شناسهٔ خبر: 48941 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نویسندگان چه کلماتی را بیش از همه استفاده می‌کنند؟

کلمات محبوب نویسندگانی چون ولادیمیر ناباکوف، جین آستین، آگاتا کریستی، جان آپدایک، جیمز جویس و دیگران که در آثارشان مدام از آنها استفاده کرده‌اند کدام هستند؟

ولادیمیر ناباکوف

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ بِن بِلت، محقق انگلیسی میلیون‌ها کلمه را از آثار برخی نویسندگان عمدتاً انگلیسی‌زبان تجزیه کرده و از بین آنها کلمات محبوب‌شان را استخراج کرده است. 

روزنامه‌ی گاردین در گزارشی نوشته است نتیجه‌ی این تحقیق در کتابی با عنوان «ارغوانی کلمه‌ی محبوب ناباکوف است» در ماه جاری میلادی منتشر خواهد شد.

بِن بِلت تحقیقش را بر اساس یک برنامه‌ی کامپیوتری روی آثار چندین نویسنده‌ی انگلیسی از جمله ولادیمیر ناباکوف، جین آستین، آگاتا کریستی، جان آپدایک، ارنست همینگوی، جیمز جویس، جان استاین‌بک و دیگر نویسندگان زنده‌ی امروزی انجام داده است.

بر اساس این تحقیق کلمه‌ی محبوب رِی بِرَدبِری، نویسنده‌ی رمان معروف «فارنهایت ۴۵۱»، در آثارش «دارچین» است. 

بِرَدبِری خود گفته است علاقه‌اش به این کلمه از وقتی به وجود آمد که در دوران کودکی به انباری مادربزرگش سر زد. او به خواندن برچسب قوطی‌ها و جعبه‌ها علاقه داشته است.

در آثار بِرَدبِری علاقه‌ی او به دیگر ادویه‌ها را هم می‌توان دید.

بلت گفته است برای نوشتن کتاب «ارغوانی کلمه‌ی محبوب ناباکوف است» یک برنامه‌ی کامپیوتری درست کرده و از طریق آن هزاران کتاب نویسنده‌های معروف و ستایش‌شده را تجزیه کرده است.

هدف او از این کار کشف و استخراج کلمات محبوبی است که یک نویسنده آن را به صورت خاص و مکرر استفاده کرده است.

این کلمه‌ی پر کاربرد برای ولادیمیر ناباکوف، نویسنده‌ی رمان‌ «لولیتا»، رنگ ارغوانی بوده است. 

کلماتی که در آثار آگاتا کریستی، نویسنده‌ی داستان‌های جنایی و معمایی، پرکابرد بوده کاملاً به موضوعات داستانی او ارتباط داشته است. 

کلمات «رسیدگی»، «دلیل» و «هولناک» کلماتی هستند که در آثار کریستی پر بَسامد بوده‌اند.

 در قاموس زبانی چارلز دیکنز، نویسنده‌ی معروف بریتانیایی، کلماتی که او ترجیح می‌داده بسیار از آنها استفاده کند کلماتی هستند که با با ترکیب «دل» یا «قلب» ساخته می‌شوند. 

دیکنز کلمه‌ی «به چیزی ناخن زدن» یا «کش رفتن» را هم در آثارش زیاد به کار برده و آن را در موقعیت‌های مختلف استفاده کرده است.

تحقیق بلت تنها محدود به کلمات نمی‌شود. او حتی استفاده از علامت تعجب در آثار نویسندگان را هم تجزیه تحلیل کرده است.

جیمز جویس از علامت تعجب ۱۱۰۰ بار در هر ۱۰۰ هزار کلمه استفاده کرده که نسبت به نویسندگان دیگر بسیار بیشتر بوده است.

نظر شما