شناسهٔ خبر: 49408 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​نخستین رمان نویسنده کتاب‌های فلسفی

نخستین رمان موسی اکرمی، نویسنده و مترجم حوزه فلسفه با عنوان «آریا»، توسط انتشارات نگاه منتشر شد.

​نخستین رمان نویسنده کتاب‌های فلسفی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر موسی اکرمی، نویسنده، مترجم حوزه فلسفه که تالیفات و ترجمه‌های ارزشمندی در این حوزه دارد در جدیدترین اثر خود به سراغ نگارش یک رمان به نام «آریا» رفته که این کتاب توسط موسسه انتشارات نگاه راهی بازار نشر شده است.
 
«آریا»‌ رمان نسبتاً بلندی است که در لایه سطحی خود روایتی رئالیستی از پنج روز و چهار شب زندگی یک پسر 18 ساله است که پس از چهار سال دوری از روستای زادگاهش، به آنجا می‌رود و در این سفر، هم گوشه‌هایی از زندگی و هویت او و خانواده‌اش بازخوانی می‌شود و هم او در این مقطع، تحول ژرفی را در زندگی عاطفی و عشقی و سیاسی خود تجربه می‌کند.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا شخصیت واقعی و در عین حال تیپیکال جوانی روشنفکر در اواخر دهه 1340 و آغاز دهه 1350 که در کنار مسائل اجتماعی و سیاسی با بحران پدید آمده از عشقی روبه‌رو است را بیان کند. این جوان در تلاش است تا از بحران بگذرد چراکه عشق برای او به گفته شاملو نه پناهی و گریزگاهی، بلکه پروازی است.

در پشت جلد این کتاب آمده است: «آریا کراواتی را که کیانا برای او هدیه آورده است به یقه زده، روسری صورتی کیانا را همراه با روبان سفید بر گردن آویخته، و گل سرخ مصنوعی را از روبان جدا کرده و در جیب پیراهن، بر روی قلب، گذاشته است، و نشسته بر سکّوی انبار، تکیه داده بر کندولۀ‌ غلّه، یله در شیرۀ انگورِ رها بر سکّو و کف انبار، در خلسۀ سیر و سلوکی شگفت، خطاب به چهرۀ دل‌فروز کیانا، با چشمان زیبایش، بازتابیده در چشمان مینیاتور تجویدی و مینیاتور لیلیِ مانی (موسی) جمالی، نشسته بر چهرۀ ”لا دونّا ولاتا”ی رافائل، در لباسی صورتی، با یقه‌ئی از سوزن‌دوزی بلوچی و تاجی از شانزده مروارید سپید، می‌گوید تو از من و برای منی کیانا! من از تو و برای تواَم کیانا! باید به دستت بیاورم کیانا! باید به دستم بیاوری کیانا! به دستت می‌آورم! به دستم می‌آوری! همدیگر را به دست آورده‌ایم کیانا! ... در تعبیر خواب من و تحقق خواستۀ میرزا بهمن از پس رنج‌های بسیارِ روح. پری کوچک غمگین من! ... شاهزاده خانم دلیرِ سفرهای اُدیسه‌یی من. ... منتظرم بمان! ... پنلوپه‌ام! آندرومدایم! ژولیتم! اوفلیایم! شارلوتم! ...
نه! ...کیانایم! لیلایم! تهمینه‌ام! منیژه‌ام! ... عصارۀ همۀ زیبایی‌های جسم و روح دختران عاشق و الهامبخش ننه دریای تاریخ برای پسر عمو صحرائی چون من! کیانایم! ...»

رمان «آریا»، اثر موسی اکرمی، در 576 صفحه و به بهای 40 هزار تومان توسط انتشارات نگاه منتشر شده است.

دکتر موسی اکرمی دانش‌آموخته دو رشتۀ فیزیک و فلسفه، در حال حاضر با مرتبه علمی «استاد تمامی»، عضو هیأت علمی دانشگاه است. اکرمی، علاوه بر تألیف یا ترجمه صدها مقاله، چندین کتاب در زمینه‌های علمی، فلسفی و هنری منتشر کرده که از این بین می‌توان به کتاب‌های «از دم صبح ازل تا آخر شام ابد»، «واژه‌نامۀ کیهان شناسی»، «کیهانشناسی افلاطون»، «گاهشماری ایرانی»، «کانت و مابعدالطبیعه»، «درآمدی به فلسفۀ کیهان‌شناسی»، «فلسفه از تعبیر جهان تا تغییر جهان»، «پیدایش فلسفۀ علمی» و «لیبرالیسم سیاسی» اشاره کرد.

نظر شما