شناسهٔ خبر: 49112 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمد حیدری دبیر سندیکای مطبوعات درگذشت

سردبیری مجله گزارش و طنزپرداز مطبوعاتی (لنبک خراسانی) و سردبیری چندین نشریه دیگر از یادگارهای او در بیش از ٧٠ سال زندگی‌اش است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛ جای بعضی آدم‌ها هیچ‌وقت پر نمی‌شود و افسوس رفتن آنها بر جا می‌ماند. یکی از آنها به طور قطع می‌تواند استاد روزنامه‌نگار محمد حیدری (حیدرعلی) پیش‌کسوت مطبوعاتی باشد که دیروز درگذشت. برای مرور زندگی مردی که از ١٥سالگی همراه مطبوعات بود و تا آخرین روز زندگی به‌عنوان صندوقچه تاریخی اتفاقات این صنف مورد اعتماد دیگران، نیاز به صفحات زیادی است. اما اگر بخواهیم سریع مرور کنیم، می‌توانیم این لحظه‌های زندگی‌اش را به یاد بیاوریم.  دبیری سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات که به قول خودش در روزهای آغازین انقلاب باید به دستگیری و زندانی‌شدن بسیاری از اهالی روزنامه رسیدگی می‌کردند. حضور در روزنامه اطلاعات و داشتن خاطراتی متنوع مانند لحظاتی که دو تیتر «شاه رفت» و «امام آمد» منتشر شد. حیدری به‌عنوان معاونت اجرائی سردبیر غلامحسین صالحیار - سردبیر وقت اطلاعات- نوشته است: «تمام روزنامه‌نگاران در رده‌های ما، از دست‌کم ده روز قبل می‌دانستیم شاه قرار است از ایران برود، زیرا تیمسار مقدم (آخرین رئیس ساواک) در جلسه‌ای که ما را به شرکت در آن (در ساختمان مرکزی ساواک) فراخوانده بود موضوع را با قید اینکه نباید آن را منتشر یا بازگو کنیم، اعلام کرده بود. همین آگاهی موجب شد صالحیار وقت کافی داشته باشد که به وسیله آقای مژده‌بخش مدیر فنی روزنامه و با گرفتن تضمین رازداری از بخش گراورسازی، آن تیتر بزرگ و بی‌سابقه را به صورت گراور بسازد و در جایی پنهان کند و در موقع مقتضی استفاده کند».  او در یکی از معدود گفت‌وگوهایش به ایسنا وصیتی صنفی داشته که به نظر می‌رسد با وجود مانع‌تراشی‌ها آن‌قدر ممکن نباشد؛ حیدری وصیت کرده است: «بپرهیزید از اینکه برایتان یک نهاد صنفی دولتی درست کنند. خودتان همت کنید. دارای عقاید سیاسی مختلف هستید، باشید، ولی در یک جا دارای منافع مشترک هستید و آن رشته و حرفه و صنف خودتان هست. شما دارای منافع مشترک هستید، دارای حقوق مشترک هستید، این را فدای حقوق سیاسی مشترکتان نکنید. نگذارید نهاد صنفی یا روزنامه یا مجله‌تان تریبون فلان گروه سیاسی شود. گروه‌های سیاسی، هم پول دارند و هم نفوذ دارند، بروند برای خودشان تریبون درست کنند. الان هم تا زمانی که دست‌اندرکاران رسانه‌های ایران به این اصل صادق باورمند و متعهد نشوند هیچ امیدی به بهبود وضع کار روزنامه‌نگاران نیست».
سردبیری مجله گزارش و طنزپرداز مطبوعاتی (لنبک خراسانی) و سردبیری چندین نشریه دیگر از یادگارهای او در بیش از ٧٠ سال زندگی‌اش است. مراسم تشییع پیکر او امروز یکشنبه بیستم فروردین ساعت ده‌ونیم از مقابل منزل مسکونی او در خیابان شریعتی خیابان جلفا خیابان قناری غربی پلاک ۱۳ برگزار می‌شود.

نظر شما