شناسهٔ خبر: 48900 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​جیمز الکینز با «عکاسی چیست؟» به ایران آمد

کتاب «عکاسی چیست؟» به قلم جیمز الکینز از سوی نشر چشمه به کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور رسید.

​جیمز الکینز با «عکاسی چیست؟» به ایران آمد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشر چشمه به تازگی کتاب «عکاسی چیست؟» را به قلم جیمز الکینز و با ترجمه گلناز سرکارفرشی روانه بازار کتاب کرده است.
 
جیمز الکینز صاحب کرسی ا.ک. چِدبورن در دپارتمان تاریخ، نظریه و نقد هنر دانشکده هنر موسسه شیکاگو است. او تاکنون کتاب‌هایی همچون «تصاویر و اشک‌ها»، «چگونه از چشمان خود استفاده کنیم؟»، «حکایت هنر»، «مطالعات بصری»، «چرا تصاویر ما معما هستند؟»، «متون زیبا»، «خشک و نامهربان ما»، «در باب جایگاه غریب مذهب در هنر معاصر»، «روایت‌های غالب و ناخشنودی‌هاشان» را از سوی انتشارات راتلج منتشر کرده است و ویرایش کتاب‌های «نظریه هنر علیه زیبایی‌شناسی»، «نظریه عکاسی»، «نظریه منظر»، «مقام نقد هنر» و «سواد بصری» را باز برای این انتشارات انجام داده است.
 
با نظر به مقدمه این کتاب، درمی‌یابیم که الکینز می‌خواهد با  رویکردی پدیدارشناسانه کتاب «اتاق روشن» نوشته رولان بارت را که همچنان در فهرست کتاب‌های مهم عکاسی و مطالعات رسانه و بصری قرار دارد، نقد کند. او معتقد است که انگیزه نگارش بخش عظیمی از متون حاضر در زمینه عکاسی نظرگاه‌هایی سه‌گانه است. از دیدگاه الکینز نحوه رویکرد عکاسان شهیر پیکره انسان به عکاسی معاصر، به‌ مثابه یکی از هنرهای زیبا یکی از این نظرگاه‌هاست، علقه دوم؛ اهمیت اجتماعی عکاسی است، موضوعی که گروهی از نویسندگان را به خود جذب کرده است و نظرگاه سوم نحوه ضبط جهان توسط عکاسی است. نویسندگانی که دغدغه این موضوع را دارند، می‌اندیشند که عکاسی چطور برایمان خاطره می‌سازد؟ چگونه گذشته را در خود ضبط می‌کند؟ چطور واقعی به نظر می‌رسد؟ و چگونه زندگی دیگران را به ما نشان می‌دهد؟ الکینز به هیچ‌یک از این سه موضوع علاقه‌ای ندارد و معتقد است با وجود اینکه در سراسر کتاب به ادبیات متأخر ارجاع می‌دهد، هیچ‌یک از این ارجاعات نظام‌مند نیستند.
 
در صفحه ۱۱ کتاب می‌خوانیم:«اگر این کتاب به نظرتان بیهوده از دغدغه‌های معاصر جدا افتاده است، می‌توانید به نظریه عکاسی یا دیگر کتاب‌هایی مراجعه کنید که پژوهشگران معاصر درباره عکاسی منتشر کرده‌اند... اگر تاریخ عکاسی را مطالعه می‌کنید یا منتقدی هستید که با عکاسانی که به‌تازگی شهرتی به‌هم زده‌اند، سروکار دارید، لطفاً توقع نداشته باشید که این کتاب به دردتان بخورد یا به زمینه کاری‌تان مربوط باشد.»
 
«نوشتار»، «سلنیت، یخ، نمک»، «از رودخانه سبز تا شبه‌جزیره برانسوریک»، «یک قطره آب، گردوغبار مرکز تجارت جهانی»، «دوربین راپاترونیک» و «لینگ کی» 6 فصل کتاب «عکاسی چیست؟» هستند.
 
«عکاسی چیست؟» نوشته جیمز الکینز با ترجمه گلناز سرکارفرشی در ۲۹۳ صفحه و هزار نسخه به بهای ۲۲ هزار تومان، از سوی نشر چشمه وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما