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامه‌نگاری‌های «لشکری‌قوچانی» ادامه دارد/ تهیه‌کننده «قاتل اهلی» همچنان خواهان حکمیت

فیلم «قاتل اهلی» با انتشار خبری در فضای مجازی مبنی‌بر اینکه «کانون کارگردانان در پاسخ به  نامه مسعود کیمیایی درباره اختلافش با تهیه‌کننده قاتل اهلی صراحتا اعلام کرد که تهیه‌کننده نمی‌تواند درباره تدوین و اضافه و کم‌کردن پلان‌های فیلم مداخله کند و این حق کارگردان است»، بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

فرهنگ امروز/ فرانک آرتا: فیلم «قاتل اهلی» با انتشار خبری در فضای مجازی مبنی‌بر اینکه «کانون کارگردانان در پاسخ به  نامه مسعود کیمیایی درباره اختلافش با تهیه‌کننده قاتل اهلی صراحتا اعلام کرد که تهیه‌کننده نمی‌تواند درباره تدوین و اضافه و کم‌کردن پلان‌های فیلم مداخله کند و این حق کارگردان است»، بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. درباره صحت‌وسقم این خبر با منصور لشگری‌قوچانی، تهیه‌کننده فیلم «قاتل اهلی»، گفت‌وگو کردیم. او درباره این موضوع به «شرق» گفت: «واقعیت این است. این موضوع را پیگیری کردم و صحت ندارد. تا آنجا که من در جریان هستم، سخنگوی کانون کارگردانان خانه سینما اعلام کردند که این نامه طبق درخواست مسعود کیمیایی برای اعلام نظر کارشناسی درباره اینکه مشخص شود حق اجازه تدوین فیلم و مسئولیت آن برعهده چه کسی باید باشد نوشته شده، اما انتشار آن در فضای مجازی از سوی کانون کارگردانان نبوده است. ضمن اینکه من پیگیر مسئله بوده و هستم. حتی در هفتم اسفندماه نامه‌ای به آقای ایوبی نوشتم و در آنجا اظهار کردم که تا انتها مراحل قانونی را طی می‌کنم». این تهیه‌کننده سینما درباره محرمانه‌بودن محتوای نامه توضیح داد: «درست است در بدو امر این نامه محرمانه بود، اما بعد از گذشت یک هفته دیگر محرمانه نیست و تمایل دارم منتشر شود». در ابتدای این نامه آمده است: «جناب آقای ایوبی، معاون محترم وزیر و رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با سلام و احترام؛ این‌جانب معتقدم که سینما یک کار گروهی است و سینما یعنی هنر، صنعت و رسانه و با آقای کیمیایی براساس این باور قرارداد منعقد شد. متأسفانه القائات اطرافیان آقای کیمیایی باعث شده است که ایشان زحمات کمی و کیفی دیگران را نادیده بگیرند و این‌گونه کیمیایی «سفر سنگ» به «متروپل» تبدیل شده است و داستان اختلاف من و آقای کیمیایی مشابه داستان آن مادر و دایه‌ای است که مادر به‌خاطر سلامت بچه‌اش از مادری صرف‌نظر می‌کند و طفل را به دایه واگذار می‌کند». 
در ادامه این نامه تصریح شده است: «این‌جانب به‌عنوان صاحب قانونی و به معنای واقعی کلمه مدیریت پروژه «قاتل اهلی»، قصد داشتم که پیگیری قضائی را تا انتها ادامه دهم. ولی با توجه به صحبت‌های آقای کیمیایی و شادمانی دشمنان سینما، ضمن احترام به نظرات ایشان، همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ام، دغدغه اصلی این‌جانب یک فیلم خوب، حداقل براساس استانداردهای سینمای ایران بوده و هست. بنابراین آمادگی دارم تا هرکسی توسط ایشان معرفی و اداره کل نظارت و ارزشیابی تأیید نمایند، وظیفه تهیه‌کنندگی فیلم را با احتساب هزینه‌های انجام‌شده واگذار کنیم تا دغدغه‌های آقای کیمیایی را مرتفع نمایم».  لشگری‌قوچانی همچنین درباره پیگیری‌های بعدی خود درباره فیلم «قاتل اهلی» به «شرق» گفت: «بااین‌حال هشتم اسفندماه هم نامه‌ای خطاب به شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران نوشتم و در آن مسائل و مشکلات این پروژه را متذکر شدم». 
متن نامه تهیه‌کننده فیلم «قاتل اهلی» به این شرح است: «اعضای محترم شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، با سلام و احترام. ضمن تشکر و قدردانی به استحضار می‌رساند: 
١- مطابق ضوابط و قوانین در خانواده سینما، برای رفع اختلافات به خانه سینما مراجعه کردم و متأسفانه بعد از چهار ماه نامه‌نگاری و انتظار، آقای کیمیایی حکمیت خانه سینما را نپذیرفتند و خسارت معنوی بزرگی به فیلم «قاتل اهلی» در جشنواره فیلم فجر وارد ساختند و ضمن معذرت‌خواهی از اعضای محترم خانه سینما و هنرمندان عزیز، حکمیت شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما باعث افتخار این‌جانب می‌باشد. 
٢- قرارداد منعقدشده با آقای کیمیایی یک قرارداد پیمان مدیریتی می‌باشد و ایشان مطابق پیمان کار به تعهدات‌شان براساس قرارداد عمل نکرده‌اند و خسارت مالی هنگفتی به این‌جانب و خسارت معنوی زیادی به فیلم سینمایی «قاتل اهلی» وارد ساخته‌اند، قطعا بحث داوری و قضاوت است و در قضاوت، مولی متقیان حضرت علی (ع) با یک فرد معمولی برابر هستند و جسارت مرا ببخشید، چون مدیران دولتی حمایت مالی و معنوی از بزرگان صنعت و هنر به عمل نمی‌آورند و از سویی صادقانه و شفاف با آقای کیمیایی و امثال ایشان گفت‌وگو نمی‌کنند و همین القائات باعث اختلاف و کدورت بیشتر شده است و تعدادی از بزرگان و نخبگان صنعت و هنر هجرت کرده‌اند یا خانه‌نشین و زینت‌المجالس شده‌اند. به عبارتی مقصر اصلی تعطیلی اکثر صنایع کشور از جمله سینما عدم مدیریت صحیح دولت‌ها می‌باشد. نامه محرمانه‌ای مطابق مطالب فوق برای برون‌رفت از اختلافات، برای معاونت سینمایی ارسال که با توجه به پذیرش حکمیت شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما یک نسخه تقدیم حضورتان می‌گردد و قطعا با توجه به مطالب فوق دلیلی بر عدم پیگیری حقوق مادی و معنوی خودم نمی‌بینم و برای نابودشدن بیشتر صنعت سینما چاره‌ای جز پیگیری حقوقی ندارم. پیشاپیش از همه عزیزان تشکر و قدردانی می‌گردد». 
لشگری‌قوچانی خاطرنشان کرد: «حتما در جریان محتوای نامه‌ام به کانون کارگردانان سینمای ایران هستید. حالا هم برای اینکه اتمام‌حجت شود، نامه‌ای هم خطاب به مدیرعامل خانه سینما روز گذشته نوشتم و تصریح کردم که این‌جانب برای رفع مشکل فیلم سینمایی «قاتل اهلی» در درجه اول صحبت و گفت‌وگو و سپس حکمیت خانه سینما بوده و می‌باشد. چشمان منتظر فیلم «قاتل اهلی» بر پرده سینماست و امیدوارم این انتظار در اکران دوم سال آینده اتمام و این‌جانب بیشتر از این متضرر نشوم».  حال باید منتظر ماند تا ببینیم مسعود کیمیایی به‌عنوان یکی از طرفین شاکی چه پاسخی به نامه‌نگاری‌های تهیه‌کننده فیلم خواهد داد. 

روزنامه شرق

نظر شما