شناسهٔ خبر: 49120 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در اعتکاف/رشد ۱۳ درصدی اعتکاف در سال ۹۵

حجت الاسلام روحانی نژاد طی نشستی خبری ضمن ارائه برخی آمارها از شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف گفت: کاندیداهای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری حق حضور برای تبلیغ در مراسم اعتکاف را ندارند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری با موضوع مراسم اعتکاف امروز شنبه ۱۹ فروردین ماه با حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ساختمان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام روحانی نژاد در این نشست با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره مراسم اعتکاف گفت: مراسم اعتکاف در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۱۳ درصد رشد داشته است. مراسم سال ۹۴ تلاقی شد با امتحانات دانشگاه ها، ولی سال ۹۵ از فضای امتحانات بیرون بود و حدود ۷۵۰ هزار نفر سال گذشته معتکف شدند. جمعیت آقایان از این تعداد حدود ۲۳۲ هزار نفر بود و بقیه جمعیت مربوط به خانم ها می شد.

وی ادامه داد: کسانی که در شهر معتکف شده اند حدود ۵۶۷ هزار نفر بودند و کسانی که در روستاها معتکف شدند حدود ۱۸۳ هزار نفر بودند. آمارها نشان می دهد آنهایی که به اعتکاف می پیوندند، در سال های بعد هم در این مراسم شرکت می کنند. ۵۳۰ هزار نفر برای دومین و چندمین بار در اعتکاف شرکت کرده اند و هر سال ما این شرایط را در اعتکاف شاهد بوده ایم. ۶۹ درصد معتکفین در سال ۹۵ خانم ها بودند.

وی با بیان اینکه میزان تحصیلات معتکفین نیز بررسی شده است، گفت: خوشبختانه جمعیتی که دارای تحصیلات حوزوی هستند اکثریت معتکفین را به خود اختصاص داده اند. مساجدی که در سال ۹۵ در آنها اعتکاف برگزار شد در کل کشور حدود ۵ هزار و ۵۶۸ مسجد بود و گروه های شغلی اعم از کارگر و کارمند و بازنشسته و سایر جمعیت طلبه و دانشجو بوده است. یک سوم معتکفین در سال ۹۵، طلبه ها و دانشجویان بوده اند که این نشانه خیلی خوبی است که قشر تحصیلکرده ما رویکرد معنوی دارند.

روحانی نژاد افزود: ۵۵ درصد شرکت کنندگان در حقیقت بخشی از دانش آموزان و طلبه ها هستند. ۴۵ درصد هم متأهل بوده اند. استقبال گروه سنی بین ۱۵ الی ۲۰ سال، ۲۰ درصد بوده است و ۲۱ تا ۲۵ سال، ۲۳ درصد. ۲۶ تا ۳۰ سال، ۱۸ درصد، ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۹ درصد و ۴۱ سال به بالا ۲۰ درصد بوده است. حدودا ۶۵ درصد معتکفین قشر جوان بودند.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امسال خوشبختانه زمان برای برگزاری اعتکاف بسیار مناسب است و تلاقی با امتحانات دانشگاه ها و حوزه ها ندارد. هوا هم مناسب است و به خاطر گرما و سرما محدودیتی برای حضور در مراسم وجود ندارد. بخشی از ثبت نام ها به صورت اینترنتی و بخشی هم حضوری انجام شده است و مساجد سراسر کشور در حال آمادگی برای برگزاری مراسم اعتکاف هستند. کمترین مساجد در استان های کردستان با ۲۱ مسجد، اردبیل با ۳۰ مسجد و سیستان و بلوچستان با ۹۰ مسجد بوده است. بیشترین مساجد هم خراسان رضوی با ۷۵۰ مسجد، اصفهان با ۵۵۰ مسجد و تهران با ۵۱۰ مسجد بوده است.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: هزینه های برگزاری مراسم اعتکاف، مردمی است، نهادها و ارگان ها هیچ ریالی را برای اعتکاف هزینه نمی کنند؛ مگر جایی که باید هزینه های فرهنگی صورت بگیرد. نقش صدا و سیما در تشویق و ترغیب مردم برای حضور در این مراسم بسیار مؤثر است. مراسم ویژه ای در این سه روز خواهیم داشت. به مناسبت ۱۳ و ۱۵ رجب هم مراسم ویژه ای خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هستیم، ما اعلام کردیم به اولیای امور در این مساجد اجازه ندهند کسانی که به عنوان کاندیداها هستند، در مراسم اعتکاف برای سخنرانی تبلیغاتی شرکت کنند. کاندیداها حق حضور برای تبلیغ در مراسم اعتکاف ندارند، چرا که فضای معنوی مراسم را بر هم می ریزند. ما از همه ائمه جماعت مساجد از همین جا استدعا داریم که تا آخرین لحظه اگر امکان پذیرش افراد را دارند، پذیرش کنند. البته استقبال کنندگان از مراسم اعتکاف بیش از این آماری است که ما داده ایم و مساجد ما بیشتر از این گنجایش ندارند؛ امیدواریم برای سال های بعد مساجد بتوانند امکانات بیشتری را فراهم کنند تا معتکفین بیشتری در این مراسم شرکت کنند.

روحانی نژاد در خاتمه خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در هیچ کجای کشور، نرخی را برای اعتکاف و هزینه های سحری و افطاری معتکفین اعلام نکرده است. توصیه ها این است که حداقل دریافتی را داشته باشند و بهترین خدمات را به معتکفین بدهند. متناسب هر منطقه اعم از شهر و روستا، میزان مبلغی که تعیین می شود، در دریافتشان شهر به شهر و استان به استان تفاوت دارد. اعتکاف یک سنت حسنه و دینی اسلامی ما است. این ۸۰۰ هزار نفر وقتی به جامعه برمی گردند، این معنویت را در جامعه برمی گردانند و سفارش امام خمینی(ره) است که این معنویت باید حفظ شود.

نظر شما