شناسهٔ خبر: 48878 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​دیدار و گفت‌وگو با همایون کاتوزیان در «آینده»

به مناسبت انتشار کتاب «عاشقی‌های سعدی» دکتر محمدعلی همایون کاتوزیان به کتابفروشی آینده می‌آید.

​دیدار و گفت‌وگو با همایون کاتوزیان در «آینده»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  جلسه دیدار محمدعلی همایون کاتوزیان پنجشنبه ۱۹ اسفندماه برگزار می‌شود. در این نشست به کتاب‌های دیگر استاد کاتوزیان درباره سعدی و آثار دیگر وی در زمینه ادبیات پرداخته خواهد شد.
  
همایون کاتوزیان ۲۶ آبان ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد. پس از فراغت از تحصیل در دبیرستان البرز و گذراندن یک سال در دانشگاه تهران، برای خواندن رشته اقتصاد به انگلستان رفت. او در سال ۱۹۶۷ لیسانس خود را از دانشگاه بیرمنگام دریافت کرد. در سال ۱۹۶۸ فوق لیسانس را از دانشگاه لندن و در سال ۱۹۸۴ دکترایش را از دانشگاه کنت در کانتربری گرفت. در سال‌های بین ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۶ در انگلستان، ایران، کانادا و ایالات متحده اقتصاد درس داد. دکتر کاتوزیان در حال حاضر در کالج سنت آنتونی مشغول به پژوهش است و عضو هیات علمی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه آکسفورد است.
 
از تألیفات کاتوزیان می‌توان به تجارت بین‌الملل(نشر دانشگاه تهران، ۱۳۵۳)، آموزش عالی و دانشگاه‌های امروز(انتشارات دانشگاه شیراز، ۱۳۵۳)، آدام اسمیت و ثروت ملل(انتشارات امیرکبیر، ۱۳۵۸)، خاطرات سیاسی خلیل ملکی(انتشارات رواق، ۱۳۶۰)، مقالاتی درباره خاطرات خلیل ملکی(شرکت انتشار، ۱۳۷۰)، اقتصاد سیاسی ایران: از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی، ترجمه محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی (نشر مرکز، ۱۳۷۲)، استبداد، دموکراسی و نهضت ملی(نشر مرکز، ۱۳۷۲)، صادق هدایت و مرگ نویسنده، ترجمه فیروزه مهاجر (نشر مرکز، ۱۳۷۲)، صادق هدایت، زندگی و افسانه یک نویسنده ایرانی(طرح نو، ۱۳۷۲)، مصدق و مبارزه برای قدرت در ایران، ترجمه فرزانه طاهری (نشر مرکز، ۱۳۷۳)، نقدی بر بوف کور هدایت(نشر مرکز، ۱۳۷۳) و ایدئولوژی و روش در اقتصاد(نشر مرکز، ۱۳۷۴) اشاره کرد.

چهارده مقاله در ادبیات، اجتماع، فلسفه و اقتصاد(نشر مرکز، ۱۳۷۴)، برخورد عقاید و آرای ملکی(ویرایش، با همکاری: امیر پیشداد) (نشر مرکز، ۱۳۷۴)، نه مقاله در جامعه‌شناسی تاریخی ایران(نشر مرکز، ۱۳۷۷)، دولت و جامعه در ایران، سقوط قاجار و استقرار پهلوی(نشر مرکز، ۱۳۷۹)، هشت مقاله در تاریخ و ادب معاصر(نشر مرکز، ۱۳۸۰)، تضاد دولت و ملت: نظریه تاریخ و سیاست در ایران، ترجمه مرتضی طیب (نشر نی، ۱۳۸۱)، نامه‌های خلیل ملکی(نشر مرکز، ۱۳۸۲)، جمالزاده و ادبیات او(نشر شهاب، ۱۳۸۲)، نه مقاله درباره جامعه‌شناسی تاریخی ایران: نفت و توسعه اقتصادی، ترجمه علیرضا طیب، سعدی، شاعر عشق و زندگی(نشر مرکز، ۱۳۸۵)، جستارهایی درباره تئوری توطئه در ایران، ترجمه محمد ابراهیم فتاحی،  ایرانیان، ترجمه: دکتر حسین شهیدی (نشر مرکز، ۱۳۹۱)، ایران، جامعه کوتاه مدت و ۳ مقاله دیگر، ترجمه عبدا... کوثری (نشر نی، ۱۳۹۰) دیگر آثار کاتوزیان است.

این جلسه ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۱۹ اسفند توسط کتابفروشی آینده در کانون زبان فارسی به نشانی خیابان ولی‌عصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب پلاک ۱۲ برگزار می‌شود.

نظر شما