شناسهٔ خبر: 48959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خانه و شیوه نوازندگی تنها دونلی نواز ایران ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از ثبت خانه و شیوه دونلی نوازی شیرمحمد اسپندار در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: تبدیل خانه او به موزه هم برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کامبیز مشتاق گوهری از ثبت ملی خانه و شیوه نوازندگی تنها دونلی نواز ایران خبر داد و گفت: ما خانه و شیوه نوازندگی اسپندار را در قالب یک شخصیت فرهنگی تاثیرگذار ثبت کرده ایم اما تبدیل خانه او به موزه برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و ما در کار این نهاد دخالت نمی کنیم.

شیرمحمد اسپندار در سال ۱۳۱۰ به دنیا آمده؛ در دوره نوجوانی به کراچی رفته و نواختن دونلی را با نگاه کردن به انگشتان کسی که همزمان در دونی می‌نواخته، فراگرفته؛ به ایران برگشته و در زادگاهش، ساکن شده؛ به شهرهای مختلف ایران سفر کرده و ترانه بلوچی خوانده و دونلی زده. سفرهای پراکنده‌ای هم به گوشه های مختلف دنیا داشته و موفق به دریافت دکترای موسیقی سنتی از کشور فرانسه شده است.

حالا خانه و شیوه نوازندگی شیرمحمد اسپندار به ثبت ملی رسیده اما همچنان مقرری که دریافت می کند، ۱۸۰ هزار تومان است. گرچه مشتاق گوهری می گوید: افزایش مقرری برعهده اداره کل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان نیست و به اداره کل فرهنگ و ارشاد تعلق دارد.

نظر شما