شناسهٔ خبر: 49287 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولین کلاس «ارگونومیک» کشور طراحی شد

اولین کلاس «ارگونومیک» کشور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طراحی و اجرا شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اولین کلاس «ارگونومیک» کشور، به همت گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با توجه به اصول بین المللی ارگونومی طراحی و در یکی از کلاس های آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه اجرا شد.

بازطراحی این کلاس درس براساس اصول ارگونومی در قالب طرح پژوهشی توسط یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته ارگونومی به نام «حسین غریب زاده» ارائه شد که با پشتیبانی مستقیم و حمایت ویژه رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و گروه ارگونومی این دانشگاه اجرا شد.

دکتر «سیدفرهاد طباطبایی قمشه» مدیرگروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی در این باره گفت: کلیت این پروژه که با همکاری و حمایت معاونت های توسعه و آموزش دانشگاه به سرانجام رسید، روی تعامل بین استاد و دانشجو در کلاس و فرآیند یاددهی و یادگیری استوار است و چند فاکتور در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی «راندمان، راحتی و دسترسی، کاربرد و زیبایی شناختی» را از جمله فاکتورهای مهم مورد توجه در طراحی این کلاس معرفی کرد و افزود: به عبارتی، شرایط و آیتم های موجود در محیط (کلاس درس) براساس قابلیت ها و نیازها، توانایی و محدودیت های افرادی که در آن حضور خواهند داشت، طراحی شد.

طباطبایی افزود: کف پوش کلاس با نوع و رنگ مناسب، میزهای اختصاصی طراحی شده مناسب آموزش برای مقاطع تحصیلات تکمیلی و صندلی های مناسب با توجه به ابعاد بدنی افراد کاربر (آنتروپومتری) و نصب لامپ های SMD با جانمایی مناسب، تخته های خاص (با استفاده از شیشه سکوریت دو جداره) جهت جلوگیری از خستگی دیداری دانشجویان و نصب LCD در جای مناسب برای استفاده بهینه استاد و دانشجو و نصب پانل برای نمایش اسلاید توسط استاد بدون نیاز به کامپیوتر شخصی، نصب تهویه مطبوع و پنجره های دوجداره برای جلوگیری از اتلاف انرژی از جمله اقدامات انجام شده در این کلاس است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی این اقدامات، عامل زیباشناسی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: «نور، صدا و هوا» نیز سه پارامتر تاثیرگذار در حیطه فیزیولوژی هستند که برای سلامت جسمی، روانی و ارتقای راندمان آموزش، در این کلاس لحاظ شده اند.

مدیر گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم بهزیستی، با تاکید بر حفظ و ارتقای مشارکت دانشجویان در کلاس های درس بویژه کلاس های مقاطع تحصیلات تکمیلی، اظهار داشت: سکوی جلوی تخته کلاس که مورد استفاده اساتید است، در این کلاس برداشته شد و استاد همسطح با دانشجویان قرار گرفت تا با این تغییر، حس مشارکت را در دانشجویان تقویت کرده، ضمن آنکه دید و توجه مناسب را به دانشجویان بدهد.

وی افزود: اثربخشی اجرای این طرح، به عنوان یک پروژه تحقیقاتی کاربردی، مورد ارزیابی قرار گرفته است، و طرح با نتایج تحقیقات آن، سال گذشته به جشنواره رازی ارائه شد.

به گفته طباطبایی قمشه، در ارزیابی اثربخشی این مداخله، میزان تمرکز، راحتی، تمایل به کار گروهی، راندمان یادگیری و یاددهی قبل از اجرای طرح و بعد از آن، مورد سنجش و مطالعه علمی قرار گرفته و خوشبختانه نتایج ارزشمندی در پی داشته است.

بهره برداری از کلاس ۲۰۳ دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم بهزیستی که با توجه به اصول بین المللی ارگونومی ، طراحی و تغییر یافته است، طی مراسمی با حضور دکتر حمیدرضا خرم خورشید ریاست این دانشگاه ، مدیر و اعضای هیات علمی گروه آموزشی ارگونومی و چند تن از دانشجویان تحصیلات تکمیلی این رشته ، آغاز شد.

نظر شما