شناسهٔ خبر: 49181 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​برندگان یک‌صدمین دوره جایزه ادبی «پولیتزر» معرفی شدند

«راه‌آهن زیرزمین» The Underground Railroad نوشته «کولسون وایت‌هد» به عنوان رمان برگزیده یک‌صدمین دوره جایزه ادبی «پولیتزر» انتخاب شد.

​برندگان یک‌صدمین دوره جایزه ادبی «پولیتزر» معرفی شدند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «راه‌آهن زیرزمینی» که کتابی است درباره برده‌داری، داستان فرار دختری سیاه‌پوست از جنوب آمریکا به شمال این کشور در دوران برده‌داری را حکایت می‌کند.
 
«وایت‌هد»، نویسنده این رمان تا کنون رمان‌های پرفروشی را منتشر کرده و جوایز متعدد ادبی از جمله جایزه ملی کتاب آمریکا در سال گذشته را دریافت کرده است.
 
هیات داوران جایزه «پولیتزر» در بیانه‌ای که منتشر کرد درباره این رمان نوشته است: این داستان «تلفیقی هوشمندانه از واقع‌گرایی و تنثیل است به همراه خشونت برده‌داری و تراژدی اسطوره‌ای فرار که با آمریکای امروزی سخن می‌گوید.»
 
هم‌چنین «لین نوتاج»، نمایشنامه‌نویس نیز برای دومین بار جایزه پولیتزر را برای نمایشنامه «عرق کردن» Sweat دریافت کرد؛ این نمایش‌نمامه درباره کارگران کارخانه‌ای است که در برابر تعدیل نیروی کار به پا خواسته‌اند.
 
در بخش ادبیات غیرداستانی نیز «متئو دزموند» برای کتاب «اخراج: فقر و منفعت در شهر آمریکایی» Evicted: Poverty and Profit in American City به عنوان برنده شناخته شد. در بخش زندگینامه، جایزه پولیتزر به «هاشم مطر» برای کتاب «بازگشت» Return اهدا شد.
و نیز جایزه بخش تاریخ به کتاب «خون در آب، زندان آتیکا، قیام ۱۹۷۱و میراث آن» نوشته «هیثر آن تامپسون» رسید.
امسال یکصدمین دوره اهدای جوایز «پولیتزر» است و برندگان پانزده هزار دلار جایزه نقدی دریافت می کنند.

نظر شما