شناسهٔ خبر: 49280 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برخی نویسندگان کتابشان را برای نویسندگان دیگر می‌نویسند نه مخاطب

سرداور بخش داستان کوتاه جایزه هفت اقلیم گفت: گروهی از نویسندگان، کتابشان را برای خوانده شدن توسط نویسندگان دیگر، چاپ می کنند. باید مخاطب و ویترین ادبیات را در نظر بگیریم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی خدایی نویسنده و سرداور بخش داستان کوتاه ششمین دوره جایزه هفت اقلیم درباره داوری این جایزه ادبی گفت: فرایند چنین جوایزی به این ترتیب است که ابتدا فراخوان جایزه منتشر شده و سپس برحسب بودجه جایزه از ناشران و نویسنده‌ها خواسته می‌شود که کتاب‌هایشان را در مسابقه حضور بدهند. به هر حال کتاب‌هایی که به داورها تحویل داده می‌شوند، کتاب‌هایی هستند که به دبیرخانه رسیده اند. پس از این مقطع، کتاب‌ها در چند مرحله داوری می‌شوند.

وی افزود: جایزه هفت اقلیم آثار ادبیات داستانی ایران را که طی یک سال تولید شده‌اند در ۲ حوزه رمان و داستان کوتاه مورد بررسی قرار می‌دهد. هر جایزه ادبی، معیارهای داوری خود را دارد. این معیارها هم در فراخوان و خبرهای مربوط به آن جایزه مطرح می‌شود. طبیعتا هر جایزه محدودیت‌ها و معیارهایی دارد. هفت اقلیم هم همین‌طور است. معاصر بودن داستان، شخصیت‌پردازی قوی و فضاسازی خوب از معیارهای مهم داوری در این جایزه است. به علاوه داستان مورد داوری، برای گرفتن امتیاز، باید داستانی باشد که بتواند با خواننده ارتباط برقرار کند. طبیعتا سلیقه شخصی داورها هم در داوری مطرح است.

این داستان نویس در ادامه گفت: نمی‌توانیم این جایزه را زیر میکروسکوپ بگذاریم بدون این که ادبیات ایران را ببینیم. همه عوامل زنجیروار به هم وصل هستند. به یاد دارم که در یک جایزه ادبی، داور بودم و نتوانستیم داستان برگزیده را انتخاب کنیم. چون تولیدات آن دوره خوب بودند ولی آن چیزی نبودند که بتوانیم از میانشان برترین را انتخاب کنیم. جایزه هفت اقلیم هم در حد توانش سعی کرد آثار برتر را انتخاب کند.

خدایی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری مسابقات ادبی چه خصوصی و چه دولتی در کتاب‌خوان شدن مردم تاثیری داشته‌اند یا خیر، گفت: یک بخش از این جواب به همان جمله معروف بر می‌گردد که کتاب در سبد خانوده نیست. دوم این که باید درباره علاقه‌مندان به کتاب هم درست بیاندیشیم. به نظر می‌رسد گروهی از نویسندگان، کتابشان را برای خوانده شدن توسط نویسندگان دیگر، چاپ می‌کنند. این هم وضعیت خوبی نیست. باید مخاطب و ویترین ادبیات را در نظر بگیریم. همه نوع داستانی را می‌توان چاپ کرد اما باید این اجازه را به مخاطب بدهیم که داستانی را که دوست دارد، انتخاب کند. البته این اتفاق، برای کتاب‌های خوب ما افتاده و آثار ماندنی و خواندنی کشورمان به چاپ‌های چندم رسیده‌اند. بالاخره این اتفاق باید برای کتاب‌های دیگر هم بیفتند.

مراسم اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم امروز چهارشنبه ۳۰ فروردین برگزار می‌شود. این دوره این جایزه با مدیرمسئولی آیت دولتشاه و سردبیری ناهید طباطبایی برگزار شد. ناهید طباطبایی، گلی امامی‌و بهناز علیپور گسکری داوران بخش رمان بوده و داوران بخش داستان کوتاه هم علی خدایی، فرهاد کشوری و شاپور بهیان بودند.

چندی پیش نامزدهای بخش رمان و مجموعه داستان این دوره از این جایزه، به ترتیب زیر معرفی شدند:

نامزدهای بخش رمان

- این سگ می‌خواهد رکسانا را بخورد - نوشته قاسم کشکولی - نشر بوتیمار
- برف‌سوزی - نوشته ناهید فرامرزی - نشر ثالث
- پیاده - نوشته حمید بابایی - نشر قطره
- روز اول ماه مهر هرگز نیامد - نوشته جمشید ملک‌پور - نشر افراز
- گلوگاه - نوشته طیبه گوهری - نشر صدای معاصر
- نامه نانوشته - نوشته ابراهیم دمشناس - بوتیمار

نامزدهای بخش مجموعه داستان

- رولت روسی - نوشته کامران محمدی - نشر چشمه
- سی‌وسه پل چهار و نیم اکتاو - نوشته سلمان باهنر - نشر نگاه
- شرم - نوشته وحید افتخارزاده - نشر ثالث
- گچ و چای سرد - نوشته آتوسا افشین نوید - نشر چشمه
- نوبت سگ‌ها - نوشته سروش چیت‌ساز - نشر مرکز
- مستر جیکاک - نوشته احمد حسن‌زاده - نشر نیماژ

نظر شما