شناسهٔ خبر: 49119 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دانشگاه ها سال۹۶ بدهی ندارند/ راه اندازی سامانه اطلاعات دانشگاهی

سرپرست معاونت اداری مالی وزارت علوم از راه اندازی سامانه اطلاعات دانشگاهیان در سال جاری خبر داد و گفت: اطلاعاتی مانند پیشرفت تحصیلی، دستاوردهای دانشجو در این سامانه قرار می گیرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدحسین امید معاون اداری مالی وزارت علوم صبح امروز در نشستی مطبوعاتی که در این وزارتخانه برگزار شد به ارائه گزارش عملکرد حوزه معاونت اداری مالی وزارت علوم و برنامه های پیش رو این معاونت پرداخت.

وی گفت: سال ۹۵ سال سختی برای دانشگاه ها بود اما در انتهای سال اتفاقات خوبی برای دانشگاه ها رقم خورد. دانشگاه ها هر ساله اعتبارات تعمیرات اساسی را در تابستان دریافت می کردند اما این اتفاق سال گذشته به خاطر منابع دولت نیفتاد ولی روزهای آخر سال اتفاقات خوبی رقم خورد به طوری که دانشگاه ها توانستند بدهی و کسری هایی که از سال های ۹۱ و ۹۲ مانده و به سال های بعد منتقل شده بود را جبران کنند.

سرپرست معاونت اداری مالی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اواخر دی ماه بود که موفق شدیم اعتبارات تعمیرات اساسی را به صورت صددرصد دریافت کنیم. اعتباراتی که به دانشگاه ها از این بخش اختصاص یافت بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

امید به تخصیص های جاری دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در سال ۹۱ تخصیص های جاری زیر ۸۰ درصد و در سال ۹۲ تخصیص ها بالای ۹۲ درصد بود که این تخصیص ها دائما در بین سال ها نوسان داشت ولی در سال گذشته تخصیص ما به بالای ۹۹.۲ درصد رسید در جاهایی حتی به صددرصد نیز رسید.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های ما از سال ۹۰ و ۹۱ بدهی و کسری داشتند تا اینکه در اواخر تابستان دولت مصوب کرد از محل تبصره ۳۶ اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ و از محل انتشارات اوراق سکوک اجاره رقم هزار میلیارد تومان برای کسری دانشگاه ها مصوب شد برای نهایی کردن این موضوع ما باید اسنادی را آماده کرده و ارائه می دادیم. خیلی از دانشگاه ها اسناد آماده شده نداشتند سرانجام یکی از دانشگاه ها اسنادش قابل قبول بود برای همین انتشار اوراق در روزهای آخر سال اتفاق افتاد. چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق سکوک برای وزارت علوم انجام شد.

وی ادامه داد: از محل این اعتبارات ۵۰ میلیارد تومان نیز به طرح های ۵۰ درصد دانشگاه ها اختصاص یافت که تعدادی پروژه های نیمه کاره فرهنگی با آن راه اندازی شد.

امید ادامه داد: متاسفانه در طول سال های اخیر در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه، بدهی دانشگاه ها به شهرداری ها پرداخت نشده بود و قبلا که دانشگاه ها از پرداخت عوارض نوسازی به شهرداری ها معاف بودند طی برنامه چهارم و پنجم توسعه موظف شدند این عوارض را پرداخت کنند بر همین اساس برخی از شهرداری ها در استان ها با شکایت علیه دانشگاه حساب آنها را بلوکه کرده بودند و این باعث شده بود که از حساب برخی از آنها پول برداشت شود که ما پیگیر این مساله بودیم.

وی افزود: خوشبختانه از محل اعتبارات تبصره ۳۶ که پیش بینی شده بود دولت بدهی دستگاه های اجرایی را به شهرداری پرداخت کند، ۲۵۰ میلیارد تومان نیز بدهی دانشگاه ها به شهرداری ها از طریق اوراق سکوک تامین و در اختیار استانداری ها قرار داده شد و در حال توزیع است. باقی مانده این اعتبار فقط برای پروژه های عمرانی اختصاص داده خواهد شد.

امید یادآور شد: از این ۴۰۰ میلیارد تومان ۲۵۰ میلیارد تومان به بدهی پیمانکاران هزینه ای، ۱۵۰ میلیارد تومان به بدهی پیمانکاران پروژه های مصوب اختصاص یافت و قسمت آخر اوراق مذکور به اعتبارات عمرانی اختصاص خواهد یافت. متاسفانه در سال های اخیر برای طرح های عمرانی پولی نداشتیم و سال ۹۵ پرداختی ما به پیمانکاران صفر بود. ۱۱ درصدی هم که  اختصاص داده شد از محل اوراق سکوک اجاره بود.

سرپرست معاونت اداری مالی وزارت علوم ادامه داد: رشد بودجه دانشگاه ها در سال ۹۶ در لایحه بودجه ۱۳ درصد بود که با کمک نمایندگان مجلس به ۱۹ درصد رسید.

امید اظهار کرد: در سال ۹۲ ردیف متمرکز برای استخدام اعضای هیات علمی اختصاص داده شده بود که در سال ۹۶ این ردیف دوباره احیا شد و دانشگاه هایی که برای جذب هیات علمی با مشکل منابع مالی مواجه بودند، وزارت علوم از این بودجه متمرکز به آنها کمک می کند.

وی افزود: ردیف خوب دیگری که در بودجه پیش بینی شده بحث مدیریت سبز است و ایجاد دانشگاه سبز در اولویت برنامه های معاونت اداری مالی وزارت علوم قرار دارد.

امید به برنامه های این معاونت در برنامه سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: امسال به دستور وزیر علوم سال حکمرانی داده ها نامگذاری شده است، ما در سال ۹۵ سامانه هایی را راه اندازی کردیم و اطلاعات آموزش عالی از طریق این سامانه ها آنلاین در اختیار دستگاه های ذیربط قرار خواهد گرفت. ما در دوره انتخابات کار سنگینی در خصوص پاسخ به استعلامات خواهیم داشت که وقت زیادی را از ما می گیرد که با طراحی این سامانه ها کارها زودتر صورت می گیرد.

سرپرست معاونت اداری مالی وزارت علوم گفت: هر فردی که وارد آموزش عالی می شود و در هر زیرنظامی که تحصیل می کند دارای یک آی دی خواهد شد که تمام اطلاعات وی در این آی دی بوده و در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد، اطلاعاتی مانند پیشرفت های تحصیلی، دستاوردهایی که این دانشجو داشته است در این سامانه قرار می گیرد. این سامانه به زودی نهایی می شود.

امید خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ سامانه سپاری حوزه مالی را شروع کردیم و تمام کارهایی که برای سامانه انجام می شود برون سپاری شده است.

وی ادامه داد: ما متاسفانه در آموزش عالی برای فضاهای دانشگاهی هیچ چارچوبی نداریم بر همین اساس معماری فضاهای دانشگاهی بر اساس استانداردهای ویژه خواهد بود. همچنین بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را در دستور کار خود قرار دادیم به طوری که بودجه سال ۹۷ که در سال ۹۶ تنظیم می شود بر مبنای عملکرد خواهد بود و این برای اولین بار است که اتفاق می افتد.

سرپرست معاونت اداری مالی وزارت علوم تصریح کرد: در اواخر سال ۹۵ ساختار وزارت علوم اصلاح شد و چابک سازی در آن صورت گرفت.

امید درباره پروژه های اقتصاد مقاومتی نیز گفت: اولین پروژه های اقتصاد مقاومتی که به تصویب رسید پروژه های وزارت علوم بود و ما در این زمینه طرح های ویژه ای داریم و یکی از آنها ساماندهی آموزش عالی است که باید انجام گیرد.

نظر شما