شناسهٔ خبر: 49163 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سیاست، بُتوارگی و حقوق بشر» منتشر شد

کتاب «سیاست، بتوارگی و حقوق بشر» تالیف مایکل ایگناتیف با ترجمه مشترک فلور عسکری‌زاده و عماد درزی با نگاهی انتقادی به بررسی حقوق بشر پرداخته است.

«سیاست، بُتوارگی و حقوق بشر» منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «سیاست، بتوارگی و حقوق بشر» تالیف مایکل ایگناتیف با ترجمه مشترک فلور عسکری‌زاده و عماد درزی به بررسی حقوق بشر می‌پردازد.
 
فصل‌های کتاب شامل «سیاست، بُتوارگی و حقوق بشر»، «درباره حقوق بشر به مثابه‌ سیاست»، «حقوق بشر چونان بُتوارگی»، «نقد کتاب»، «گفت‌وگویی با اقتدارگرایان پدرسالار ...»، «تخیل اخلاق و حقوق بشر»، «نسبی‌گرایی و مذهب» و «پاسخ به منتقدان» است.
 
پشت جلد کتاب با اشاره به اندیشه سیاسی آمده است: «حقوق بشر ابزار مهمی برای حمایت از نوع بشر در برابر بی‌رحمی، ستم و تحقیر است. این یگانه موضوعی‌ست که ما برای دفاع از حقوق بشر به آن نیازمندیم. بسیاری از افراد به امری فراتر از این درباره‌ حقوق بشر باور دارند. به‌عبارتی برای حقوق بشر سرآغاز الاهی یا طبیعی قایل می‌شوند. به هرحال، هدف انسانی دفاع از حقوق بشر است؛ حتی با سرآغازهای متفاوت.»

مولف در سطوری از مقدمه کتاب آورده است: «هیچ‌کس نباید مورد رفتار بی‌رحمانه، غیرانسانی یا مجازات یا رفتار تحقیرآمیز قرار گیرد.» این ماده‌ 7 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی ـ سیاسی، بخشی است از آنچه مایکل ایگناتیف به‌درستی آن را «انقلابی حقوقی» در حقوق بشر از سال 1945 تاکنون نامیده است. سایر اسناد بین‌المللی مهم این انقلاب عبارت‌اند از اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر، کنوانسیون‌های سال 1948، ژنو. کنوانسیون‌های اصلاحی سال 1949 ژنو و کنوانسیون بین‌المللی سال 1951 پناهندگان.»
 
«مباحث این کتاب را با مجموعه پرسش‌های اساسیِ مربوط به اخلاق سیاسی حقوق بشر آغاز می‌کنیم. هدف حقوق بشر چیست؟ محتوای آن چه باید باشد؟ چه وقت با نقض حقوق بشر، مجوز مداخله در مرزهای ملی داده می‌شود؟ آیا حقوق بشر بر بنیاد اخلاقی واحدی که در برگیرنده‌ فرهنگ‌های گوناگون باشد، استوار است؛ یا بر بنیادهای اخلاقی متنوعِ برخاسته از فرهنگ‌های گوناگون و یا این که اصلا فاقد بنیاد اخلاقی است؟ چرا حقوق بشر، مفهوم جهان‌شمول است؟ البته اگر مفهوم جهان‌شمولی وجود داشته باشد؛ این پرسش‌های دشوار و انتقادی از انقلاب حقوق بشری سرچشمه گرفته‌اند که مایکل ایگناتیف آنها را در دو مقاله‌ این کتاب مطرح کرده و به نقدهای آنتونی آپیا، دیوید هالینگر، توماس لاکور و دیان اورننتلیچر پاسخ داده است.»
 
نویسنده درباره مناقشه‌انگیز بودن حقوق بشر در سوری نوشته است: «بحث در این باره که چه وقت دولت‌ها باید برای حمایت از حقوق بشر اقدام به مداخله کنند، مناقشه‌برانگیز است؛ زیرا واضح است که هر تصمیمی در مورد مداخله، تبعات زیادی به همراه دارد. اما حقوق بشر خود نیز، بسیار مناقشه‌برانگیز است؛ خاص وقتی که آنچه موضوع بحث است، اصلا روشن نباشد. افراد عملگرا ممکن است نقدهایی درباره‌ بنیان‌های متافیزیکی و اخلاقی حقوق بشر مطرح کنند.»
 
کتاب «سیاست، بتوارگی و حقوق بشر» در 244 صفحه، شمارگان یکهزار و صد نسخه به بهای 17 هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات گام نو منتشر شده است.

نظر شما