شناسهٔ خبر: 48869 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نارضایتی از روند جذب دانشجویان غیر ایرانی غیربورسیه

رئیس سازمان امور دانشجویان از روند پذیرش دانشجویان خارجی غیر بورسیه اعلام نارضایتی کرد و گفت:باید جذب دانشجویان غیر بورسیه توسط دانشگاه ها افزایش پیدا کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر مجتبی صدیقی صبح امروز در هفتمین نشست هم اندیشی مدیران و معاون بین‌الملل دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد اظهار داشت: ۳۸ درصد دانشجویان غیر ایرانی پذیرفته شده در دانشگاه های داخل در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد دانشجویان غیر ایرانی به صورت بورس پذیرش شده و ۷۰ درصد آنها به صورت غیر بورس تحصیل می کنند و در دانشگاه های برتر این نسبت ۵۰ به ۵۰ است. یعنی نسبت دانشجویان بورسیه و غیربورسیه برابر است ولی توقع ما این است که تعداد دانشجویان غیربورسیه خارجی در دانشگاه ها افزایش پیدا کند.

صدیقی در ادامه به درصد دانشجویان غیر ایرانی مشروطی به تفکیک دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: ما دقت خود را در جذب دانشجویان غیر ایرانی افزایش داده ایم تا دانشجویانی را جذب کنیم که از سطح تحصیلی بالایی برخوردارند و درصد مشروطی آن ها در این سالها کاهش یافته به طوری که ۱۱  درصد آنها مشروطی هستند.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: ما برای دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه ها، طرح های حمایتی نیز داریم به طوری که ۲۰ درصد این دانشجویان در سال ۹۴ تحت پوشش طرح های حمایتی ما قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: ۳۲ درصد دانشجویان غیرایرانی در برنامه های ورزشی و فرهنگی دانشگاه ها حضور داشتند که برنامه ما این است که حضور آنها را در این برنامه ها افزایش دهیم، همچنین براساس رتبه بندی ای که در دانشگاه هایی که بالای ۲۰۰ دانشجوی خارجی دارند انجام داده ایم، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه امام خمینی (ره)، دانشگاه کاشان، دانشگاه قم، دانشگاه تهران به ترتیب رتبه های اول تا ششم را کسب کردند.

صدیقی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه آمده است که تعداد این دانشجویان خارجی تا پایان برنامه، باید به ۷۵ هزار دانشجو برسد که اگر ما در همین مسیری که الان حرکت می کنیم حرکت کنیم این امر محقق نمی شود، ما باید یک برنامه ریزی ویژه برای این امر داشته باشیم بر همین اساس می خواهیم از دانشگاه ها مشخص کنند که از این ۷۵ هزار دانشجو چه تعداد را می توانند پذیرش کنند و ما با آنها تفاهم نامه ای را امضاء و موانع موجود را رفع می کنیم.

وی در ادامه افزود: در صدد هستیم اعزام دانشجویان دکترا را به دوره های کوتاه مدت فرصت مطالعاتی افزایش دهیم، همچنین بانک اطلاعاتی از دانشجویان مستعد برای استفاده به موقع از سهمیه ها تشکیل دهیم و همچنین با رایزنی های علمی در خارج از کشور برای توسعه روابط بین‌المللی هماهنگی بیشتری داشته باشیم. درحال حاضر در ۵ کشور، رایزن علمی داریم که در سال آینده به هشت رایزن علمی افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: امسال یک هزار و ۶۱۰ دانشجوی غیر ایرانی بورسیه و ۸۹۰ دانشجوی غیرایرانی غیربورسیه توسط دانشگاه های سراسری پذیرش شده است که ما از این روند راضی نیستیم باید تعداد دانشجویان غیر ایرانی، غیر بورس افزایش یابد.

نظر شما