شناسهٔ خبر: 49298 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​​شلینگ؛ شاید سرآغازی برای رهایی از ژولیدگی

شلینگ از جمله فیلسوفانی است که آثار او در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه هنر، چهارمین نشست موسسه کتاب‌آرایی ایرانی، فلسفه هنر شیلنگ را بررسی و به همین مناسبت رساله‌ای در باب فلسفه هنر او منتشر کرده است.

شلینگ؛ شاید سرآغازی برای رهایی از ژولیدگی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ فردریش ویلهم یوزف فن شلینگ، سال ۱۷۷۵ در شهر لئونبرگ از توابع وورتمبرگ به دنیا آمد. پدرش کشیشی پروتستان بود و در شهر توبینگن به تدریس زبان‌های شرقی به‌ویژه یونانی مشغول بود. هوش سرشار شلینگ و تعلیمات پدری فرهیخته دست به دست هم داد تا او از همان آغاز، کودکی استثنائی محسوب شود. در پانزده سالگی به دانشگاه توبینگن که در آن با هگل و هولدرین (که هر دو پنج سال از او بزرگ‌تر بودند و دو سال زودتر از او به آنجا راه یافته بودند)، ملاقات کرد، وارد شد.

سال ۱۸۲۷ بود که برای عضویت در آکادمی برلین دعوت شد. او در این دوره ضمن تدریس نظریاتش از رواج سنت هگلی هم ممانعت می‌کرد. مشهور است که در آن زمان کلاس‌های درس او به‌مراتب از نشست‌های سیاسی سیاست‌مداران طراز اول هم بیشتر مخاطب داشت.

کی‌یرکه‌گارد، انگلس و باکونین از جمله شاگردان مهم او بودند. او سال ۱۸۵۴ در حالی‌ که ۷۹ سال داشت به بادراقز سوئیس رفت و چندی بعد درگذشت.

فلسفه وحی، فلسفه اسطوره‌شناسی و سن‌های دنیا که از جمله مهم‌ترین کتاب‌های او هستند، بعد از مرگ او برای اولین بار به چاپ رسید.
 
به نظر عده‌ای، شلینگ تنها فیلسوفی است که کل فلسفه را ضمیمه فلسفه هنر می‌خواند و فلسفه هنر را سنگ بنای رواق کلی فلسفه در نظر می‌گیرد بنابراین شاید اهالی هنر باید بیش از سایرین به مطالعه فلسفه هنر او بپردازند که هیچ فیلسوف دیگری برای هنر چنین جایگاه بلندی را در نظر نگرفته است.

چون شلینگ کمتر از هگل-فیلسوف هم‌دوره‌اش در تحول افکار سیاسی و اجتماعی دوره خودش مؤثر بوده، امروزه فلاسفه تحصلی مسلک افکار او را غیرعلمی و کاملاً تخیلی می‌دانند.

برخی ادعا می‌کنند که می‌توان افکار او را در نظامی منسجم و علمی جمع‌بندی کرد. برای اثبات نظرشان هم می‌گویند در دانشگاه‌های معتبر غربی کمتر کلاس مستقلی را می‌توانیم سراغ بگیریم به تدریس و بررسی افکار او بپردازند.



نگارنده کتاب فلسفه هنر شلینگ معتقد است همین‌ که در آثار او عاملی برای تأیید و تثبیت پیش‌انگاشته‌ها و عکس‌برگردان‌های رایج ذهنی خود نخواهیم یافت، بهتر است عمیقاً در آثار و افکار او تدقیق کنیم. باشد که این سرآغازی شود برای رهایی از سطحی اندیشی؛ درد همه‌گیری که دوره ما را از درون دچار پوکی و پوسیدگی کرده و از برون مبتلای به ژولیدگی.
 
موسسه فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه هنر چهارمین نشست خودش را به بررسی فلسفه هنر شیلنگ اختصاص داد. به زعم ناشر کتاب، شیلنگ از جمله فیلسوفانی است که علی‌رغم اهمیت فلسفه هنرش آثار او در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
شخصیت علمی شلینگ و شکل‌گیری آن، زمینه تاریخی، فرهنگی و فلسفی عصر شلینگ، فلسفه شلینگ، و فلسفه هنر شلینگ مباحثی است که در «رساله‌ای در باب فلسفه هنر شلینگ» بررسی شده است.
 
«رساله‌ای در باب فلسفه هنر شلینگ» به قلم بهروز عوض‌پور برای نخستین بار در ۸۳ صفحه و هزار نسخه از سوی کتاب‌آرایی ایرانی به بهای ۹ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما