شناسهٔ خبر: 48984 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

بسته پیشنهادی «کتاب» فرهنگ امروز؛

همراه با بهار و کتاب

عکس تیتر کتاب‌های خوب بسیاری را می‌توان برای خواندن در تعطیلات نوروز پیشنهاد داد. فرهنگ امروز از میان همه کتابهای مهمی که در سال گذشته منتشر شدند کتاب‌های زیر را برای همراهی مخاطبان خود در تعطیلات سال جدید پیشنهاد می‌دهد که شامل موضوعات نظری حوزه علوم انسانی و همچنین تعدادی رمان و نمایشنامه است.

ذهن و بازار

جری مولر

مترجم: مهدی نصراله‌زاده

ناشر: بیدگل

اندیشیدن و نوشتن درباره سرمایه‌ داری (کاپیتالیسم) هیچ گاه منحصر به اقتصاددانان نبوده است. قرن‌ های متمادی با فیلسوفان، سیاستمداران، شاعران و دانشمندان علوم اجتماعی درباره اثرات فرهنگی، اخلاقی و سیاسی سرمایه داری بحث کرده‌ اند و دعاوی آنان نیز فراوان و متفاوت بوده است.
کتاب حاضر، جایگاه سرمایه‌ داری در تفکر اروپای مدرن تاریخچه‌ای است. جالب توجه در این باره که ایده سرمایه‌ دارای چگونه در اندیشه غربی تکوین و تکامل یافته است.نویسنده، به بررسی رشته‌ ای گیرا از آرا و افکار درباره پیامدهای سرمایه‌ داری و استلزامات آتی آن نشسته است و این کار را با پوشش دادن به طیف گسترده‌ ای از نظرات و عقاید انجام داده که همزمان دربرگیرنده هابز، ولتر، آدام اسمیت، ادموند برک، هگل، مارکس، و متی یوآرنولد و نیز روشنفکران کمونیست، فاشیست، و نئولیبرال قرن بیستم است. این اثر، نمونه‌ ای است جذاب و دستیاب از تاریخ اندیشه‌ ها، اندیشه‌ هایی که در هر گوشه کنار زندگی روزمره‌ مان طنین انداز هستند.

گفتارهایی درباره رسالت دانشمند

یوهان گوتلیب فیشته

مترجم: اسماعیل سعادت

ناشر: فرهنگ جاوید

 هدف نهایی هر فرد انسانی و همچنین تمامی جامعه، و در نتیجه هدف نهایی همۀ کارهایی که دانشمند برای جامعه انجام می‌دهد شرافت اخلاقی‌بخشیدن به همۀ انسان‌هاست. وظیفۀ دانشمند آن است که در همۀ اعمال خود در جامعه این هدف غایی را پیوسته مدّنظر داشته باشد. ولی هیچ‌کس نمی‌تواند در شرافت اخلاقی‌بخشیدن موفّق باشد، اگر خود انسان شریفی نباشد.

این کتاب مجموعه‌ای از پنج گفتار یا خطابه یا درس فیشته در دانشگاه یِناست که فیشته خود آن‌ها را در سال ۱۷۹۴ منتشر کرد. معمولاً فهم آثار فلسفی فیشته بسیار دشوار است، ولی این مجموعه از آثار عامّه‌فهم اوست، زیرا مخاطبان او در آن‌ها، نه فیلسوفان، بلکه عامّۀ درس‌خوانده‌اند.

ایده دانشگاه

به گزینش میثم سفیدخوش

ناشر: حکمت

این کتاب مجموعه ای از نوشته هایی از فیلسوفانی چون  کانت، هیدگر، گادامر، یاسپرس، هابرماس، دریدا، جان سرل، نیومن، پولاک، مک‌اینتایر، هوفستتر است که به همت جمعی از مترجمان و گزینش و ویرایش میثم سفیدخوش ترجمه شده اند. مطالعة کتاب ایدة دانشگاه می‌تواند مقدمة خوبی باشد برای آغاز تأملات فلسفی راجع به هویت دانشگاه در ایران.

نیکسون، کیسینجر و شاه

رهام الوندی

مترجم: غلامرضا علی‌بابایی

ناشر: پارسه

این کتاب که از سوی روزنامه فایننشیال تایمز به عنوان برترین کتاب تاریخی سال ۲۰۱۴ انتخاب شد برای علاقمندان به تاریخ معاصر ایران و به خصوص تاریخ روابط ایران و آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم تا پایان دوره اول ریاست جمهوری نیکسون  کتاب قابل تأملی خواهد بود.

روشنایی‌های شهر (چاپلین به روایت چاپلین)

چارلی چاپلین

مترجم: علی‌اصغر بهرام‌بیگی

ناشر: علمی و فرهنگی

چاپلین در روشنایی‌های شهر روایت زندگانی خود را از دوران کودکی و محیط خانوادگی آغاز می‌کند، آن‌گاه شرح می‌دهد که چگونه به استعداد هنری خود پی برده و آن را به کمال رسانده است، سپس از ورود خود به عالم سینما می‌گوید و ما را با خود تا قله شهرت و افتخار همراه می‌برد.

بنیان‌های عقلی و اجتماعی موسیقی

ماکس وبر

مترجم: حسن خیاطی

ناشر: علمی و فرهنگی

وبر در این کتاب کوشیده است به بررسی تأثیر عوامل اجتماعی  بر هستة بسیار خلاقانه موسیقی بپردازد. جستار پیشگامانة وبر هم برای جامعه شناسان و هم موسیقیدانان، جالب خواهد بود، زیرا از سطح جامعه شناسی عامیانۀ موسیقی فراتر می‌رود و به مسائل بنیادی می‌پردازد.

جامعه‌های ماقبل صنعتی

پاتریشیا کرون

مترجم: مسعود جعفری جزی

ناشر: ماهی

پاتریشیا کرون در این کتاب جامعه‌های ماقبل صنعتی و نظام‌های اجتماعی و سیاسی را توصیف کرده و از جمله به نقش دین، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، حکومت و خانواده پرداخته است. او همچنین شهر، شهرنشینی، زندگی روستایی، طبقه متوسط و... را در دنیای پیش از عصر مدرن بررسی کرده است و شباهت‌ها و تمایزهای این جوامع را برشمرده و نشان داده است که دنیای امروز ما تا چه اندازه با دنیای ماقبل صنعتی تفاوت دارد.

غنوصیان در اسلام

هاینتس هالم

مترجم: احسان موسوی خلخالی

ناشر: حکمت

در دورة متأخر عصر باستان، غنوصیان توانسته بودند با کمک آگاهی جهان‌شمولشان به میراث دینی بت‌پرستان و یهودیان و مسیحیان و ایرانیان رخنه کنند و آن را تغییر دهند، رسالت اسلامی نیز از این تلاش‌ها ایمن نمانده بود. در قرن دوم هجری، با اقبال تازه‌مسلمانان، اسلام غنوصی توانست در عراق گسترش یابد. با آغاز مقاومت دربرابر آموزه‌هایی که با اسلام بیگانه دانسته شد، کلام افراطی، به‌خصوص تشیع امامیِ تندرو شکل گرفت و شیعیان این آموزه‌های غنوصی در صفوف خود را «غلوّ» نامیدند و با آنان هم‌چون یک «بدعت» برخورد کردند و در نهایت آنان را، که طایفه‌ای حاشیه‌ای را تشکیل می‌دادند، ملعون شمردند.

تاریخ توفیق

سید مسعود رضوی

ناشر: سوفیا

تاریخ توفیق، روایتی است جامع از سرگذشت طنز و مطبوعات فکاهی در ایران. سه نسل از خانواده توفیق، به همراه طنزپردازان با استعداد ایران، در سه دوره حساس تاریخی، تحولی ماندگار در طنز پارسی ایجاد کردند و مکتبی پربار و پایدار برای ادبیات فکاهی پدید آوردند. طنزی که صدای ملت و بازگوی آرمان ها و درد و دل های مردم کوچه و خیابان بود، و با گذر از رنج ها و توقیف های پی در پی، به نقد فساد و استبداد می پرداخت.

نیچه جوان

کارل پلیچ

مترجم: رضا ولی‌یاری

ناشر: مرکز

اهمیت این کتاب از آن رو است که زندگینامه‌ای تقریبا کامل و مفصل از دوران تولد تا سال‌های جوانی نیچه و انتشار نخستین آثار او به خواننده می‌دهد. کتاب تلاش می‌کند در کنار بیان این زندگینامه، مفهوم نبوغ و چگونگی کشف و شکل‌گیری آن نزد نیچه را توضیح دهد.

لویاتان در نظریه دولت هابز

کارل اشمیت

شروین مقیمی زنجانی

ناشر: پگاه روزگار نو

شرح اشمیت بر لویاتان هابز را باید در ذیل نقد ریشه‌ای وی بر لیبرالیسم مورد ملاحظه قرار داد. به بیان اشمیت، لیبرالیسم، پروژه‌ای است برای رسیدن به یک عرصه بی‌طرف، عرصه‌ای که گذر از الهیات مسیحی سنتی به نظام علوم طبیعی در سده هفدهم را توضیح داده و مختصات آن را برملا می‌سازد. بنابراین به نظر وی راه‌حل دولت لیبرال برای معضل جنگ‌های مذهبی، بر امکان بی‌طرفی در قبال برداشت‌ها از امر خیر مبتنی است.

زمانی میان زمانها

لیلی عشقی

مترجم: احمد نقیب‌زاده

ناشر: فلات

لیلی عشقی در این کتاب به تبیین انقلاب اسلامی ایران از منظر پدیدارشناسی معنوی هانری کربن پرداخته است و حادثه انقلاب را به مثابه حادثه ای عرفانی تحلیل می کند. به زعم عشقی انقلاب ایران حادثه ای صرفا «تاریخی» و درون «زمان فانی» نیست بلکه رویدادی است که در زمان شناسی شیعی در «زمان باقی» یا زمان عالم ملکوتی رخ می دهد و از همین منظر به تحلیل وجوه مختلف انقلاب ایران پرداخته است. عشقی این کتاب را به زبان فرانسه نگاشت که با مقدمه کریستین ژامبه در سال ۱۳۹۲ در فرانسه منتشر شد و موجی از اظهار نظرها را برانگیخت. احمد نقیب زاده که پیشتر این کتاب را در سال ۱۳۷۹ با مرکز بازشناسی اسلام و ایران منتشر کرده بود، اینک با تجدید نظر در ترجمه و مقدمه مبسوطی که در مورد نسبت منظر پدیدارشناسانه و سیاست نگاشته است، آن را با نشر فلات منتشر خواهد کرد.

حقوق طبیعی و تاریخ

لئو اشتراوس

مترجم: باقر پرهام

ناشر: آگاه

لئو اشتراوس متفکر و پژوهش‌گر نام‌دارِ امریکایی و از متخصصانِ بنامِ تاریخ فلسفه و اندیشه‌های سیاسی است. حقوق طبیعی و تاریخ مجموعه‌ی سخنرانی‌هایی است که اشتراوس در اکتبر ۱۹۴۹ در دانشگاه شیکاگو ایراد کرده است. این کتاب بحثی است دقیق، فشرده و شورانگیز در بنیادهای اندیشه‌ی سیاسی و روح "مدرنیته"، و از شش فصل تشکیل شده است: فصل اول: "حقوق طبیعی و دیدگاه تاریخی"؛ فصل دوم: "حقوق طبیعی و فرق میان امر واقع و ارزش"؛ فصل سوم: "خاستگاه مفهوم حقوق طبیعی"؛ فصل چهارم: "حقوق طبیعی در دوران کلاسیک"؛ فصل پنجم: "حقوق طبیعی مدرن (هابز و لاک)"؛ فصل ششم: "بحران در حقوق طبیعی مدرن (روسو و بورک)"

هابرماس و روشنفکران ایرانی

علی پایا و محمدامین قانعی راد

ناشر: طرح نقد

کتاب هابرماس و روشن‌فکران ایرانی پس از ۱۰ سال ممنوعیت انتشار بالاخره به همت طرح نقد به چاپ رسید و نتیجة تلاش نویسندگان کتاب (علی پایا و محمدامین قانعی‌راد) برای شناخت نسبت اندیشة ۱۶ نفر از روشن‌فکران ایرانی با آرا و افکار هابرماس در دسترس خوانندگان علاقه‌مند قرار گرفت. روشن‌فکران و اندیشه‌ورزان مورد مصاحبه در این کتاب را می‌توان در سه دسته قرار داد: حلقه‌ی مرکز تحقیقات استراتژیک، حلقه‌ی ارغنون و روشن‌فکران ایرانی مقیم خارج. این نوشتار نگاهی به برخی از مصاحبه‌های کتاب "هابرماس و روشنفکران ایرانی" می‌اندازد تا نسبت اندیشه‌های حلقه‌ی مرکز تحقیقات استراتژیک یا جریان روشن‌فکری دینی و آرای فعالین فکری جریان سیاسی اصلاحات با افکار و نظریه‌های هابرماس را ارزیابی کند.

حدیث شطرنج و رسالة سیسرو

اشتفان سوایگ

مترجم: محمود حدادی

ناشر: نیلوفر

ابتدای کتاب در طی یادداشتی مترجم از دیگر ترجمه‌های این اثر سخن می‌راند و لزوم ترجمه خود را باوجود موجود بودن این ترجمه‌ها در بازار کتاب، بیان می‌کند؛ نوشته توماس مان که به یاد اِشتفان سِوایگ نوشته شده در ابتدای کتاب پیش از داستان، بیانگر رابطه این دو برای مخاطب است. حدیث شطرنج؛ رساله‌ی سیسِرو و پی‌نوشت‌های این دو، درمجموع بخش‌های مختلف کتاب را تشکیل می‌دهند.

پروژه رزی

گرام سیمسیون

مترجم: مهدی نسرین

ناشر: مرکز

این اثر برای نویسنده شهرت جهانی به بار آورد. قهرمان این رمان، دان تیلمن، پروفسور ژنتیک است که ذهنی تحلیلگر و دقیق دارد و هرگاه در زندگی با معضلی روبه‌رو می‌شود، پروژه‌ای را برای تحلیل و حل آن کلید می‌زند. علی‌رغم هوش علمی سرشارش، دان در زمینه‌ ارتباطات اجتماعی آن‌قدرها هم زبردست نیست و به قول خودش مرتب مرتکب "سوتی معاشرتی" می‌شود. این امر باعث شده که جمع کل دوستانش چهار نفر باشند و علی‌الخصوص تلاش‌هایش برای یافتن شریک زندگی مرتب نقش بر آب شود. او که برای حل مشکل پیداکردن یک شریک زندگی مناسب، پروژه‌ی همسریابی را شروع کرده به نکته‌ای پی می‌برد و فکر می‌کند معما دیگر حل شده است؛ اما حل این معضل، دان را با معضلات دیگری روبه‌رو می‌کند که لازم است برای حل هر کدام پروژه‌ای دیگر را کلید بزند.

آنتیگونه

سوفوکلس

مترجم: نجف دریابندری

ناشر: آگه

آنتیگونه تراژدی دیگری از سه‌گانه‌ تراژدی‌های "تِبِس" سوفوکلس است که نخستین بار در سال ۴۴۲ یا ۴۴۰ پیش از میلاد اجرا شده است. پیش از آغاز داستان، پسران اودیپوس، اتئوکلس و پولی‌نیکوس، در جنگ با یک‌دیگر بر سر تاج‌وتخت شهر کشته شده‌اند. کرئون، جانشین اتئوکلس، فرمان می‌دهد که جسد او را با تجلیل به خاک بسپارند، اما جسد پولی‌نیکوس را روی خاک بگذارند تا خوراک سگان و لاشخوران شود. این فرمان خلاف "قانون خدایان" و آیین مردم شهر است و آنتیگونه و ایسمنه، خواهران دو برادر کشته‌شده، از این تصمیم ناراضی‌اند. در آغاز تراژدی، آنتیگونه خواهرش ایسمنه را به بیرون کاخ می‌برد تا او را از تصمیمی که دارد آگاه کند؛ او می‌خواهد جسد پولی‌نیکوس را به خاک بسپارد و این برخلاف دستور کرئون است. ایسمنه نمی‌تواند آنتیگونه را منصرف کند و با او همکاری هم نمی‌کند، چراکه از مجازات مرگ می‌ترسد. با این حال، آنتیگونه تصمیمش را عملی می‌کند و با این کار خشم کرئون را به خود برمی‌انگیزاند...

لبه تیغ

سامرست موام

مترجم: شهرزاد بیات موحد

ناشر: ماهی

لبه‌ی تیغ از جمله مهم‌ترین آثار سامرست موام، نویسنده‌ی شهیر بریتانیایی، است و یکی از خواندنی‌ترین و جذاب‌ترین آثار ادبیات انگلیسی در قرن بیستم به شمار می‌رود. این کتاب اولین‌بار در سال ۱۹۴۴ منتشر شد و تاکنون دو فیلم سینمایی براساس داستان آن ساخته شده است: یک بار در سال ۱۹۴۶ و بار دیگر در سال ۱۹۸۴. وقایع رمان در سال‌های دهه‌ی سی در اروپا می‌گذرد؛ سال‌های میان دو جنگ جهانی اول و دوم. لبه‌ی تیغ روایت زندگی جوانی به نام لری است که در جنگ جهانی اول شرکت کرده و حالا سال‌های پس از جنگ را با سرخوردگی و شوریده‌حالی ناشی از جنگ و تجربیاتش می‌گذراند.  او پشت به بخت خویش می‌کند و قدم در سلوکی عرفانی می‌گذارد تا پاسخی برای پرسش‌هایش پیدا کند.

در غرب خبری نیست

اریش ماریا رمارک

مترجم: سیروس تاجبخش

ناشر: ناهید

در غرب خبری نیست به عنوان برجسته‌ترین اثر اریش ماریا رمارک شناخته می‌شود. این نویسنده‌ی آلمانی در سال ۱۹۱۶ به ارتش اعزام شد تا در جنگ جهانی اول مبارزه کند. او از این جنگ با جراحت بازگشت و حدود ده سال بعد کتاب در غرب خبری نیست را منتشر کرد که شرح احوال سربازان عادی آلمانی در جبهه‌ی جنگ می‌باشد.  کتاب به سرعت مورد توجه جهان قرار گرفت و توسط صاحب‌نظران بین‌المللی مورد تمجید واقع شد.

آیسخولوس: مجموعه آثار
آیسخولوس
مترجم: عبدالله کوثری
ناشر: نی

دو هزار و پانصد سال از تولد تراژدی می‌گذرد و گزافه نیست اگر بگوییم این نوشته‌های شکوهمند از دوران رنسانس به بعد از سرچشمه‌های اصلی ادبیات غرب و الهام‌بخش بسیاری از شاعران و نویسندگان و سایر هنرمندان سراسر جهان بوده است. ‌آیسخولوس را پدر تراژدی می‌نامند، از آن روی که او نخستین شاعری است که با نوآوری‌های خود، چه در پرداخت مضامین و شخصیت‌ها و چه در نحوه‌ی اجرای نمایشنامه بر صحنه، این قالب هنری را تکامل بخشید. مضمون نمایشنامه‌های آیسخولوس بیش از هر چیز بر رابطه‌ی آدمی با خدایان استوار است. بسیاری از پرسش‌های ازلی انسان در این نوشته‌ها مطرح می‌شود: آدمی تا چه حد مسئول کرده‌های خویش است و تا چه حد محکوم رای خدایان؟ آنگاه که اراده و آرزوی آدمی با خواست خدایان در تعارض می‌افتد چه پیش می‌آید؟ عدالت خدایان به چه معنی است؟ و سرنوشت آدمی آنگاه که از بسیاری قدرت و مکنت سر به طغیان برمی‌دارد، به کجا می‌کشد؟
علاوه بر این آیسخولوس رویدادهای مهم زمانه‌ی خود را در نمایشنامه‌هایش بازتاب داده است. این مجموعه برای نخستین‌بار هفت نمایشنامه‌ی برجامانده از آیسخولوس را با ترجمه‌ای واحد به فارسی‌زبانان هدیه می‌کند

بهشت و دوزخ

جعفر مدرس صادقی

ناشر: مرکز

«بهشت و دوزخ» داستانی مستند و بر اساس یک مقطع کوتاه از زندگی دکتر محمد مصدق، از تیرماه تا آذرماه ۱۳۱۹ است. او که سال هاست گوشه‌نشینی اختیار کرده و از سیاست کناره گرفته و بیشتر اوقات خودش را در احمدآباد سپری می‌کند، یک روز پس از برکناری احمد متین‌دفتری نخست وزیر (که داماد او بوده است)، بازداشت می‌شود و ۱۲ روز بعد او را تحت‌الحفظ و با اتومبیل خودش به مشهد و از آنجا به بیرجند می‌فرستند. 

در این داستان خدیجه، دختر نوجوان مصدق در لحظاتی که او را به‌زور سوار اتوموبیل می‌کنند شاهد ماجرا بوده، و بر اثر مشاهده‌ رفتار توهین‌آمیز مأمورین با پدرش، به‌شدت متأثر و پس از تبعید او دچار اختلال روانی می‌شود؛ عارضه‌ای که تا بعد از پایان دوره‌ تبعید و بازگشت مصدق به احمدآباد هم ادامه دارد...

نظر شما